Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Spoorplan Noorderkempen

Gestart door mardig23, 13 april 2020, 22:52:34 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 15 april 2020, 00:08:27 AM
VMaar de dok zelf is maar 6cm diep  ;D ;D ;D
Zo ondiep dat het schip half doorgezaagd moest worden. :D

mardig23

En laat net die diepte van de dok een extra probleem opleveren :o

Ik had gehoopt een ship te leggen, en daar onderdoor te rijden.
Het is echter een "echt" ship en dus kan er niet zomaar de onderkant van afgezaagd worden, en moet heel de boel minstens 6cm naar beneden om onder de kiel door te geraken ::)

En eigenlijk ben ik tot de vaststelling gekomen dat er met het huidig plan niet voldoende opstelsporen zijn :o

Ik zal eens wat plannekes posten van hoever ik gesukkeld ben voor ik nog eens opnieuw begin...
Mvg Karl

ERVIN

Ik volg hier vol interesse , ik weet maar al te goed hoe moeilijk het is om een sporenplan te maken en te ontwerpen dat volledig goed is , van de eerste keer lukt dat nooit ( bij mij toch niet) , ik ben meerdere keren dingen aan het veranderen geweest , en ben 3x helemaal opnieuw begonnen , echt alles afgebroken en opnieuw begonnen.
Compromissen zijn dingen die je , jammer genoeg , veel zal moeten maken , er is nooit plaats genoeg , en met jou prachtige collectie Karl al helemaal niet , zelfs ik met mijn ruimte vullende zolder heb compromissen moeten maken en ondanks ik nu weer aan het uitbreiden ben moet ik ook nu weer dingen laten vallen.

Op een dag dan ga je het licht zien en valt alles in de plooi en heb je eindelijk een sporenplan waar je echt tevreden mee zult zijn ,maar eerst zal je nog door die lange moeilijke periode heen moeten.

Ik blijf het hier zeker volgen en ondertussen wens ik je veel succes met het verder plannen van je baan en de slapeloze nachten die je hierdoor ongetwijfeld zal hebben. ;D

mardig23

#33
Slapeloze nachten, dat kan je wel zeggen...

Alle vooruit, hier gaan we met probeersel 1 voor de HSL. Degene die het station herkent krijgt een bonuspunt ;)

Degenen die zich geroepen voelen, en anyrail5 of hoger gebruiken geven maar een seintje, dan stuur ik het origineel, dan kan je het ook in 3D zien.

Totaal plan:


Zichtbaar deel:


Onzichtbaar deel, op het lange rechte stuk komt dan een schaduwstation, maar dan moet het verloop eerst goed zijn.


Woordje uitleg:

Het idee is om een paradetraject de maken met station voor de HSL. Los hiervan moet er aan de nu nog naakte kant, waar de HSL naar beneden duikt, nog een containerterminal komen, met bundel, en naast het station, een lijntje naar de bundel, en liefst erdoor...
Daar begin ik pas aan als de rest goed zit.

Wat er nu op het plan staat geeft al direct het probleem dat alles in dezelfde richting blijft rijden, wat niet de bedoeling is...
Mvg Karl

SuSke

Dat station lijkt verdacht veel op Noorderkempen in Brecht  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mardig23

Bonuspunt voor Frans, en voor Cédric die het al PB-de ;)

Iemand commentaar, ideeën, goesting om zelf eens te proberen?

Ik denk dat ik sowieso toch ergens een klimtoestand ga nodig hebben want als ik alleen hier een schaduwstation op -12 ga leggen kan ik max 20 stammen kwijt, en dat gaat niet volstaan vrees ik :-[
Mvg Karl

brfire

dag Mardig23,

het station van de noorderkempen zo goed als perfect na gebouwd.


mag ik vragen naar waar de 2 wissel gaan leiden links van het station?

mvg ben

mardig23

Hoi Ben,

Dat is een goede vraag, waarop ik het antwoord niet weet, maar ze liggen daar in het echt ook.

