Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

keerlus modele.

Gestart door sijp, 16 april 2020, 15:05:19 PM

sijp

Hallo hobyisten,

Heb een vraag, kan een keerlus module[LK 100 van Lenz digital plus] ook kortsluiting maken? of te wel de module is kapot/stuk.
Bij mij is alles in orde op de baan, maar zo gauw ik de module aan sluit, gaat alles op tilt, sluiting, wat kan hier de oorzaak van zijn.
Bijvoorbeeld we rijden 10 rondjes en jaja de volgende ronde is het raak sluiting,haal ik de keerlus module er af is de sluiting ook weg.

Wie kan mij hier meer over vertellen, of moet ik een nieuwe keerlus module aanschaffen.
Vriendelijke groet sijp.

mark7758

Doe het in delen.
Sluit de keerlus module aan. (ALLEEN het voedende kant. Dus geen lus aan sluiten.)
Als hij dan al kortsluiting geeft ligt het aan de module.
ZO niet dan melden en dan gaan we verder kijken.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Rangeerduivel

Citaat van: sijp op 16 april 2020, 15:05:19 PM
Hallo hobyisten,

Heb een vraag, kan een keerlus module[LK 100 van Lenz digital plus] ook kortsluiting maken? of te wel de module is kapot/stuk.
Bij mij is alles in orde op de baan, maar zo gauw ik de module aan sluit, gaat alles op tilt, sluiting, wat kan hier de oorzaak van zijn.
Bijvoorbeeld we rijden 10 rondjes en jaja de volgende ronde is het raak sluiting,haal ik de keerlus module er af is de sluiting ook weg.

Wie kan mij hier meer over vertellen, of moet ik een nieuwe keerlus module aanschaffen.
Vriendelijke groet sijp.

En als hij kapot is kan je hem vervangen door die van mij (50€ excl. verzending en in perfecte staat!) ;D ;D

;)

Ronald

Citaat van: mark7758 op 16 april 2020, 16:03:26 PM
Doe het in delen.
Sluit de keerlus module aan. (ALLEEN het voedende kant. Dus geen lus aan sluiten.)
Als hij dan al kortsluiting geeft ligt het aan de module.
ZO niet dan melden en dan gaan we verder kijken.

Dus misschien even een foto of tekening hoe je het hebt aangesloten?

sijp

goedemorgen, alvast bedankt voor de reactie''s, het rijd op dit moment het lijkt er op een zwevende storing. heb de keerlus aangesloten zoals gebruiks aanwijzing.
We wachten wel weer af tot de volgende sluiting. Ga ook nog even kijken naar de wissels (puntstuk).
Voorals nog vriendelijk dank.

Vriendelijke groet sijp.

mark7758

Veel plezier en als het weer gebeurt?
Dan tekening / foto van de aansluiting en het baan gedeelte met de keerlus. :)
Helpt ons storing zoeken op afstand.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Michiel

De aansluiting van de LK100 is poepsimpel, en kan haast niet mis lopen, zolang je IN en UIT langs de juiste kant hebt aangesloten. Je hebt ook dubbelzijdig de keerlussectie geisoleerd, want anders had je meteen kortsluiting, en niet na 10 rondjes. Heb je nog extra bezetmelding op de keerlus? Zo ja, hoe? Dast zou een oorzaak kunnen zijn.

Maar ik denk dat het een gevoeligheidprobleem is. De LK100 werkt op microkortsluiting. Van zodra de LK100 een kortsliuiting constateerd tussen IN en UIT, poolt ie UIT om. Maar jouw centrale heeft ook een automatische zekering. Ook deze is vrij snel en gevoelig. De vraag is dan: wie is het het snelst: LK100 of centrale.

Vermoedelijk kan je de gevoeligheid van een van beide aanpassen. Op de LK100 staat alvast een potentiometer om de gevoeligheid aan te passen. Lees eens in de handleiding hoe je die best afstelt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Het kan zijn dat een van de railisolaties niet goed isoleert, of zo af en toe ongewenst contact maakt. Maak de aansluitingen van de keerlus eens los en meet of alle isolaties nog goed zijn.

Wat Michiel zegt kan ook de oorzaak zijn. Hoewel ik zelf niet digitaal rijd heb ik wel eens geëxperimenteerd met een LK100 en daarbij bemerkt dat het ding soms "vergeet" om te schakelen.

Inmiddels heeft Lenz een nieuwere keerlusmodule, de LK200. Die werkt ook op kortsluitdetectie maar het detectieprincipe is heel anders. De LK200 werkt zekerder en ook veel sneller omdat de omschakeling niet meer met een relais werkt maar met mosfets.

sijp

Michel en Klaas, we gaan weer aan de slag, voor zover vriendelijk dank.

Ronald

Citaat van: Michiel op 17 april 2020, 10:01:53 AM
Op de LK100 staat alvast een potentiometer om de gevoeligheid aan te passen. Lees eens in de handleiding hoe je die best afstelt.

Helemaal correct. Heb hem hier voor mij liggen en de handleiding is daar heel duidelijk in. De potmeter heeft een bereik van 1 tot 10A en staat standaard afgesteld op 2A (volgens die handleiding). Er staat precies beschreven hoe je die waarde voor jou goed in kunt stellen.

Flip


Ik gebruik al meer dan 20 jaar 2 modules Lk100 zonder enig probleem .

Julien

Lenz digital PC sturing

Ronald

Het zou mooi zijn als de TS nog even reageert maar ik zie dat hij al een week of wat niet meer actief is geweest hier: 23 april 2020, 16:02:46 pm