Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Snij/knip restjes gietstukken verwijderen

Gestart door Frank_N, 14 april 2020, 21:16:23 PM

Frank_N

Van bouwdozen.
Bezig met Faller N 2190 waarin veel filigrane hekwerk, trappen etc zit lukt het
maar moeizaam de aanhechtingen van de gietstukken na het losmaken helemaal glad/ schoon te krijgen.
Ik gebruik daar een scalpel voor, en daar waar dat niet kan een electronica zijkniptang (met rechte snijvlakken).
Daarna met een gladon-vijltje of schuurblokje de zaak op proberen te poetsen.
Hoe kleiner het onderdeel, hoe meer van die lelijke dingen eraan zitten..... Dus lastiger te bewerken ::)

Iemand enig idee om na de montage deze lelijke dingetjes op te poetsen?



Edit: Foto toegevoegd
Groet van Frank

Dirky

ik gebruik mijn proxxon frees/boormachientje met hele fijne freesjes (die ik van mijn tandarts krijg).

WAJ Janse

Ik denk dat het gewoon veel schuren wordt! Eerst wat grovere korrel, en daarna met (veel) fijnere korrel.
Best een werkje waar je van gaat zweten, want je wilt natuurlijk niet dat je alles losschuurt :-\

 

Frank_N

#3
Met schuren, vijlen etc. zijn de spuitrestanten goed te verwijderen, maar het oppervlak ziet er na die behandeling
nog steeds  dof uit... De hekjes schilderen lijkt me na montage onbegonnen werk, en schilderen VOOR je die onderdelen uit de boom knipt haalt niets uit omdat dan het te behandelen stukje nog vast zit...

Je zou eigenlijk iets moeten hebben om het het bewerkte oppervlak in dezelfde conditie te
krijgen dan de rest. PVC is bv met methyleen krasvrij te maken, en plexiglas met chloroform (zou ik niet aanbevelen om thuis te doen :o)

Dus de vraag is: met welk middel is polystyreen (want ik neem aan dat daar zo'n bouwpakket uit vervaardigd word)
op te lossen?

Terpetine niet, methylalcohol ook niet heb ik al geprobeert :(
Groet van Frank

Michiel

Met aceton, maar let op met zulke kleine dunne stukjes, het is ZO weg, helemaal opgelost. Dus heel voorzichtig proberen. Aceton zit ook vb in nagellakverwijderaar  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Als het  na het losknippen en schuren nog te "grof" is, ben je met het verkeerde schuurmateriaal bezig.
Koop je een aantal vellen korrel 600,800,1000, 1200 of in de modelbouwzaak van die speciale schuurlatjes met een vergelijkbare en fijnere korrel.
Alleen zo ga je het voldoende glad krijgen.
Trouwens als je het schildert, verdwijnen er veel van de krasjes die je nu onoverkomelijk lijken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Waarom geef je aan dat dat onbegonnen werk is om te schilderen?  Met een fijn penseel gaat dat prima.  Best wel eerst een Primer zoals Vallejo gebruiken.  Je hebt zelfs primers in kleur bij Vallejo en die schilderen prima met penseel.

Tip:
Volgende keer haal je ze uit de gietboom, Schuur je met een fijne korrel.  Je kan ook nagelvijltjes kopen met polijst kant.  Op een plankje hout kleef je een stukje dubbelzijdige tape voor voltapijt en plaats je het hekwerk er op - met de bevestigingspunten voor op de kit te plaatsen.  Dat blijft heus wel staan.  Dan met Airbrush of spuitbus een verflaag er over (evt. eerst primer) en laten drogen.  Daarna kan je de details mooi monteren.
Voor een kit te monteren was je deze best ook eerst af met een sopje (water en afwasmiddel)terwijl die nog in de gietboom zit.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Ik ken de tip, Evan maar dat laatste heb ik nog nooit met welke kit (modeltreinen en plastic modelbouw) dan ook gedaan. En altijd goed gegaan ;)

Het zuiveren doe ik eigenlijk exclusief en alleen met een scalpelmes. Met de hele fijne delen het beste een NIEUW mesje er in en je hebt een bloedscherp wapen om die llijke gietnaadjes en aanhechtingspunten te verwijderen. Daar waar de helften van de gietmal te zien zijn schraap ik overheen en dan is het zo strak. Streepje verf erop en.... klaar.

Frank_N

#8
Citaat van: Ronald op 16 april 2020, 15:05:49 PM
Ik ken de tip, Evan maar dat laatste heb ik nog nooit met welke kit (modeltreinen en plastic modelbouw) dan ook gedaan. En altijd goed gegaan ;)

Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik dat ook eens ergens gelezen heb , maar  nooit ter harte genomen.
(want: dat is immers alleen voor professionals..)
Toch vind ik op dit moment de juiste oplossing overschilderen zoals het nu in elkaar zit de beste tip 8)
Dank voor de reacties,  al doende (schade ende schande)  leert men blijkbaar :)
Groet van Frank

steamdriven

Citaat van: evan op 16 april 2020, 14:04:24 PM
Waarom geef je aan dat dat onbegonnen werk is om te schilderen?  Met een fijn penseel gaat dat prima.  Best wel eerst een Primer zoals Vallejo gebruiken.  Je hebt zelfs primers in kleur bij Vallejo en die schilderen prima met penseel.

Tip:
Volgende keer haal je ze uit de gietboom, Schuur je met een fijne korrel.  Je kan ook nagelvijltjes kopen met polijst kant.  Op een plankje hout kleef je een stukje dubbelzijdige tape voor voltapijt en plaats je het hekwerk er op - met de bevestigingspunten voor op de kit te plaatsen.  Dat blijft heus wel staan.  Dan met Airbrush of spuitbus een verflaag er over (evt. eerst primer) en laten drogen.  Daarna kan je de details mooi monteren.
Voor een kit te monteren was je deze best ook eerst af met een sopje (water en afwasmiddel)terwijl die nog in de gietboom zit.

Hier leer ik weer van! Dankjewel.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Frank_N

Na een paar uurtjes kliederen:

Eerst had ik er nog een motortje in gefabriekt:
Groet van Frank