Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Van Biervliet Desiro DC analoog motorproblemen

Gestart door marc3105, 18 april 2020, 16:49:03 PM

marc3105

Hallo,

Ik heb een analoge baan die ik aandrijf via een Dinamo systeem (snelheid wordt geregeld volgens pulsbreedtemodulatie) en koploper

Ik heb locs van Roco, Mehano, LS models rijden op mijn baan zonder problemen

Vandaag wou ik voor het eerst mijn Van Biervliet Desiro stel laten rijden op de baan.

Op de rechte stukken gaat hij er vandoor als een speer maar in het bochtenwerk valt hij helemaal stil.

Hoe valt dit te verklaren, te zwakke motor of een ander probleem?

Alvast bedankt.

Marc

krispy

Maken de sleepers  op de wielen wel goed contact, in bochten bewegen de wielen naar de tegenovergestelde richting en mischien daar iets loos , anders retour vanbiervliet , is garantie op en voor wie je prijs mag dit niet voorvallen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

marc3105

Ondertussen nog wat verder zitten testen...

Motor krijgt wel spanning maar heeft geen kracht genoeg om door de bochten te gaan.
Als ik via koploper test en de spanning verhoog geraakt hij door de bochten maar dan is de spanning zo hoog dat hij op de rechte stukken veel te snel gaat, dus is het gerelateerd aan de motor die niet krachtig genoeg is bij lagere spanning blijkbaar   :(

Rangeerduivel

Ik weet niet of gebruik van een lastgeregelde decoder ook in analoog bedrijf soelaas zou bieden....
Is méér een vraag dan een suggestie hoor! :-\

;)

Alberke

Ook gewoon met gelijkstroom? Wat voor motor zit er in?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Koen

Dag Marc,

Je kan best eens testen met een gewone regelbare DC voeding. Sommige motoren hebben last met pulsbreedte regeling. Vroeger werkte ik ook volgens dit principe en ik heb meermaals problemen gehad met motoren die wel eens eigenzinnig konden reageren (oa. met Faulhauber motoren).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

WVA

Citaat van: marc3105 op 19 april 2020, 12:19:19 PM
Ondertussen nog wat verder zitten testen...

Motor krijgt wel spanning maar heeft geen kracht genoeg om door de bochten te gaan.
Als ik via koploper test en de spanning verhoog geraakt hij door de bochten maar dan is de spanning zo hoog dat hij op de rechte stukken veel te snel gaat, dus is het gerelateerd aan de motor die niet krachtig genoeg is bij lagere spanning blijkbaar   :(

Hoi, ik heb het zelfde probleem, is het bij opgelost geraakt en zo ja hoe?

Alvast bedankt

Karel A.J.

[ beetje off-topic, waarvoor excuus ]
Begrijp ik nu goed dat die firma Van Biervliet enkel HO-schaal aanbiedt, althans in hun eigen productie van Belgische treinen? N-schaal dus niet? Hun webpagina's zeggen daar opvallend weinig over - of ik moest er overheen gekeken hebben, wat niet valt uit te sluiten.

SuSke

VBV biedt enkel H0 materiaal aan behoudens enkele goederenwagens in 0.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bellejt

of B - models.Zelfde constructeur/eigenaar/verkoper maar andere naam.

Karel A.J.

Ok, bedankt, ik vermoedde het dus correct. Zijspoortje dan maar sluiten, terug ter zake!

rgp

Suske,

Is het niet schaal 1 ipv schaal 0 ? ;)

Roland

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.