Op dit moment ben ik bezig met de Amerikaanse seinen en de bouw van lokale wegen waarop (vracht)auto’s volgens het MCC protocol gaan rijden.
In eerste instantie maar eens begonnen met module 1. Op dit segment komt een seinbrug te staan voor de Hosenträger met twee Double Head seinen. Veel Amerikaanse fabrikanten leveren mooie onderdelen en de daarbij behorende multicolour LED’s met een mooie handleiding, alleen kan ik daar niets mee!
Omdat ik helemaal geen zin had om deze seinen zelf te bouwen en trouwens het geduld en de handigheid mis, heb ik moderne seinbrug van Atlas besteld. Al met al zijn dit 4 seinkoppen met elk drie afzonderlijke LED’s.
“Op internet gezocht … naar het schijnt heeft iedere maatschappij zo’n beetje zijn eigen systeem.”Omdat ik met deze baan ook met iTrain ga rijden, maar eens opgezocht welke moderne seinbeelden er mogelijk waren. Bij een aftakking komt voor de wissel een sein met twee koppen met elk drie LED’s. Het bovenste sein regelt het verkeer voor rechtdoor, de onderste kop het afbuigende verkeer. Samen kunnen deze twee elf aspecten aan. Ik denk dat ik voor deze optie ga.
Seinbeelden —>
STOP —>
Sein 1 - Rood
Sein 2 - Rood
Stop before any part of train or engine passes the signal
CLEAR —>
Sein 1 - Groen
Sein 2 - Rood
Proceed.
APPROACH —>
Sein 1 - Geel
Sein 2 - Rood
Proceed prepared to stop before any part of train or engine passes the next signal. Freight trains exceeding 30 MPH must immediately reduce to 30 MPH. Passenger trains exceeding 40 MPH must immediately reduce to 40 MPH.
APPROACH LIMITED —>
Sein 1 - Geel
Sein 2 - Groen flashing
Freight trains exceeding 60 MPH must immediately reduce to 60 MPH. Passenger trains may proceed, but must be prepared to pass the next signal not exceeding 60 MPH. When signal governs the approach to a control point with a 60 MPH turnout speed be prepared to advance on diverging route
APPROACH ADVANCE —>
Sein 1 - Geel
Sein 2 - Groen
Proceed. Freight trains exceeding 50 MPH must immediately reduce to 50 MPH. Passenger trains may proceed, but must be prepared to pass the next signal not exceeding 50 MPH. When signal governs the approach to a control point with a 50 MPH turnout speed be prepared to advance on diverging route.
APPROACH DIVERGING —>
Sein 1 - Geel
Sein 2 - Geel
Proceed prepared to advance on diverging route at next signal at prescribed speed through turnout.
APPROACH RESTRICTING —>
Sein 1 - Geel
Sein 2 - Uit (Wit)
Proceed prepared to pass next signal at Restricted speed, but not exceeding 15 MPH. When the next signal is seen to display a proceed indication, the requirement to pass next signal at Restricted speed no longer applies. Speed may be resumed once leading wheels of train have passed (next) signal.
ADVANCE APPROACH —>
Sein 1 - Geel flashing
Sein 2 - Rood
Proceed prepared to stop at second signal. Freight trains exceeding 40 MPH must immediately reduce to 40 MPH.Passenger trains may proceed, but must be prepared to pass the next signal not exceeding 40 MPH. When signal governs the approach to a control point with a 40 MPH turnout speed be prepared to advance on normal or diverging route
DIVERGING CLEAR —>
Sein 1 -Rood
Sein 2 - Groen
Proceed on diverging route not exceeding prescribed speed through turnout.
DIVERGING CLEAR LIMITED —>
Sein 1 - Rood
Sein 2 - Groen flashing
Proceed on diverging route. Speed through turnout must not exceed 40 MP
DIVERGING APPROACH —>
Sein 1 - Rood
Sein 2 - Geel
Proceed on diverging route at prescribed speed through turnout prepared to stop before any part of train or engine passes the next signal. Freight trains exceeding 30 MPH must immediately reduce to 30 MPH. Passenger trains exceeding 40 MPH must immediately reduce to 40 MPH.
DIVERGING ADVANCE APPROACH —>
Sein 1 - Rood
Sein 2 - Geel flashing
Proceed on diverging route not exceeding prescribed speed through turnout and be prepared to stop at second signal. Freight trains exceeding 40 MPH must immediately reduce to 40 MPH. Passenger trains may proceed, but must be prepared to pass the next signal not exceeding 40 MPH. When signal governs the approach to a control point with a 40 MPH turnout speed be prepared to advance on normal or diverging route.
RESTRICTING —>
Sein 1 - Rood
Sein 2 - Uit (wit)
Proceed at Restricted speed, not exceeding prescribed speed through turnout when applicable.
Kortom, best een aantal aspecten. Ik denk niet dat ik ze allemaal nodig heb, maar best een uitdaging om deze te kunnen weergeven. Uiteindelijk bleek een OC32 alle seinbeelden aan te kunnen. Alex bedankt!

Ook een start gemaakt met de aanleg van een lokaal wegennet. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van wegelementen en op sommige stukken gleuven gefreesd voor de magneetband met de zenddraden. Bij de graanoverslag heb ik een servo ingebouwd waardoor een vrachtauto de afslag kan nemen naar een silo. Voorlopig even alles testen en dan kan ik de weg verder afwerken met een toplaag.

Inbouw servo

Inbouw servo

Nu nog de toplaag.
Groetjes,
Rob