Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Trans-Vaal, de eerste pogingen

Gestart door svvander, 16 april 2020, 21:46:20 PM

svvander

Tussendoor probeer ik nog eens af en toe mijn baanplan aan te passen. Het probleem waar ik nu tegen bots: het is nooit 100% wat ik wil. Of het is te druk (meestal het geval) of ik krijg het niet uitgewerkt. Bijkomend is mijn inspiratie nu wel op. Ik had al gedacht om het schetsen zo te laten en te bouwen als de ondergrond er ligt... maar iedereen weet dat dit zowieso faliekant afloopt. Eisenhouwer zij ooit: "Plans Are Worthless, But Planning Is Everything".

Ik heb al enorm veel ideeën opgedaan van andere sites, maar toch kom ik er maar niet uit. Mijn baan zou in een U-vorm gebouwd worden (3mx2,5mx3m). Ik zou vooral C-rail gebruiken. De bedoeling is dat er enorm kan gerangeerd worden, maar dat er ook een trein kan doorrijden en verdwijnen via een schaduwstation (verdiep lager?). Er zou ook een containerterminal voorzien moeten worden. Dus vooral goederentransport tijdperk V-VI. Mijn H0m spoor zou ook verwerkt moeten geraken in het industrie-gedeelte (daar had ik een plan om deze in te zetten in een oud-ijzer handel, waar bijvoorbeeld oude wagons worden ontleed). En het mag echt een grens-scenario zijn (dit was zowieso mijn insteek): een drielandenpunt tussen België, Nederland en Duitsland. Buitenlands tractiemateriaal zal dus veel voorkomen.

Wie wilt er zich eens wagen aan een poging? Ik ga deze zowieso niet 100% kopiëren, maar ik hoop er wel iets van op te steken.

Hierbij al een poging:
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

efl045

Jammer, ik zal dan moeten passen... want ik verveel mij niet.

OlivierV

Vervelen doe ik me ook niet, maar ik zie nu niet zoveel zinnigs, in je ideeën schrijf je redelijk wat zaken om te verwerken, eigenlijk zelfs te veel als je het wat ontspannen en niet overdreven druk wilt houden.

Neem ook afscheid van korte bochten en al zeker in het zicht, dat is naar mijn mening echt een doorn in het oog.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

svvander

Citaat van: OlivierV op 18 april 2020, 18:08:52 PM
Vervelen doe ik me ook niet, maar ik zie nu niet zoveel zinnigs, in je ideeën schrijf je redelijk wat zaken om te verwerken, eigenlijk zelfs te veel als je het wat ontspannen en niet overdreven druk wilt houden.

Neem ook afscheid van korte bochten en al zeker in het zicht, dat is naar mijn mening echt een doorn in het oog.

Het vervelende is dat ik in dit programma steeds moet herbeginnen. Ik heb enkel de vrije licentie en daar kan ik blijkbaar niets in bewaren. Om een idee te geven: hier heb ik al om en bij het uur aan geprutst. Nu, de tip van de bochten is al een hele goede. Dus R1 en R2 zoveel mogelijk vermijden in het zicht. Staat genoteerd.
Ik denk dat ik ga proberen om het rangeergedeelte en de container-terminal aan één kant te houden (het "speelgedeelte") en de doorlopende baan met lichte industrie aan de andere kant. Hiermee heb ik dan één drukker stuk. Misschien valt het wel te combineren?

Ik ga, denk ik, ook nog eens een andere programma proberen. Heb al any-rail 6 geprobeerd, Trax, Winrail, Wintrack en Scarm getest, werd ik niet warm van. Nu had ik deze... vind ik wel leuk, maar ben nog niet overtuigd om hem aan te schaffen. Ondertussen Templot aan het installeren. Dit terzijde.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Heb je deze tool al eens geprobeerd?  ;)

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Tot vervelens toe Luc. Maar als ik dan mijn sporen leg (Mäklin C-rails), dan kom ik nooit uit, naar wat ik getekend heb. Ik had vroeger van die mallen... uiteraard verkocht. Nog sterker: ik heb het al eens rails afgeprint, in schaal en daarmee gewerkt.

Diene Templot is het dus niet... >:(
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

steamdriven

Ik wil je al zeker niet de les spellen of beweren dat ik het beter kan want ik heb minder ervaring dan jij maar als ik jou was zou ik even die computerprogramma's aan de kant schuiven en gaan schetsen met potlood, bic en stift. Gaat veel sneller en is veel creatiever...

Edit: Luc was me al voor...
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

svvander

Misschien moet ik gewoon baantjes leggen (op de vloer bijvoorbeeld) en vandaar uit verder werken? Ik zal het allemaal nog eens proberen. Niemand toevallig van die mallen nog liggen? Was heel eenvoudig en vrij correct.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Begin eens met op een wit blad gewoon uit te zetten wat je wil uitbeelden in een aantal blokken.
Dan daar tussen een "logisch" verkeer opzetten - traject dubbel of enkel spoor
Je kan elk blok verder detailleren en zo je puzzel in elkaar krijgen.

En het feit dat je alles "te kort" intekent is normaal, iedereen heeft dat wel.
Pas wanneer je een aantal plannen gemaakt hebt krijg voeling met wisselhoeken en bochtstralen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Ik bemoei mij nagenoeg nooit met sporenplannen omdat ik daar een andere visie van heb... of je maakt een realistische baan, of je doet iets met retro-gevoel.

Wat me meteen opviel is dat je spreekt van een baan van 3m x 2.5m x 3m en ik zie een baan die volgens mij eerder 5m x 3m x 5m is. Ik beeld me M-rails in en weet dat er op een lengte van 3m maximaal 16,5 rails van 18cm achter elkaar kunnen liggen. Op jouw tekening zijn dat er wellicht 25...

leg inderdaad nekeer een baan uit op de grond met ofwel echte C-rails of desnoods snij je repen papier... en zet er schoendozen en andere spullen bij om gebouwen te imiteren. Je zal zien dat 3x2,5x3 voor H0 echt wel klein is... Maar je kan er zeker iets mee doen...


steamdriven

#10
Sven, als leek zou ik denken dat je zulke vrij lange wisselstraten en bundels toch redelijk vlot kan overzetten vanuit een schets naar computer? Het lijkt me net dat je vrij veel ruimte ter beschikking hebt en dat een wisselstraat die uiteindelijk 20cm langer of korter wordt niet per-sé een groot probleem hoeft te zijn.

Wat mij persoonlijk dikwijls stoort aan een baanplan -algemeen gezien- is dat men dikwijls met de sporen de uiterste omtrek van de beschikbare ruimte opzoekt. Dat worden opgerekte ovalen met bijna-rechte hoeken. Volgens mij krijg je een veel levendiger verhaal wanneer je met krommes, diagonalen en vrije ruimte gaat werken.

Je idee om een tafereel uit te werken rondom het drielandenpunt vind ik een boeiend gegeven met veel mogelijkheden.

Toch nog een vraagje:
je spreekt van je industriespoor in h0m... Bedoel jij dat Busch smalspoorlokje? Want dat is h0f toch?

Edit:
De afmetingen had ik niet gezien en zijn zoals Dirky zegt inderdaad niet zo heel groot. Uw tekening lijkt veel groter.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

svvander

Citaat van: steamdriven op 18 april 2020, 20:32:58 PM

Toch nog een vraagje:
je spreekt van je industriespoor in h0m... Bedoel jij dat Busch smalspoorlokje? Want dat is h0f toch?
Klopt... het is inderdaad het H0f spoor... typo, sorry.

Citaat van: steamdriven op 18 april 2020, 20:32:58 PM
Edit:
De afmetingen had ik niet gezien en zijn zoals Dirky zegt inderdaad niet zo heel groot. Uw tekening lijkt veel groter.
Idd, nu je het zegt lijkt deze veel groter. Het zijn wel de maten die ik had opgemeten en had ingegeven in het programma.

Ben nu eens een poging aan het doen, om iets te tekenen. Ik probeer met al jullie info iets in elkaar te botsen. Alleen is mijn tekentalent niet meer wat het geweest is (eigenlijk erg om dit te moeten toegeven als graficus van opleiding).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mardig23

Practice makes perfect Sven,

Ben al 4 weken baantjes aan het tekenen, om steeds ergens op een no-go te botsen...

Volhouden is de boodschap ;D
Mvg Karl

Michiel

Sven, ik had gisteren heel even geprobeerd of ik een idee kon uitwerken, maar dat bleek niet echt te lukken. Maar wat me wel opvalt, en wat Dirk ook al zei, met C-rails kan je niet neerleggen wat jij hebt getekend op 3x2.5x3m. Is er ergens geen foutje met de schaal of zo?...

Oops, ik zie in je laatste reactie dat je dat al ging nakijken,  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Sven,

Ik denk dat je er moet bij neerleggen dat je niet alles kan uitbeelden wat je voor ogen hebt op zo een beperkte ruimte.
Wil je alles ook nog met scenery gaan aankleden?  Zo ja, kies dan misschien voor minder spoor en meer scenery.  Daar zit ook veel plezier in om dat te bouwen. 


Less is more!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.