Trans-Vaal, de eerste pogingen

Gestart door svvander, 16 april 2020, 21:46:20 PM

svvander

Ik ben nog eens gaan opmeten en dit zijn de correcte maten: 3m30 op 3m op 3m50. Dit zijn uiteraard de maximale, ik vermoed dat ik ga proberen om er iets binnen te blijven.

Deze schets is snel (let niet op de kwaliteit of schaal a.u.b.) gemaakt als voorbeeld:



Sectie A, met aansluiting op de NL-zijde is het rangeerstuk. Dit gaat over naar sectie B richting BE-zijde (velden en weiden). Sectie B is de BE-zijde en hier zou ik de industrie en het H0f-spoor willen plaatsen (lijntje met de puntjes). Tot slot sectie D aan D-zijde, zou een containerterminal moeten worden. De gearceerde rode vlakken stellen gebouwen voor. De cirkels met stippellijnen zijn de klimspiralen, die dan naar het verdiep eronder toe gaan. Deze sporen zouden achter de scenery moeten verdwijnen. Het is een snelle schets om eens te kijken wat ik zou kunnen, deels gebaseerd op al mijn vorige schetsen.

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

Sven dit lijkt me geen schets van "wat zou kunnen", maar eerder van "wat zou willen". De schaal zit weer vreemd. Neem bijvoorbeeld de lengte van eender welk opstelspoor op je plan. Deze is pakweg een tiende van de randlengte, en dus ongeveer 30cm. Daar zet je net een locomotief op, geen trein met wagons.

Het maximale wat haalbaar is op deze oppervlakte in H0 (wink wink  ;) ) is 1 van de 3 themas. En dat is wat ik je zou aanraden. Schets 1 station met aanloop, zijsporen en verdwijnpunten. Dat wordt al een serieus gepuzzel om alles geloofwaardig te maken, zeker wanneer je een grensstation wilt uitbeelden.

Wanneer ik een streepje tijd heb wil ik wel een kladje maken, om je te tonen wat zou kunnen.   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Powered By Diesel

#17
Hierbij een ideetje met de eerst aangegeven maten van 3 op 2.5 m.

In het zicht:
Een ontvangst/rangeerbundel welke de treinen kan ontvangen, al dan niet deel met bovenleiding. De treinen komen tevoorschijn van onder een brug waarover een (haven-)weg loopt.
Links is er een wagenwerkplaats en rechts kleine containerterminal die met een reachstacker wordt bediend. Lengte spoor +- 140 cm goed voor 4 sggmrss containerwagons. Verder nog enkele mogelijkheden voor andere industriethema's.
ik zou wel aanraden om géén C-rails te gebruiken, maar K-rails omwille van de flexrails welke een veel realistischer spoorverloop toelaten.

Op niveau -1 (via klimspiraal radius 60cm) een keerlus en 4 opstelsporen.
Kleinst gebruikte boogstraal is 550 mm, maar wel steeds met overgangsboog (bijvoorbeeld straal 900 mm) en/of recht stuk rail ertussen.

Inspiratie vanuit het grootbedrijf kan bijvoorbeeld  bundel in de Waaslandhaven zijn, waar internationale treinen komen en zowat alle privéoperatoren actief zijn.


Baanplan_2 by W Daelmans, on Flickr


Baanplan by W Daelmans, on Flickr
running on heavy fuel

evan

Hey Wim,  fantastisch plan!

Heel dynamisch en veel speelmogelijkheid.  Bovendien kan hier nog geloofwaardig landschap bij.
Het moeilijke wordt voor Sven dit omzetten in C-Rails...

Sven,

Wat je zelf geschetst hebt is helemaal niet realistisch.  Het deel rechtsboven heb je getekend op 1/3e van je lengte, maar in werkelijkheid, kan dat zelfs niet over de volledige lengte.  Misschien kan het ontwerp van Wim je wat inspireren.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Heel mooie ontwerpen Wim, kan ik zeker verder mee. Bedankt. Ik had voorzien om delen met K-rail te werken. Het is nu wel zo dat ik juist quasi al mijn wissel in c al had uitgerust met decoders etc. Wat ik dacht te doen is de rangeerstukken te voorzien van C en de doorlopen delen met flexrails.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

Wel de bereikbaarheid in't oog houden, maar Wim heeft een heel mooi plan gemaakt.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

svvander

Ja, hoe meer ik het bekijk, hoe meer mogelijkheden ik zie. Vooral de dynamiek (die bij mijn tekeningen steeds totaal ontbreken), spreken mij aan. Het schuin leggen van de sporen, het iets meer gebogen zijn van het rangeerspoor. Top!

Edit: ik zou wel misschien op niveau -1 het opstelspoor naar voren plaatsen. Dit om, zoals aangegeven door Michiel, er toch iets makkelijker aan te geraken.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

steamdriven

Wat een knap plan van Wim! Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen!

Kan je je C-rails (vooral je wissels) niet verkopen Sven zodat ze voor een stuk K-rails kunnen financieren? De mogelijkheden zijn veel groter en zo'n baan maak je voor jaren.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

efl045

Ik zal weer de spelbreker zijn, maar ik vind dit allesbehalve fantastisch... toch niet voor wat Sven wil.
Sven wil niet alleen met C-rails werken, wat met dit plan zelfs bij benadering niet mogelijk is, maar hij wil ook vooral rangeren... en dat zal op al die gebogen opstelsporen met standaard koppelingen totaal onmogelijk zijn.
Probeer maar eens een wagon aan te koppelen op een zelfs maar heel licht gebogen spoor, dat valt flink tegen hoor..

mardig23

Als je dat plan van Wim wil uitvoeren zal je niet veel keuze hebben.

Dat kan je in C-rail wel vergeten...

Ik heb ook het gevoel dat de schets van Sven nogal snel aan de kant geschoven wordt.

Volgens mij is de tekening in het hoofd van Sven een baan waarop treinen rijden, en daardoor toch wat hij zoekt.

Het plan van Wim is mooi, maar mist wat mij betreft wel veel van wat je zoekt.
Herlees nog eens wat Frans schrijft, en ik zou volharden... ;)
Mvg Karl

svvander

Ik ga proberen van de leuke zaken mee te nemen in een baan die voor mij wel ok zal zijn. De c-rails verkopen, zit er niet in... maar ik kan ze wel gebruiken op delen waar je ze niet ziet (schaduwspoor). Bijkomend, heb ik heel weinig verstand van wisselaandrijvingen voor K-sporen. Want geef eerlijk toe: qua plug-and play is kan het wel echt niet eenvoudiger. En dat is toch nog een van de redenen waarom ik voorlopig nog vasthou aan c-rails.

Wat ik vooral onthoud van al wat er al geschreven is:
- alles combineren zal moeilijk zijn, zoniet onmogelijk: keuzes maken
- werk in blokjes, teken uit en verbeter
- geen kleine radius gebruiken in het zicht
- geen rechthoekige banen, misschien ook vanuit een andere hoek vertrekken
- niet alles vol zetten met spoor
- flexibel k-sporen gebruiken waar mogelijk
- rangeerspoor best recht (om het koppelen van wagons te vereenvoudigen)
-...

Ik heb al een heel pak bijgeleerd. Mijn baan van zoveel jaar terug, leek veel eenvoudiger (ik heb ze wel nooit kunnen afwerken).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

efl045

Zet er nog maar eentje bij in je lijstje: gebruik voor klimspiralen ook al zijn ze uit het zicht minimaal R2, als ik bekijk wat jij tekent op een baanbreedte van 90cm is dat toch wel heel erg krap...(toch als die stippellijntjes rails voor stellen)

Powered By Diesel

Sven,

Ik had de tekening gemaakt om je een eerste idee te geven wat er mogelijk is als je flexrails kan gebruiken en slanke wissels. Inderdaad moet er gekeken worden naar de koppel- en ontkoppelstukken dat deze recht of in een flauwe bocht liggen.

Mijn voorstel is dat je eerst een baantje gewoon op de grond legt met c-rails inclusief wisselstraat en met je materieel daar eens doorrijdt om te kijken wat er gebeurd bij opeenvolgende wissels en bij boogstralen kleiner of gelijk aan 45cm. Best ook een gebogen helling in de testbaan.

- Punt 1: lukt dit zonder problemen: ontsporingen, wagons die achter stukken blijven haken, buffers die in elkaar haken, wagons waarbij langs één kant de wielen uit het spoor worden gelicht, treinen die blokkeren in krappe hellende bogen ?
Dit is zeker belangrijk indien je c-rails in het moeilijker bereikbare schaduwstation gebruikt.

- Punt 2. Is dit voor jou aanvaardbaar dat de wagons in het zichtbare gedeelte van de baan ver overhangen en uit elkaar getrokken worden bij krappe wissels/bogen of niet?

Daarna kan je verder met volgende vragen:

- Wil je een trein volledig autonoom laten rondrijden, of kan het ook van schaduwstation naar eindstation, waar je rangeert en dan terugkeert?
- Welke lokomotieven, wagons, reizigersmaterieel zou je graag op je baan zien rijden ? Tijdperk V en VI, maar zijn dit dan Desiro's, een Sprinter of een lok met een sleep M6 rijtuigen?  Containerdraagwagens (lange wagons !) Open bakwagens, Coilsvervoer ? Dieselloks en/of elektrische tractie ?

Succes met het plannen !
running on heavy fuel

svvander

#28
Citaat van: efl045 op 19 april 2020, 13:02:10 PM
Zet er nog maar eentje bij in je lijstje: gebruik voor klimspiralen ook al zijn ze uit het zicht minimaal R2, als ik bekijk wat jij tekent op een baanbreedte van 90cm is dat toch wel heel erg krap...(toch als die stippellijntjes rails voor stellen)

Stippellijntjes zijn inderdaad het klimspiraal, enkelsporig.

Edit: ben eens gaan opzoeken, hoe breed een klimspiraal zou zijn, enkelsporig en R3... deze zou een straal hebben van 51,5cm. Dan is er toch marge genoeg?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

efl045

Sven, als ik kijk op het onderste been van je tekening dan teken je een cirkel met een diameter van 50 cm, nu spreek je over een straal van 50 cm... Hoe je op een breedte van  90 cm een cirkel met een straal van 50 cm zou kunnen leggen is mij een raadsel, en dan nog van marge spreken...
Zelfde opmerking die hier al een paar keer gemaakt is, je spreekt over h0 en je denkt in N.