Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Hallo iedereen!

Gestart door Frank_N, 11 oktober 2006, 23:06:54 PM

Frank_N

Na 2 modelspoor teleurstellingen en (ongeveer) 25 jaar N spoorzaken verzameld te hebben ben ik begonnen aan een baanontwerp op net 2 vierkante meter. Hiervoor heb ik gekozen om iets haalbaars te hebben. De bedoeling is een fictieve museumlijn te bouwen waarop mijn mooie  modeltreinen eens kunnen paraderen. Mijn voorkeur gaat uit naar stoom / diesel, verder mag alles dus epoch of land maakt niet uit. Bij de meeste museumlijnen rijd men toch ook met vanalles? Rangeren en lokomotieven wissel vind ik daarbij leuker dan "treintje rijden" Het gaat dus om een kopstation met depot, draaischijf en eenvoudige keerlus.
Voorlopig ga ik uit van zelfgebouwde analoge besturing met relais, transistoren en ic's. Op het internet en oudere boeken vond ik veel informatie die bruikbaar blijkt te zijn in combinatie met mijn ideen.
Bedoeling is het geheel mogelijk toekomstig nog eens digitaal te gaan besturen met  het DINAMO / Koploper duo. Het sporenplan is met betrekking tot blokken, secties en terugmelding  hierop voorbereid. Het ontwerp maakte ik met Winrail. Mocht iemand meer willen weten hoor of zie ik dat graag.

Groetjes van ModelspoorfaN Frank.
Groet van Frank

n/a

#1
Welkom en succes met het bouwen en ontwerpen Frank. Mijn voorkeur gaat ook uit naar stoom en diesel.[:D]

janjozef

#2
Awel Frank als je in de toekomst wilt overstappen naar digitaal zou ik toch eerst even nakijken of je mischien niet beter ineens digitaal begint. Uiteindelijk zal veel van dat wat je analoog bouwt overbodig zijn in digitaal. In ieder geval welkom

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Tom

#3
Welkom op het forum!
En laat eens het sporenplan izen bij spoorenplaanen als je wil. [;)]
Tom

Greg

#4
Welkom op het forum Frank. je zal altijd de nodige antwoorden op je vragen krijgen zo werkt het hier [:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Havoc

#5
citaat:
eerst even nakijken of je mischien niet beter ineens digitaal begint


ModelspoorfaN zei wel dat hij reeds 25 jaar vanalles bijeen verzamelt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#6
Welkom, Frank! Tot in Mechelen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#7
Dank voor de hartelijke ontvangst allen! [:)]

-Om gelijk digitaal te gaan zijn mijn bouwplannen en uitvoering daarvoor reeds te ver gevordert.

Het kan evengoed zijn dat er op korte termijn een 2e (kleiner) ontwerp ontstaat dat wel digitaal bestuurbaar zal worden.
Van de 13 (qua fabrikaat een gemmeleert gezelschap dan) lok's + een treinstel (tRAM TEE diesel, van Minitrix & zeeeerfraai!) die ik heb zijn er slechts 2 digitaal (Selectrix en DCC) voorbereid.
Verder heb ik er (lees: oude lokomotieven) die met de meeste bekende pwm of fase-aansnijding besturing niet tot acseptabel rijgedrag te dwingen zijn. Vooral mijn oude Arnold lok's blijken vanaf stilstand "hardlopers" te zijn. Die dingen lopen nog het best op een oude Trix trafo. Om over inbouwruimte van digi-decoders in oude N lok's nog maar ff te zwijgen. Het DINAMO systeem lijkt dan de beste keus, zeker omdat bij de laatste versie de mogelijkheid is geimplementeert tot hybride rijden met digitaal analoog door elkaar.

Overigens lijkt het me dat klokanker (lees, oa: Faulhaber) motoren het best op gelijkstroom lopen.

Graag wil ik mijn sporenplan op dit forum laten zien, maar weet ff niet hoe. Voor degene die wil kan ik het (foto's) mailen [?]

Voor Gerolf: Ja je hebt het goed gezien! Ik ga een poging ondernemen op de beurs in Mechelen te komen.

Groetjes van Frank

Groet van Frank

Roderik

#8
Altijd fijn om een nieuwe N-spoorfan er bij te hebben. Welkom Frank.
Always be modelling!

Gerolf

#9
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN
Graag wil ik mijn sporenplan op dit forum laten zien, maar weet ff niet hoe. Voor degene die wil kan ik het (foto's) mailen [?]
Bij "alle forums" kom je tot een gebruiksaanwijzing. Als het niet lukt kan ik de foto's via mijn webruimte voor je plaatsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#10
kwil da best, Gerolf [^]. Zal ik je een foto van het ontwerp mailen? Kunnen we daarna nog zien [8)]. Ik heb foto's van het begin af. Anders laat maar weten. Groetjes van Frank.
Groet van Frank

Gerolf

#11
De baan van ModelspoorfaN (voor hem gepost):


Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#12
Dank U Gerolf [:)]

De bedoeling is natuurlijk dat het keerlusgedeelte links onder aan het oog word ontrokken.
Aanvankelijk was het de bedoeling er een tandradbaan boven te bouwen, maar het lijkt me gezien de hoeveelheid rails op de 1 x 2,1 meter te druk worden. Wat bebouwing en of bomen lijkt nu een beter plan.
Bij de draaischijf zie je 11 aansluitingen, dat zijn er nu 12.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Groetjes van Frank.
Groet van Frank

Gerolf

#13
Mooi uitgangspunt, veel spelmogelijkheden, ... knappe baan op een beperkte oppervlakte.
Persoonlijk zou ik het paradespoor langer trachten te maken. Dit kan mijns inziens door je schaduwstation onder je BW te leggen, m.a.w. 180? te draaien: onderaan heb je dan wat meer rijlengte.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#14
citaat:
........Persoonlijk zou ik het paradespoor langer trachten te maken.


Dank voor het compliment!

Ik had dat ook in overweging, maar het niet uitgevoerd omdat dan de baan onderbouw flink dieper zou moeten gaan worden. Een klimspiraal met 3 of 4 windingen (hard nodig bij een maximale helling van 4 %) slurpt  bij N-spoor erg veel ruimte. Bovendien: moet er veel electronica voor oa. wisselaandrijving komen op die plaats onder de baan, wat de toegankelijkheid bij eventuele calamiteiten bemoeilijkt.
Kwestie van de zoveelste compromis sluiten he? Wel heb ik de rails in die bocht verkant gelegd. Opties geeft dat mi een goed resultaat.

Groet van Frank
Groet van Frank