Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ESU LokPilot 5 micro DCC programmeren - dimlicht (Konfig. 1 en Konfig. 2?)

Gestart door BC911, 15 april 2020, 21:26:47 PM

BC911

De afgelopen dagen heb ik maar eens de moeite genomen om me te verdiepen in het afstellen van een ESU decoder nadat bleek dat de standaardinstellingen niet altijd het gewenste resultaat geven. Na het aanpassen van de motorsturing was ik nu aan het bekijken wat mogelijk is met het aanpassen van de functie-uitgangen. Op zich lukt dat allemaal, maar er zijn twee zaken dit niet helemaal duidelijk zijn voor mij.

1. De mogelijkheden met Konfig. 1 en Konfig. 2 voor de verlichting en AUX1 en AUX2. Uit de handleiding had ik begrepen dat je zo bijvoorbeeld een verschillende helderheid kan geven aan dezelfde uitgang. Bijvoorbeeld verlichting gedempt (Konfig. 1) en groot licht (Konfig. 2). Het lukt mij echter niet om de Konfig. 2 in te stellen. Als ik bijvoorbeeld CV 435 (CV32 = 0) probeer in te stellen via de Ecos, dan lukt dat niet. Idem voor de andere CV´s gelinkt aan die Konfig. 2. Zie ik iets over het hoofd of zit ik helemaal fout.

2. Special Funtion CV 2 en CV 3: wat kan je hiermee doen? Kan je 3 verschillende effecten op 1 uitgang instellen? Maar hoe gebruik je dan die 3 verschillende effecten. De Special CV 1 instellen lukt zonder problemen, maar wat zijn de mogelijkheden met de andere ...?

Screenshot uit de manual:


Alvast bedankt voor de input.

Groeten, Bert
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

jojoman2003

Hoi,

Ik gebruik jmri decoderpro software met zelfgemaakte centrale ( arduino uno en motorshield, even googlen).
Daar kan je via tabs alle gegevens invullen of rechtsteeks de cv invullen.
Voordeel is dat je verschillende decodermerken ermee kan programeren maar enkel via DCC protocol.

Waterman

De laatste keer dat ik gecheckt heb (vorige week) was de laatste versie van JMRI DecoderPro nog niet voorzien voor het uitlezen van LokPilot 5 decoders.

Wat wil je juist doen? Het is even geleden dat ik dimlichten geprogrammeerd heb maar ik kan het wel terugvinden... Was Output Configuration als Dimmable Headlight instellen (staan ze standaard op) en dan bij de Logical Functions een dimmer programmeren.

BC911

Bedankt voor de reacties. Ondertussen met de tips hier en de info die ik via mail heb ontvangen het beoogde resultaat kunnen bekomen.

Het doel was om verlichting die aangesloten is op AUX1 te kunnen dimmen (feller laten branden bij F2 AAN). Ik was niet helemaal mee met de "logische functies" die je kan gebruiken, en die een uitgang kunnen beïnvloeden.

Voor de geïnteresseerden, ik heb het volgende gedaan:
- Bij de functie uitgang moet je de "Mode Select CV" aanpassen naar "Dimmbares Licht" (waarde = 1). Daarnaast gebruik je de "Spezialfunktion CV1 - Abblendlicht" (waarde = 16).





In mijn geval komt het dan neer op CV275 = 1 en CV279 = 16 te programmeren:



En vervolgens 2 mapping regels ingegeven om te koppelen aan de functietoetsen F0 en F2:



Opmerking / suggesties? Laat maar komen, want vermoedelijk zijn er nog andere manieren om hetzelfde te bekomen.

@jojoman2003 : de jmri decoderpro software ga ik zeker een keer bekijken. Voorlopig alles nog even intypen via de Ecos. Is een goede oefening  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...