Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lange draden of een decoder erbij

Gestart door Dirk, 16 april 2020, 11:24:20 AM

Dirk

Heren,
Bij het herbouwen van mijn baan heb ik de keuze om de s88 modules uit te breiden ofwel langere draden vanaf de meldpunten te gebruiken. Het komt er dus op neer om extra S88 modules te gebruiken en die dan te verbinden ofwel de draden langer te maken. Ik spreek hier over een melddraad van max 2m. Ik heb 2 loconet modules als begin van een reeks. Dus eentje op ongeveer 2 meter met daaraan 2 extra S88 van de DR5000 en een 2e op op ongeveer 5 meter tot de DR5000 met de keuze van lange draden of extra S88. Ik rij 2 rail digitaal.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

dani

tot 2 meter zou ik opteren voor langere draden...
Maar als je meldpunten wat gegroepeerd zitten en je kan je S88  voor meerdere gebruiken, dan is dat zeker een optie om een extra S88 te zetten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dreha

Heb hier een DR5000 met 1 bezetmeldermodule via de R-Bus. Draden zijn tot 5m kang en dat werkt goed. Wel zien dat de draden dik genoeg zijn.  Bij mij zijn deze 1,5mmm².

Klaas Zondervan

ik vind 1,5mm2 wel wat overkill. Het gaat dan over 1 trein en dan lijkt mij 0,5mm2 dik genoeg.
Hierbij ga ik er vanuit dat die draad ook de rijstroom voedt.

Als het over massadetectie gaat loopt de rijstroom niet door de draad en kan die nog dunner zijn.

Voor de rest zou ik zeggen: gewoon proberen. Als het met die lange draden niet goed werkt kun je altijd nog een s88 module bijkopen.

Dirk

Klaas,
Ja dat is zo, maar als ik alles heb aangesloten en ik zet er een module tussen, dan moet ik helaas alle nummeringen weer aanpassen, en dat is een hele klus, ik ga alles ingeven in iTrain, vandaar.
Maar nu ik eraan denk, bestaat er geen manier om de meldpunten realtime te checken? Ik bedoel zoiets als een scherm dat in Koploper zit en in de software van de DR5000, maar dan zo dat het schermvullend is, zodat ik op afstand kan zien welk meldpunt waar zit. Dan kan ik met een verbruiker over de sporen rijden en dan op groot scherm zien welke melder geactiveerd word.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100