Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Cornfield Junction / Boulder Crossing

Gestart door RobVille, 18 april 2020, 23:56:19 PM

evan

Hierbij een duidelijke uitleg voor CSX waarvan UP en BNSF ook afgeleid zijn ;)

https://www.youtube.com/watch?v=2xgSuvh28XI

https://www.youtube.com/watch?v=qiGjt4xUPlY

Die bruggen van Atlas (ex BLMA) zijn best mooi en dat voor een redelijke prijs .

Succes met je project

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RobVille

Zo te zien kloppen de seinbeelden. Alleen ... mis ik nog "flashing" groen / rood. Het is een afweging die je maakt. Het weergeven van alle seinbeelden is een hele klus. Omdat ik gebruik maak van iTrain, heb ik gekozen om juist die seinbeelden binnen dit programma te gebruiken, waarbij ik uit ga van Searchlight 2 heads met elk drie seinkoppen. Beide seinkoppen met elk drie LED's geven 13 aspecten. Alle bovengenoemde aspecten kan de OC32 reproduceren en dus ook weergeven in iTrain. De seinbruggen zijn in bestelling en kunnen, hoop ik, over niet te lange tijd geïnstalleerd worden.

Nog even over de OC32. Ik maak gebruik van de interne voeding (5V). Voor de voeding van de OC32 gebruik ik 7,5 V. Per module gebruik ik een OC32 (sink-drivers) met bijbehorende voeding. De LED's (common anode) van de seinbruggen van Atlas geven voor mijn gevoel te veel licht. Om die reden heb ik een weerstand van 3000 ohm gebruikt.

Groetjes,
Rob

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

evan

Ik heb die seinbruggen altijd knap gevonden.  Echter de periode dat ik ze nodig had, waren ze nergens verkrijgbaar en was ik genoodzaakt ze zelf te bouwen.

51766013_623594144762375_6455680525603438592_n by evan Daes, on Flickr

DSC_3307 by evan Daes, on Flickr

Ik heb toen wel enkel bicolor leds gebruikt Groen en rood en dus geen geel, maar op de club was dat al genoeg voor sommige bestuurders ;)

Bovenste target was voor rechtdoor en onderste voor afwijkend tracé.




Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Citaat van: evan op 29 mei 2020, 17:09:14 PM
Ik heb toen wel enkel bicolor leds gebruikt Groen en rood en dus geen geel, maar op de club was dat al genoeg voor sommige bestuurders ;)
Bicolor leds kunnen geel tonen als je rood en groen tegelijk aanstuurt.

RobVille

Zelf gebruik ik onderstaande seinbrug -->



De brug op je bovenste foto wilde ik ook erg graag inbouwen, alleen is de spanwijdte te groot. De drie sporen liggen bij mij erg dicht op elkaar waardoor de seinkoppen niet matchen met de sporen, en om nu deze te verbouwen is mij echt een stap te ver. Daarom maar gekozen voor de seinbruggen met twee double heads.


Baanplan iTrain

Groetjes,
Rob

Sorry, Klaas, was even te snel.
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

evan

Dat is inderdaad de bewuste seinbrug van BLMA nu uitgebracht door Atlas.

@Klaas ok thanks voor de tip.  Ga ik ns testen.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RobVille

#21
Hallo,

Nu de seinen werken en ik alle seinbeelden, die ik wil, kan aansturen, wordt het tijd om deze daadwerkelijk in te bouwen. Waar ik tijdens het leggen van de rails en wissels geen rekening mee had gehouden, ik wilde immers een vloeiend traject met een minimale hartafstand tussen de rails (4,8 cm), is de plaats van de seinen. Als eerste begonnen met de inbouw van een seinbrug. Als je de seinkoppen mooi gecentreerd boven de beide rails wilt plaatsen, komt de seinmast best wel ver van de rails af te staan. Omdat de rails op het emplacement erg dicht op elkaar liggen, is er te weinig ruimte voor de mast. Deze mast komt nu aan de buitenkant, dus graven in het al aanwezige landschap.



Hoe verder? De mast heeft vier poten en uit elk van deze poten komen aansluitdraden met een stekker. Uit een vorige foto kun je zien dat ik deze stekker wil gebruiken voor aansluiting op de OC32. Uiteindelijk heb ik een grondplaat gemaakt. In deze plaat zitten vier sleuven om de draden zijwaarts te kunnen invoeren om vervolgens de mast vast te zetten op deze plaat.



Als laatste heb ik een houten afscheiding gemaakt. Bij het plaatsen van het sein in de funderingsplaat was ik niet voorzichtig genoeg, De draad van een van de seinkoppen brak af net onder de poot >:(  Ik hoop dat dit sein nog gerepareerd kan worden. Bij Atlas een nieuwe kop besteld en binnen een week binnen. Nu nog inbouwen. Iemand? Lukt dit niet, dan wil ik dit sein toch plaatsen (best duur sein) en een aparte mast voor het spoor met de "defecte" seinkop.



Van een forumlid heb ik een zelf samengesteld mengsel gekregen om de tunnelingangen een basiskleur te geven. In een later stadium wordt dit nog verder gewheaterd.



Groetjes,
Rob




Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Kautenbach

Ook gij gaat als een speer 8) goed bezig en idd fraaie seinbrug. Wordt een super imposante baan, lekker bouwen en rijden, Rob ;)

RobVille

Wim, bedankt voor je feedback.

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

#24
Hallo,

Gisteren en vandaag maar eens de loopbrug over het dal met de rivier afgemaakt.







Bij de echte afwerking van deze baan, grasjes en meer ... hoop ik dat deze brug meer in het landschap past.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

svvander

Prachtig Rob! Balsa? En gelazerd?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

RobVille

#26
Sven,

Deze brug is gemaakt van BBQ lucifers.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

DFS

Citaat van: RobVille op 20 juni 2020, 10:40:41 AM
Sven,

Deze brug is gemaakt van BBQ lucifers.

Groetjes,
Rob

inventief materiaal gebruik. Misschien wat het nog beter geweest door de lucifers eerst op te schuren met een zeer fijne korrel?
(Gewoon luidop aan het denken hier...)



RobVille

Hallo,

Op zich is dit materiaal best prettig om mee te werken. Elk stokje is anders qua vorm en afwerking. Juist die eigenschap gebruik ik om objecten te maken. Mijn objecten zien er dan ook "grof en rommelig" uit. Scheuren in het hout, kieren tussen de planken, rafelige uiteinden, het kan allemaal. Wanneer een bouwwerk klaar is, ga ik inderdaad met schuurbandjes (240) of een lamellenkop op mijn Proxxon, het houtwerk licht opschuren. Op die manier wordt het hout iets gladder, minder vezelig en verwijder ik ook eventuele lijmresten en was. Ik zorg er wel voor dat de contouren goed zichtbaar blijven. In een later stadium, bij het wheatheren, komen juist deze structuren duidelijk naar voren.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction