Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Spoorplan Noorderkempen

Gestart door mardig23, 13 april 2020, 22:52:34 PM

Michiel

#60
Als men in 't Holleken ook alle nationale en internationale treinen zou laten stoppen, zou 't Holleken ook relatief veel pendelaars aantrekken. Ik blijf het vreemd vinden. Het lijkt een "Liedekerke-verhaal" ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#61
Michiel uit het Brusselse,
Toch enigszins merkwaardig vind 'k het dat je van dit lokale gegeven op de hoogte bent:                                 (  ::) :o  ;)  )

PAMPAS VZW - 0418.361.295 - Brecht - Trends Toptrendstop.knack.be › detail › pampas
Discotheek Pampas NV in Brecht


En wat zou dan het verband kunnen zijn met uw  't Holleken  ?

rgp

Evan,

Je cijfers zijn wel juist, maar die pendelaars zitten op 4 tot 6 treinen, daarbuiten stapt er op of af de spreekwoordelijke enkeling en een kieken.
Het zou een oplossing kunnen zijn om de uurregeling tot pakweg 1 uur s nachts te laten doorlopen, maar met een halvering van het aanbod tussen 21 uur en 1 uur.
Nu is het aanbod in de daluren veel te groot en in de spits te klein.
Maar good luck om voor mijn idee een dienstregeling op te stellen🤨

Roland

Michiel

Citaat van: Herwig op 29 april 2020, 12:21:53 PM
Michiel uit het Brusselse,
Toch enigszins merkwaardig vind 'k het dat je van dit lokale gegeven op de hoogte bent:                                         (  ::) :o   )

PAMPAS VZW - 0418.361.295 - Brecht - Trends Toptrendstop.knack.be › detail › pampas
Discotheek Pampas NV in Brecht


En wat zou dan het verband kunnen zijn met uw  't Holleken  ?

;D ;D ;D  da's grappig!

En het verband met 't Holleken is het aanbrengen van "kip-of-ei" verhaal. Maar het is niet belangrijk. Ik stond al dikwijls in de Noorderkempen de minuten weg te turen door het vensten kijkend naar de leegte en de verlatenheid waarop men moet wachten opdat ze ook de trein zouden kunnen nemen.... steeds tijdens daluren op doorreis...  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ludwig

#64
Citaat van: Herwig op 29 april 2020, 12:21:53 PM
Michiel uit het Brusselse,
Toch enigszins merkwaardig vind 'k het dat je van dit lokale gegeven op de hoogte bent:                                 (  ::) :o  ;)  )

PAMPAS VZW - 0418.361.295 - Brecht - Trends Toptrendstop.knack.be › detail › pampas
Discotheek Pampas NV in Brecht


En wat zou dan het verband kunnen zijn met uw  't Holleken  ?

En daar heb ik als jonge gast veel uurtjes versleten en biertjes verbruikt....waar is de tijd !  ??? ;D
De bouw van station Noorderkempen is toch geen slechte beslissing geweest, probeer er maar eens een parkingplaats te vinden in de werkweek !
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

mardig23

En ondertussen zijn we na poging 4 tot de conclusie gekomen dat less inderdaad more is, en is het voor de HSL onderstaand plan geworden.

Ik heb hiervoor toch een klimovaal geplaatst, daar waar oorspronkelijk het kopstation was voorzien.
Na verwoedde pogingen is gebleken dat en Noorderkempen, en een kopstation, en een containerterminat, en een ruime bundel, veel te complex werd.

Deze HSL is simpel, heeft nu zeer ruimte bochten in Flex, zoals Franky graag ziet ;), en ik ook, en er zijn in de spiraal twee keerlussen, er is een doorrijmogelijkheid om tegen 300km/u toerekes te draaien, en je kan van alle kanten de spiraal in- en uitrijden.
De spiraal is R4-R5, en onder de eerste winding 1.4% daling en stijging. Moet te doen zijn, toch?

Het schaduwstation hangt er nog niet aan, omdat er dus nog een lijntje 59 komt, met bundel en terminal, en ik ga proberen alles op deze spiraal te laten draaien, met een uitwijkmogelijkheid die je late wel zal zien verschijnen.

Bovenop de spiraan komt een grote dok, met containerboten, kranen, en een stevige berg containers :P

Zoiets:


Met dok:
Mvg Karl

TBCédric

Hey Karl, dat ziet er al beter uit.
Ik heb misschien nog een kleine aanpassing. Als je het stuk noorderkempen effectief 180 graden rond draait, kan je aan de linkerkant nog ruimere bogen voorzien en dat gaat nog ruimer en natuurlijker ogen. Het is maar een idee. En dan kan je misschien aan de rechterkant nog een soort van tunnel voorzien zoals in Berchem.

Het zijn maar kleine dingen maar ze kunnen misschien een grote impact hebben.  :D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

mardig23

Hoi Cédric,

Zoals je zegt zal het ook ongeveer zijn. Het station is nu 180° gedraaid tov het origineel, en nu ligt dus links NL en rechts A'pen en Berchem en als je uit de bocht komt aan de kant van de 215cm gaat hij de tunnel in. ;)

Zoals het nu ligt kan het station, met bushaltes en de parking aan de voorkant komen, en het achterste afdak over het perron halverwege worden doorgesneden en tegen de achterwand worden gebouwd. De achterwand zullen dan foto's zijn, terplaatse genomen, van de groen bermen en de brug van de E19 op de achtergrond...

De ruimere bocht aan de linkerkant kan er enkel komen als ik het station inkort, maar dat is voorlopig niet het plan. Niet onderschatten hoe ruim ze nu al zijn. Als je dit gaat vergelijke zijn die een eind groter dan R5...

Wat aan dit baanplan ook leuk is, is dat je al 4 of 5 stammen kan laten rijden als je de keerlussen en eerst wending van de spiraal als schaduwstation gebruikt ;D
Mvg Karl

TBCédric

Ik snap waar je naar doelt, maar ik had het eigenlijk eerder over die bocht. Hij "helt" nu eigenlijk naar onderen (van de foto gezien), als die curve 180 graden omdraait en uw sporenplan behoud, heb je vanaf noorderkempen al een kleine bocht naar links die je zo naar de bocht leid.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

mardig23

Zo, bijna acht maanden en een hoop miserie verder zijn we eindelijk op een punt gekomen dat de opbouw kan starten.

Met de opbouw bedoel ik letterlijk van 0, van een (bijna) lege ruimte, waar nog een vloer, muren, elektriciteit en heel de meuk moet worden voorzien.
Ik ga starten met de muren om de grijze ruimte rechts onder het plan.

Daarmee bots ik op het eerste probleem: waar zet ik nu de deur.
Eigenlijk kan ik dat pas bepalen als ik een volledig spoorplan heb, want alle deuren en ramen/moeten kunnen nog worden voorzien, maar als ik daarop wacht kan ik niet verder met de verbouwing.

Pas ik dus de baan aan aan de ruimte of de ruimte aan de baan?

Het probleem zit het in de deuren 1 en 2 op onderstaande plan.
Bij Deur 1 kan ze in muur A of B, op gelijk welke plek.
Deur 2 is de deur naar buiten, en kan verschuiven binnen de maatregel van 269cm.

Mvg Karl

SuSke

Aahhh, een "de kip of het ei" verhaal  ;) ;)

Als je de plaats van de deuren nog kan kiezen, zet ze dan op de plek waar je echt weinig sporen tegen de muur verwacht.
Als je de plannen niet te veel meer verandert, wordt dat dus plaats B voor deur 1 en deur 2 laat je mooi op zijn plek zitten.

Wat ik wel mis, is een plek waar je wat kan prutsen aan een loc of waar je materiaal gestockeerd staat want ik vermoed dat jou verzameling ook stilaan iets groter wordt.  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mardig23

Dat prutsen komt wel goed. Er is nog een ruimte achter deze, waar een frutselbureautje komt...ooit ::)

Wat stockage betreft, komt er volledig in het rond wat zweeds zelfbouw meubilair, en nog wat vitrines ;D
De collectie is grappig genoeg, de laatste jaren net kleiner geworden, en nog steeds in afbouw.
Enkel nog materiaal dat op de baan past, met de nodige emo-uitzonderingen. Dat is het plan.

Maar dan het echte probleem: de baan.
Nu de ruimte leeg is heb ik mijn bedenking bij het plan en dus ook de plaatsing van de deur.
De ruimte is eigenlijk groter dan ik dacht, en ik wil er dus wat meer kunnen uithalen dan eerst voorzien.
Daarom kwam plan A met de vertikale deur terug naar boven.

Ik ga nog eens een paar uur goed nadenken over wat andere mogelijkheden voor een spoorplan.

Als er iemand een idee heeft: SHOOT :o
Mvg Karl

efl045

Als de ruimte groter is dan je dacht is het dan niet interessanter te gaan voor een open schaduwstation op werkhoogte in plaats van alles vol te leggen met een zichtbare baan en dan onder tafel te moeten prutsen om treinsamenstellingen te maken of af te breken?

mardig23

Hoi Franky,

Dat is ook al door mijn hoofd gegaan, en ik heb eigenlijk al zo een plannetje in aanmaak op anyrail.
Ik zal altijd wel ergens wat onder de tafel moeten duwen ook, wegens "te veel stammen", maar een grote opstelbundel moet eigenlijk wel mogelijk zijn.

Ik zit alleen met de bereikbaarheid wat gewrongen, en als ik dat plannetje wil doorvoeren moet de deur 1 op op plaats A voorzien worden.
Dat gaat dan ten kosten van de bereikbaarheid en oppervlakte van de containerterminal.

Ik zal eens wat tekeningskes maken om het probleem te schetsen...
Mvg Karl

OlivierV

/ onnozele opmerking.

Wat dacht je van een dubbeldekslayout?

/ einde onnozel opmerking.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan