Nieuw op afdeling N

Gestart door ybofire, 17 april 2020, 16:34:10 PM

ybofire

Beste medeforummers,
Mijn naam is ivo, ben hier al op het forum maar dan HO, een jaar geleden woonde ik in een huis met grote garage, dan verhuist naar beneden app met 2 slk, en dus veel minder treinruimte.
Dan overgestapt naar modulle HO, fijn, maar kan er thuis niet mee rijden, dan maar eens gaan lezen in het N gedeelte van dit forum en dat bevalt me goed.
Heb nog 2 modulles staan, dus daar ga ik er 1 van nemen voor een tafel met N spoor, de modulle is 120x60 dus daar begin ik mee.Later kan ik nog bijbouwen.
Ik hoop hier veel te leren over spoor N want heb altijd met HO 3 rail gewerkt.
groeten
ivo

Rangeerduivel

Hallo Ivo,
Weet dat hier geen onderscheid gemaakt wordt tussen de mensen die HO of N rijden/verzamelen.
De N-rijders worden hier even zeer gewaardeerd dan de HO-rijders, zowel 2- als 3railers.
Het enige verschil is de stroomvoorziening, bij N is dat meestal 2rail gelijkstroom, waar 3 rail meestal wisselstroom is (op een paar uitzonderingen na).
Hulp en raadgevingen gelden meestal ook voor beide schalen...al is het (Belgisch) materiaalaanbod aanzienlijk kleiner dan in HO.
Je hebt wel gelijk dat je in N-schaal veel meer (zeg maar het dubbele) kan verwezenlijken op éénzelfde oppervlakte dan in HO.
Dus ik zou zeggen..ook welkom op het N-gedeelte van het forum... ;D

;)

59erke

Hey Ivo, altijd fijn om te horen dat er een N rijder/bouwer bijkomt.

Vuur uw vragen en problemen maar af, er zitten hier enkele 'N' krakken op het forum die u zeker zullen helpen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Hallo Ivo, welkom! Fijn om er een N'er bij te hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ybofire

Dank U allen voor het welkom,
Rangeer duivel, ik weet wel da er geen onderscheid gemaakt word onder de andere schalen en die maak ik ook niet, doch voor mij is N nu idialer dan HO.
gr
ivo

BC911

Welkom en altijd leuk om een N-er erbij te hebben. Ben benieuwd naar je baanplan.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Gerolf

Welkom op ons forum, Ivo  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ybofire

#7
bc911,
Groot gaat het niet worden, moet op een modulle van 120x60, sorry, maar kreeg het plan niet hier gepost
gr
ivo

ybofire


59erke

Simpel baanplannetje wat zeker niet slecht hoeft te zijn (Op mijn baantje is het eigenlijk ook maar een ovaaltje)

Persoonlijk zou ik achteraan of in één van de bochten proberen een klein schaduwstation in te plannen wat je toch wat meer variatie kan in je treinverkeer kan brengen en je treinen niet doelloos rondjes dient te laten rijden en de knik vooraan tussen de bruggen lijkt me heel onnatuurlijk.

Al een idee welke rails je gaat gebruiken ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Hey Ivo,

Van mij ook een hartelijk welkom in "afdeling N".

Het hoeft niet allemaal complex zijn zoals je intentie toont.  Je zit met een grondmaat van  120 X 60 cm.  Is het mogelijk om iets groter te maken of niet?  Denk bijvoorbeeld aan 130 X 70 of misschien zelfs 140 X 80?  Als je iets groter kan gaan, zijn ten eerste je bochten wat ruimer en ten tweede ik vermoed dat het gele deel verborgen is in een tunnel, in dat geval kan je met twee à vier wisseltjes een kleine vorming maken op je baan en kan je met één à twee treintjes meer laten rijden, wat mijn inziens leuker zou zijn.  Tenslotte heb je dan iets meer ruimte om je aftakspoor iets groter te maken én een spoortje extra. 

ybofire

59erke en railrunner,
130x80 zou nog gaan en hier de kleuren, grond oranje, verhoging geel (3%) , 2ede verhoging  groen , industrie donkergrijs of wit, wil eerst annaloog gaan rijden, heb minitrix rails en 4 elektrische wissels.
En ja die knik ziet er niet te best uit, zal het moeten aanpassen als ik zover ben.
Dat scaduwstation kan ik ook bezien als de rails liggen, maar heb op het ogenblik maar 2 locs.
gr
ivo

steamdriven

Ivo, welkom hier.
Ik vind dit wel een mooi, eenvoudig plan. Kan me wel boeien. Ik volg wel de opmerkingen van railrunner dat mits kleine aanpassingen alles wat ruimer wordt en een kleine vorming extra mogelijkheden biedt. Succes. Ik volg zeker.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Bof, een extra spoortje... Het bijzonder leuke aan zo'n heel klein baantje is dat het zo lekker opschiet met het bouwen. Rijden lijkt me bijzaak, maar de fun lijkt me vooral dat je heel snel met de leuke dingetjes kan beginnen zoals landschapsbouw en scenes opzetten.

Ik zou noord-zuid nog wel een riviertje of beek laten doorlopen, met nog twee extra bruggen achteraan opdat je centraal niet zo'n erg door sporen ingesloten "krater" hebt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ybofire

Ik heb alles nog eens opgemeten en ga de tafel 150x 80 maken, zodat zoals jullie mij aangeraden hebben ik een iets grotere tafel heb.
Is een modulle die voorzien was voor HO, maar daar ik er al 1 heb ,en nu dat ik in mijn kot moet blijven overgegaan op spoor N zodat ik thuis ook kan rijden, en niet moet wachten op een beurs om mijn HO modulle te gebruiken.