Pimpen van een Lima E10 004 in H0

Gestart door eve, 15 april 2020, 20:55:40 PM

eve

Lima fabriceerde mooie modellen. Deze uitspraak zal hier en daar wel een gefronste wenkbrauw opleveren, maar het is wel waar. Er mankeerde evenwel wat op technisch gebied, maar dat was en is vrij snel oplosbaar.

Als voorbeeld heb ik hier nogmaals een E10 004 onder handen genomen. Het model stamt uit 1996. De uitvoering is in gelijkstroom, geen interface en enkel wit gloeilamplicht wisselend volgens rijrichting door middel van diodes. Rond 2000 heb ik de machine reeds gedigitaliseerd (vast verkabeld Selectrix) en nu opnieuw herwerkt (met interface Sx, DCC enz.). Deze beschrijving kan dienen als leidraad voor het opwerken van andere Lima-modellen.


by Erik Verleysen on Flickr

Ik heb me vooral gebaseerd op de boeken van Roland Hartwig "Die Einheitselloks der DB E10, E40, E41, E50" Band 1 en 2.

Werken aan de kast :

– omnummeren in E10 005 met geëtste nieuwzilver schildjes.
– opening in het chassis gemaakt onder de deur naar de stuurstand (trap voor de bestuurder)


by Erik Verleysen on Flickr

– een bestuurder plaatsen. Door gebrek aan ruimte moest het figuurtje in de cabinewand ingewerkt worden.


by Erik Verleysen on Flickr


by Erik Verleysen on Flickr

– 4 zandkasten bijplaatsen op de draaistellen voor een totaal van 8 in plaats van 4.


by Erik Verleysen on Flickr

Hier heb ik het geluk gehad dat een collega modelspoorfan dezelfde lok wilde realiseren. Hij koos voor een andere weg : op een Roco E10-chassis plaatste hij de kap van de Lima. Al wat hij niet kon gebruiken heb ik "geërfd", zoals de draaistellen. Ik heb de zandkasten uitgesneden en op de juiste plaatsen aan mijn Lima-draaistellen gekleefd.

– Plaats voor een kortkoppelings-mechaniek was er niet. Zelfs een houder volgens NEM362 voor verwisselbare koppelingen ontbrak. Ook de kunststofveren om de koppeling in het midden te houden bleken weinig efficient. Daarom heb ik een andere houder gefabriceerd.


by Erik Verleysen on Flickr


by Erik Verleysen on Flickr

Bovenaanzicht :


by Erik Verleysen on Flickr

Het draadje is een 0,3 mm stukje fosforbrons als veer om de koppeling "recht" te houden : werkt prima.

– de stroomafname was onbevredigend. Daar waren verschillende oorzaken.
Bruine wielen : dat men de wielen "bruneerde" tot daar toe, maar de loopvlakken ? Ik heb de smurrie mechanisch verwijderd : inspannen in een boormachine en met een fijn vijltje bewerken tot op het blanke metaal. Niets forceren.
De contacten voor stroomafname ontdubbelen door 0,3 mm fosforbrons extra contacten op de loopvlakken. Lima maakt gebruik van tamelijk stug verend materiaal. Hard aandrukken resulteert in beter contact maar werkt als een zeer goede rem. Licht rakend instellen geeft dan weer andere problemen : het contact komt soms los van het wiel in bochten tijdens het rijden. Dus, licht aanliggende wielcontacten en extra loopvlakcontacten geven een zeer goede stroomafname.


by Erik Verleysen on Flickr

Die stroomafname heb ik nog extra verbeterd door het vervangen van de drijfwielen met rubberbandjes door drijfwielen zonder rubberbandjes. De vermindering in trekkracht heb ik opgevangen door het gewicht van de lok te verhogen met 20% (zie verder).

De aandrijving met langs liggende motor en cardanassen naar de draaistellen is gelukkig veel beter dan de ronde pannenkoekmotor. Alleen, het motortje zelf trok op niets. Weg ermee en vervangen door ernstig materiaal : een Maxon krachtbron met wieg. Duur, maar nooit een seconde spijt van gehad.


by Erik Verleysen on Flickr

Omdat de Maxon motor erg compact is kan er rond bijkomend gewicht geplaatst worden. Opgebouwd uit laagjes lood in totaal 77 g zwaar :


by Erik Verleysen on Flickr

De gekleefde messing buisjes dienen als kabelgeleiders.

Om de decoderprint te stutten lijmen we enkele steunen in.

by Erik Verleysen on Flickr

Als PCB gebruiken we een eve14A1841 (meer inlichtingen via erik . verleysen @ gmail . com (spaties verwijderen). Die is voldoende compact om een comfortabel plaatsje te vinden. De inbouwlengte en -breedte kloppen, maar niet de hoogte : zo gaat de kap er niet op. Onder de PCB en decoder is wel voldoende plaats.


by Erik Verleysen on Flickr

We keren de PCB met decoder gewoon om zo gaat het wel.


by Erik Verleysen on Flickr

– aan het plafond in de stuurstanden hebben we een LED-je gelijmd ter verlichting.
– aan de lichtgeleider voor de koplampen hebben we twee warm-witte en twee rode LED's aangebracht.


by Erik Verleysen on Flickr


by Erik Verleysen on Flickr


by Erik Verleysen on Flickr

– en compleet bekabeld :


by Erik Verleysen on Flickr

Bij het plaatsen van de kap moet je wel zorgen dat de draden uit de buurt blijven van bewegende onderdelen.

Deze ombouw kan op gebied van rijeigenschappen de beste moderne modellocs van de "grotere" merken met gemak aan. Hij ligt goed op de sporen (gewicht) en rolt zijdezacht (Maxonmotor en moderne decoder) zonder stotteren ook in de laagste snelheden over de baan.


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

PeterVG

Zeer fraai werk Erik.
En bovenal zeer leerzaam.
Hartelijk dank

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Prachtig, prachtig.
Dat is nu eens een uitgebreide en duidelijke beschrijving van hoe deze lok om te bouwen tot
een volwaardig model. Als E10 fan zal deze beschrijving goed bewaard worden tot ik "eindelijk" eens een Lima E10 005 gevonden heb voor een redelijke prijs.
Erik, een uitstekend boek over de E10 familie is de uitgaven van Eisenbahn Kurier

Die baureihe E10 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

 ( dit E10-boek door R.  HerTwig ?  Echt waar ? )