Cornfield Junction / Boulder Crossing

Gestart door RobVille, 18 april 2020, 23:56:19 PM

RobVille

Hallo,

Vandaag maar eens bezig gehouden met de technische installatie. De wissels op module 1 zijn nu met de ESU servo's uitgerust. Via de SwitchPilot Servo kan ik deze wissels nu schakelen.



De Hosenträger is van Weichen-Walter. Bij de bestelling had ik gevraagd om alle noodzakelijke voedingsdraden en de draadjes voor de polarisatie van sommige ruilstukken alvast te solderen. Omdat ik van eenvoud hou en ook geen zin had om me te verdiepen in elektronica voor het schakelen van de afzonderlijke wisselstukken, heb ik bij hem eveneens de printplaat gekocht. Plaatje plaatsen, de draadjes van de afzonderlijke wisselstukken en de voeding monteren en het werkt.



Voor het terugmelden heb ik de modules (LocoNet) van Uhlenbrock gekocht. Bij nader inzien gaf deze keuze vrij veel problemen. Zelf dacht ik, oké , Loconet, inpluggen en klaar. Niet dus. Uiteindelijk na veel gepruts gelukt. Nu kan op de ECoS (iTrain) de bezetmeldingen uitlezen.





Nu wacht ik nog op de seinen .......  Voorheen had ik seinen van Atlas. Deze bleken nogal wat problemen op te leveren, Leds's defect, afbreken van de kabelboom aan de onderkant van de mast bij het afwikkelen van de draad. De nieuwe seinen hebben koppen met drie leds. Om deze aan te sturen, maak ik gebruik van een OC32 per module. Bij elke aftakking komt voor de wissel een sein met twee koppen. Samen kunnen deze 13 aspecten tonen.

Gelukkig heb de spullen voor de dag - nacht verlichting al binnen.

Groetjes,
Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Ronald

Citaat van: RobVille op 21 december 2020, 11:21:31 AM
Ronald,

Op onderstaande foto zie je heel schematisch de opstelling van de diverse modules.

Dank je, Rob! :)

RobVille

Hallo,

Even iets totaal anders ....

Ik heb onlangs voor mijn US-baan deze ontkoppelaar (Rapido RailCrew) gekocht. Volgens dit bijgeleverde schema zou de Uncoupler op deze manier worden aangesloten. Wanneer de schakelaar naar boven wordt bewogen, dan wordt de ontkoppelaar ingeschakeld, naar beneden, dan wordt de ruststand ingeschakeld.



Omdat ik met iTrain de baan aanstuur, wil ik deze ontkoppelaar schakelen met de ECoS. Zelf dacht ik aan de SwitchPilot met een Extension. De voeding van de Uncoupler is extern ( 12V ). Enig idee hoe ik dit moet aansluiten?

Een andere mogelijkheid opperde mijn buurman. Hij wilde voor mij een schakeling bouwen. Voor deze schakeling door iTrain heeft hij twee impulsmomenten nodig. Zie onderstaand schema. Vrij vertaald door Rob, zonder verdere elementaire  kennis van electronica  ::) Hoe kan de PowerSwitch eventueel met de Extension dit regelen?



Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

evan

#138
Als je dat met de switchpilot wil doen van ESU op je ecos dan moet je de extension er bij nemen.  Op die manier kan je makkelijk de schakeling van je eerste tekening hanteren

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RobVille

Evan,

Ik neem aan dat de Pw A en B van de SP 3 aangesloten worden op de transformator van 12 V, terwijl de Trk A en B op de EcoS worden aangesloten. Heb je nog een schema voor mij hoe je de verbinding maakt tussen de Uncoupler en de SP / Extension?

Vond op internet deze schakeling. Lijkt dit erop?



Kun je deze schakeling voor mij aanpassen?

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

evan

Een schama heb ik niet, maar zo sluit je hem aan:

SP:
TRK B samen met PW B
TRK A samen met PW A

Aangesloten aan de DCC bus of spoor

SP ext. :
Uitgang 1 - A com met +12V
Uitgang 1 - B com met - 12V

Uitgang 1 - A - I samen met Uitgang 1 - B - II  naar MOTOR Uncoupler 
Uitgang 1 - A - II samen met Uitgang 1 - B - I  naar de andere MOTOR uncoupling

De LED aansluitingen sluit je aan zoals op je eerste schema.

De uitgang 1 van de SP zelf blijft vrij, maar je kan er nog een sein of dergelijke mee aansturen. 


PS: Ik heb intussen reeds SMD micro leds besteld in Groen, rood en geel ;)



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RobVille

Evan,

Bedankt!

Welk symbool moet ik dan kiezen op de EcoS voor de SP uitgang 1 om de uncoupler aan te sturen?

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

evan

Dat kan je kiezen.

Ik weet niet vanbuiten welke symbolen er zijn, maar ik geloof dat er zo een Neutraal symbool als een functietoets is.  Die gekleurd is bij actief en grijs bij inactief.

Succes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RobVille

Hallo,

Voor de verlichting van wegen en industrieterreinen heb ik het systeem "Plug & Play" van Woodlands gekocht. Steeds weer ruzie met de dunne draadjes van de lantaarnpalen. Bij de bouw van deze baan, heb ik geen rekening gehouden met de plaats van inbouw voor deze lampen. Gedetailleerde tekeningen heb ik niet. Er wordt dan ook regelmatig gesloopt. Deze aanpassingen hebben ook gevolgen voor de structuur van de onderbouw.



Omdat ik bij het plaatsen van deze palen met de draden soms door dikke lagen, van diverse materialen heen moest, heb ik gebruik gemaakt van heel dunne krimpkousjes.



Op deze manier kan ik de draadjes zonder moeilijkheden door de diverse lagen heensturen.





Groetjes,
Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Kautenbach


Erwin Schuurman

Hallo Rob!

Hele fraaie baan wordt dit. Zowiezo begint Amerikaans spul mij steeds meer aan te spreken.

Ik volg nu al een tijdje de show "Whats neat in modelrailroading " van Ken Patterson/MRH magazine. Een show boordevol tips en trucs. Waaronder dus ook een episode over het plug Lightning systeem van Woodland. Misschien heb je er wat aan! Veel kijkplezier.

https://youtu.be/lfNwMXKoNiY

Met vriendelijke groet,

Erwin Schuurman 

RobVille

Hallo,

Wacht nog op de SP Extension. Besteedt altijd veel aandacht aan het railsysteem. Voor mij is een rustige treinenloop ontzettend belangrijk, zeker bij lage snelheden. Ondanks de forse lengte van deze wisselstraat, 90 cm, krijg ik door deze combinatie toch weer meer rijlengte. De wissels zijn van Weinert en het hartstuk is van Weichen-Walter. Deze wisselstraat is door hem gebouwd. Locomotieven rijden zonder haperen over het hartstuk en kunnen er stoppen en optrekken zonder problemen.

Steeds meer elementen worden aan de baan toegevoegd. De houten stuwdam heb ik vervangen door een "stalen" stavenframe. Ben benieuwd of deze op termijn weer vervangen wordt ;)









Kijk veel naar filmpjes op YouTube, leuke uitbreiding.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Hallo,

Nog steeds bezig om nieuwe elementen toe te voegen. Een nieuwe overslag gebouwd bij de graansilo's. Leidingen aangelegd.





De oude, verweerde installatie op een kunstmatig eiland in de haven geplaatst met de bijbehorende leidingenstraat met een mogelijkheid tot overslag.



De situatie bij de brug verder uitgewerkt.



In de bouwdoos van de zandoverslag zaten ook onderdelen uit een andere bouwdoos van Walthers. Met deze extra onderdelen een andere installatie voor de haven gebouwd.





Seinhuis op een sokkel, deze moet nog weggewerkt worden in het landschap.



Groetjes,
Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

erik de noorman

Knap werk ondanks er nog heel wat moet gebeuren naar afwerking toe kan je de sfeer toch heel goed aanvoelen. Ik ben dikke fan.

Erik.

DFS

Citaat van: erik de noorman op 15 april 2021, 21:15:42 PM
Knap werk ondanks er nog heel wat moet gebeuren naar afwerking toe kan je de sfeer toch heel goed aanvoelen. Ik ben dikke fan.

Erik.

Awel, daar ben ik het volledig mee eens!