Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Spoorplan Noorderkempen

Gestart door mardig23, 13 april 2020, 22:52:34 PM

mardig23

Ik moet eerlijk zijn dat ik nog niet naar de realistische stammen heb gekeken.

De IC508 heeft 12 I11-en plus de loc daarbij, en die zit dan een eind over de 306cm die ik aangaf.
Die ga ik beperken tot 8 of 9 rijtuigen.

Ik heb de stammen beperkt tot 8xM6 of 8xI11 en is IC direct 7x ICRm met twee traxxen.

De uitzondering is een 10-delige stam M6 200km/u met sandwich 18² (die zo op de HSL2 rijden). Die is 370cm, en kan er eigenlijk niet in.
Daar gaan dus 1 of 2 rijtuigen in een ander stam rijden.

Ook de Eurostar's/Thalys/ICE's zal ik nog moeten bekijken. Ik denk dat die ook allemaal iets korter gaan rijden dan ze in de kast liggen :-X

Genoeg gesproken! BOUWEN ;D

Mvg Karl

mardig23

En je hebt gelijk Olivier, zeker op het plan lijkt het nergens op, maar het is wel R5 dus veel ruimer kan je niet gaan.

Ik zit ook met het probleem dat ik dicht bij de kant moet blijven met de HSL, want er moet nog een gewone lijn bij met een bundel en een containerterminal. ???

Ik heb ondertussen ook ingezien dat ik wel spiralen (ovalen) ga moeten leggen, omdat ik gewoon te veel stammen wil laten rijden, om hier in het geposte plan weg te kunnen zetten.

Ook is de vrije ruimte op het gegeven plan niet voldoende. Ik heb het in de ruimte zelf eens opgemeten, en je hebt dan nooit ergens een punt waar je kan plaatsnemen om de baan te besturen, waar je ook effectief een goed overzicht hebt.

Er zal wat moeten opgeofferd worden om het overzichtelijk te houden vrees ik ;)
Mvg Karl

efl045

Citaat van: mardig23 op 18 april 2020, 18:19:41 PM
En je hebt gelijk Olivier, zeker op het plan lijkt het nergens op, maar het is wel R5 dus veel ruimer kan je niet gaan.
Sorry, R5 op een baan van deze grootte oogt nog erger dan R1 in een startset..
Je gaat toch wel met flexrails werken? Dan maak je de bogen toch veel ruimer dan R5. En je gaat toch wel overgangsbogen toepassen? Zoals het nu getekend staat van recht naar vaste boog lijkt het mij toch ook maar niks om lange stammen door te jagen... Dat kan beter  ;)

mardig23

Zeker weten Franky, en het meeste zal zoals het er nu voorstaan in betonrails komen, met toegevoegde puko's.
Enkel de wissels zullen K-rails zijn, want daar ga ik echt niet aan beginnen.

De bedoeling van het plan is een goed treinbedrijf te creëren alvorens echt in detail te gaan.

Samen met de try-outs heb ik achterin een plan waar de goede stukken overgenomen worden, en die werk ik dan verder uit met flex-rails in detail.
Daar kruipt zeer veel tijd in en doe ik dus enkel als ik redelijk zeker ben...

Maar zoals ik al schreef, er zullen toch wat compromissen worden gedaan...
Mvg Karl

Klaas Zondervan

Karl, 3 jaar geleden heb ik deze foto gemaakt van Noorderkempen. Wellicht kun je er wat mee.

DSCI1510 by klaas zondervan, on Flickr

Herwig

En vergeet zeker de  fietstunnel  niet,  die is voor die van Wezel of die van Bracht toch het allerbelangrijkste.

efl045

Citaat van: mardig23 op 18 april 2020, 21:19:46 PM
De bedoeling van het plan is een goed treinbedrijf te creëren alvorens echt in detail te gaan.
Samen met de try-outs heb ik achterin een plan waar de goede stukken overgenomen worden, en die werk ik dan verder uit met flex-rails in detail.
Daar kruipt zeer veel tijd in en doe ik dus enkel als ik redelijk zeker ben...
Elk zijn werkmethode natuurlijk, maar schuilt er nu het gevaar niet in dat je je rijker rekent dan je bent? En daar bedoel ik natuurlijk geen centen mee  ;) Maar plaats... want nu teken je in alle hoeken van je baan vrij krappe bogen voor de plaats die er is met als gevolg veel langere rechte stukken dan er zouden zijn met ruimere bochten, dus als je van die rechte stukken bewaart omdat ze voldoen zal het nooit meer mogelijk zijn er wijdere bochten op aan te sluiten, en dat zou toch jammer zijn.
Ik vertrek altijd net omgekeerd, ik teken om te beginnen in elke hoek van de baan de ruimste bochten die ik zou willen gebruiken en kan dan veel makkelijker inschatten wat daar tussen mogelijk is. Ik plan met andere woorden nooit op de totale oppervlakte maar trek daar op voorhand de grootste bochten af.

mardig23

Hey Franky,

Het is inderdaad zo dat je je in het begin rijker rekent dan je bent.

Deze plannen zijn vooral bij mij bedoeld om het "denkproces" in gang te zetten. (en meningen te aanhoren)

Dat begint met in mijn hoofd iets te bedenken, daar de denkbeeldige treinen op te laten rijden, en dan op papier te zetten wat ik er allemaal op wil hebben.
Dan kom je tot de vaststelling dat je dat allemaal niet kan hebben, en begin je te elimineren.

In het verleden heb ik zo geleerd om een baan over te houden met wat je echt belangrijk vindt.

Op mijn eerste plan staat Noorderkempen en een kopstation, en dan merk je dat er eigenlijk niet veel plaats overblijft voor de Containerterminal.
Ook bleek de indeling van de ruimte niet optimaal voor de terminal zoals ik die in mijn hoofd heb.
Laat die terminal nu net zijn wat ik wil gaan "bouwen".

Dus over naar een nieuwe, aangepaste lay-out! (en zo zal dat nog een tijdje doorgaan, tot ik het gevoel heb dat het goed genoeg is om echt te bouwen)

Mvg Karl

Jurgen

Heel vreemd die wissels links en rechts die echt letterlijk nergens naartoe leiden.

Heeft iemand een idee wat de bedoeling hiervan is?

Een restant van de werken tijdens de aanleg ofzo?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Geert

Jurgen,

Volgens Evan waarschijnlijk  ontsporingswissels.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Herwig

Bedoel je die ontsporingswissels ?   -  zie reacties hierboven   #36  à  42

Michiel

Vorig eeuw werden ontpoorwissels geplaatst om hoofdlijnen te behoeden tegen toevallig losrollend materieel dat het hoofdlijn zou oprollen. De wissels (soms met maar 1 tong) zorgen dat dir wild rollend spul wordt afgeleid naar de grindbak. Meestal wel toegepast bij hellend terrein.

Ik vermoed dat dit hier ook is, hoewel het station er vrij vlak zal liggen.



Mijn vraagje btreffende dit station. Het ligt midden in de pampas, ver van stad en dorp. Waarom stoppen hier zoveel treinen, zelfs directs (IC en Benelux). Het is telkens stom wachten op 1 man en een kip. Woont hier toevallig een minister? ???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Als je de parking en de fietsenstalling daar bekijkt, veel volk die daar 'normaal gezien' opstapt.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Herwig

#58
Pampa's  pampa's ?     Boerenbuiten ja....

Het dorpscentrum van Brecht, aan de oostkant,  is   'binnendoor'  niet zo ver, op wandelafstand.
( via het tunneltje onder sporen en E19 )
En vanuit 'Wezel in het westen is het met een (elektrische) fiets via een prima-fietspad langs het militair domein ook makkelijk te doen.
Er is een veelgebruikt P & R-terrein dat reeds vergroot moest worden door het inpalmen van groen(gras)zones.  Plus fietsstalling.
En er stoppen meerdere De Lijn-bussen.
Volgend jaar zou de frequentie van niet-HST's nog verbeterd worden, stond er vorige week in de GvA.

evan

#59
Dit station heeft of had verhoudingsgewijs het grootste aantal pendelaars van het land ;)   Het is eigenlijk het ideale voorbeeld zoals het zou moeten. 

Reizigers weekdag: bijna 1400 en weekend gemiddeld 500  Dat kan tellen voor de pampa's he  ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.