Uit karton gelazerde schoorsteen

Gestart door Val-Rikard, 15 april 2020, 07:38:46 AM

Val-Rikard

Bedankt mannen,

Ik had wel een vreemde ervaring die ik niet goed begrijp. De verftechniek die ik altijd toepas gaf op de schoorsteenwand deze keer een blinkend resultaat.
Daarvoor gebruik ik acrylverf uit tubes. Om dit ongedaan te maken voorzag ik een laag matte acryl vernis, maar vreemd genoeg blonk dit daarna nog meer.  :o
Ik had nochtans voldoende geroerd en geschud... Door twee acrylverf kleuren van Vallejo te mengen tot de zelfde kleur overschilderde ik daarna de blinkende schouw en was het storend effect al een pak verdwenen. Naar mijn idee blinkt die echter nog te veel. Ik weet niet zeker maar ik denk dat de geschroeide rand van de uit gelasterde ringen daar voor iets tussen zit. Ik ga dit trachten te verbeteren met Flat clear vernis van Tamiya, tip van Evan.

gardevil

Rik,
probeer eens eerst een laag Gesso te zetten, dat is een soort van ondercoating dat men gebruikt bij het schilderen op doek.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirky

Gelaserde snijkanten zijn inderdaad "ambetante" dingen Rik. Ik schuur die altijd op en als 't kan tot op het hout. Kan het niet dan schuur ik ze licht en zet er dan Motip putty op.

Misschien wel een beetje kort door de bocht maar matte verf/vernis is feitelijk glanzende verf/vernis met partikels in die de oppervlakte een ruw uitzicht geven. Vandaar dat je grondig moet schudden. Als je dit matt product echter te dik zet gaat de ruwheid verloren en krijg je weer glans. Iets dat bij mij echt mat moet zijn ga ik eerst licht opschuren met fijne staalwol en er dan vanop vrij grote afstand een dun laagje mat verf/vernis op spuiten. Half uurke later weer een dun laagje... Als je vanop iets verdere afstand spuit gaat de vernis al iets droger zijn als ie neerslaat en dus niet echt meer vloeien op je werkstuk...

Gelaserde snijkanten zijn dichtgeschroeid en die nemen dus weinig solventen op wat zorgt dat de verf/vernis langer kan vloeien...

Val-Rikard

Citaat van: Dirky op 24 april 2020, 10:17:02 AM
Gelaserde snijkanten zijn inderdaad "ambetante" dingen Rik. Ik schuur die altijd op en als 't kan tot op het hout. Kan het niet dan schuur ik ze licht en zet er dan Motip putty op.

Misschien wel een beetje kort door de bocht maar matte verf/vernis is feitelijk glanzende verf/vernis met partikels in die de oppervlakte een ruw uitzicht geven. Vandaar dat je grondig moet schudden. Als je dit matt product echter te dik zet gaat de ruwheid verloren en krijg je weer glans. Iets dat bij mij echt mat moet zijn ga ik eerst licht opschuren met fijne staalwol en er dan vanop vrij grote afstand een dun laagje mat verf/vernis op spuiten. Half uurke later weer een dun laagje... Als je vanop iets verdere afstand spuit gaat de vernis al iets droger zijn als ie neerslaat en dus niet echt meer vloeien op je werkstuk...

Gelaserde snijkanten zijn dichtgeschroeid en die nemen dus weinig solventen op wat zorgt dat de verf/vernis langer kan vloeien...

Bedankt voor de tip Dirk.  :)