Misschien weet hier iemand ander het wel?
???
Mvg Karl

evan

#38
Citaat van: mardig23 op 17 april 2020, 17:54:29 PM
Hoi Ben,

Dat is een goede vraag, waarop ik het antwoord niet weet, maar ze liggen daar in het echt ook.

Misschien weet hier iemand ander het wel?
???

Waarschijnlijk ontsporingswissels om te vermijden dat onbedoelde beweging van rollend materieel op de HSL terecht komt.

Fotooke:  https://www.nieuwsblad.be/cnt/blnve_02496102

Bovendien ligt er aan de andere kant van het station een ontsporingstong onder de brug aan het einde van perron 4.  Dus geen volledig wissel, maar wel één tong die treinen ook kan ontsporen.  Ik weet niet of er ook één ligt op spoor 1 daar deze reeds de wissel heeft naar de opstelsporen voor werktreinen.

Groetjes;



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

brfire

vroeg het me gewoon af omdat die wissels niet op mijn gegevens staan van lijn 4. als ook de ontsporingstong.
die gegevens zijn nu wel al 5 jaar oud, en niet up to date door het werk.

mvg ben


ik werk bij de nmbs vandaar

mardig23

Misschien nog een vraag voor iemand met verstand ter zake:

Iemand een idee van de hartafstand van de HSL in het station, en de hartafstand tss spoor 1 & 2 en tss spoor 3 & 4?

Als ik het zo even meet op maps, kom ik op 4.60M hartafstand tss 2&3, en 7.5M tss 1&2 / 3&4.

Zou dat zowat kunnen kloppen?

Volgens mij liggen de sporen op mijn plan te ver uit elkaar... ???
Mvg Karl

brfire

de veiligheidsafstand voor personeel van de nmbs is gemeten van den buitenrand van de rail moet bij snelheden kleiner of gelijk aan 160km/h is 1,5m en bij snelheden hoger dan 160km/h is dat 2m dus de afstanden die je via google maps heb gemeten kunnen wel juist zijn.
deze gegevens komen uit de regelementering van de nmbs en infrabel.
mvg brfire

mardig23

Bedankt Ben, Bedankt Evan,

Het zijn inderdaad ontsporingswissels. Op Youtube staat een cabinerit, waar je het heel duidelijk en in detail kan zien.
Moet ik nog eens over nadenken hoe dat juist in model kan worden nagemaakt.

Het voordeel hier, is dat ik de echte wissels uit het plan heb kunnen smijten, en de afstanden tussen de sporen correct heb kunnen namaken.
Wel heb ik de lengte van het station op schaal moeten inkorten, want 625 meter op schaal is 718cm, en dat was net wet teveel van het goed ;D

We hebben het teruggebracht naar 450cm van wissel tot wissel, wat aan de perrons neerkomt op 360cm.
In principe is de langste stam die daar moet passen 306cm, dan hebben we nog wet reserve ;)

Ondertussen heb ik de afbuiging er ook in verwerkt, en voorlopig Antwerpen aan de andere kant van de ruimte geplaatst :o
Vraag is alleen of je van deze 2% buiging ook iets gaat zien als je het bouwt...

Ziet er zo uit:

Mvg Karl

TBCédric

Citaat van: mardig23 op 18 april 2020, 15:42:58 PM
We hebben het teruggebracht naar 450cm van wissel tot wissel, wat aan de perrons neerkomt op 360cm.
In principe is de langste stam die daar moet passen 306cm, dan hebben we nog wet reserve ;)

Vraag is alleen of je van deze 2% buiging ook iets gaat zien als je het bouwt...

Je langste stam is vermoed ik de Oostende-Eupen? Soms is het in het echt ook héél nipt hoor. 54cm in schaal is dus ruimschoots voldoende!

Die 2% buiging ga je zeker zien hoor! Als ik terug kijk naar mijn Project Station Sint-Niklaas zag je dat ook héél netjes in model. Het is een héél mooie toegevoegde waarde en eens iets anders dan puur een recht spoor.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Het plan zit redelijk goed in mekaar, enkel die bochten zijn wat rechtoe rechtaan, ik mis daar wat dynamiek!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan