Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Cornfield Junction / Boulder Crossing

Gestart door RobVille, 18 april 2020, 23:56:19 PM

SuSke

Het is een opmerking die helaas op veel banen gemaakt moet worden Rob. Je bent dus zeer niet de enige die die fout maakt.  ;) ;)

Veel succes met het "ophogen" van de grote heuvels.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

Op zich streef ik niet naar een perfecte baan ;) maar wil wel dat deze enigszins realistisch overkomt. Daarom waardeer ik ook jullie feedback.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

evan

Van een directe aanpak gesproken  :o
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Geert

Citaat van: RobVille op 20 november 2020, 20:05:36 PM

Je moet dat ook niet leterlijk nemen met instorten  ;)

Goe bezig,

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

RobVille

:)

Inderdaad, maar meteen begonnen met het slopen en het maken van een deugdelijke fundering. De tunnelwanden meteen aangepast. In plaats van de rotswanden nu betonnen wanden. Deze moet ik nog afwerken. Vervolgens het plateau vlak gemaakt.

Daarna een aantal lagen van styrodur platen gemaakt. Voordat ik ga snijden , wil ik nog een aantal rotsen gieten.

Voorlopig denk ik aan een hoogte van de rotsen boven de tunnels van 9 tot 15 cm.

Groetjes,
Rob
and

evan

Voila se!  Dat lijkt goed te komen die directe aanpak :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025

RobVille

Vandaag eens begonnen met het afwerken van het gebergte met de twee tunnelingangen. Aan de hand van een aantal foto's laat ik mijn methode zien.

De platen styrodur heb ik van een dun laagje houtlijm voorzien. Nadat ik deze gestapeld heb, worden deze met lange schroeven vastgezet en waar mogelijk met lijmtangen vast geklemd Het duurt dagen voordat de lijm droog is. Toch maar begonnen het het uitsnijden van de ruwe vorm van het gebergte. Tegelijkertijd probeer ik al de rotsen al in het landschap in te passen.

Met sculptamold worden de roten vastgezet en daarnaast wordt het landschap tussen de rotsen vorm gegeven.

Morgen verder.

Groetjes,
Rob

and

Martin Welberg

CiteerDe platen styrodur heb ik van een dun laagje houtlijm voorzien.

Das een lastige, houtlijm heeft 1 poreuze kant nodig om zijn vocht kwijt te kunnen. Snel werken met PUR ( vensterbankschuim oid ) of met een alleslijm, bv Tesa of UHU..

Klaas Zondervan

Citaat van: RobVille op 23 november 2020, 15:43:57 PM
.Het duurt dagen voordat de lijm droog is.
Je kunt styrodur wel met houtlijm lijmen, maar daar moet je de tijd voor nemen. Beide platen met lijm insmeren en 15 minuten open laten liggen. Dan pas op elkaar drukken.
Tegenwoordig lijm ik ze met acrylaatkit, dat bindt veel sneller af.

RobVille

Klopt inderdaad, bij het snijden van de vormen voor het landschap bleken de platen nog te schuiven. Als ik aan de andere kant begin, maar jullie techniek gebruiken.

Groetjes,
Rob
and

RobVille

Heel voorzichtig, ik denk dat mijn gebergte op de linker module als basis nu klaar is. Verdere aanpassingen kunnen dan bij de verdere afbouw gebeuren.

Groetjes,
Rob

and

SuSke

zoiets verantwoort een tunnelportaal al veel meer.  ;) ;)

RobVille

Nu de tunnel aan de rechterkant. Voorlopig is de kant aan de rivier grotendeels klaar. Op de top van de heuvel ben ik eigenlijk van plan een klein, betonnen platvorm te bouwen dat als uitkijkpunt over de vallei met de rivier uitkijkt. Op dit moment moet ik nog sculptamold bestellen voordat ik aan de andere kant verder kan gaan. Alvast enige foto's.

Groetjes,
Rob
and

RobVille

Hallo,

Het landschap bij de tunnel aangepast.

Voor mij is de ruwbouw van deze module nu klaar. De verdere afwerking van het landschap komt volgend jaar ;) Trouwens de rotsen zijn nog wat vochtig, vandaar het kleurverschil.

Groetjes,
Rob
and