Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Spoorplan Noorderkempen

Gestart door mardig23, 13 april 2020, 22:52:34 PM

doomslu

Karl, je spreekt van 24 cm hoogteverschil, maar hoever liggen beide trajecten van elkaar?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Dit voorbeeld lijkt me lager, maar wel realistisch als idee.



Wat ikzelf niet mooi vindt is de befaamde muur:

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Citaat van: svvander op 14 april 2020, 15:45:51 PM
Wat bedoel je met de muur?
Een spoor met daarachter een rechte muur en dan hoger het volgende spoor, zoals op de foto.
Pas op! Er zijn voorbeelden in werkelijkheid waar die muur wel bestaat hoor, doch vaak is dan ofwel het onderste of het bovenste deel eerder een emplacement.

En nu verwacht ik hier een reeks foto's om het tegendeel te bewijzen.  ;D Doe maar hoor. Ik zit eigenlijk met hetzelfde 'probleem' bij mijn toekomstige plan... Ik zoek inspiratie.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Ok Luc, zo had ik het niet begrepen... ik zou dan eerder die muur gaan gebruiken als een soort van schaduwspoor (dus het spoor achter of onder de muur).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ACFI

Je kan ook denken aan de situatie in de streek van Ath, waar de klassieke lijn naar Doornik naast de TGV lijn komt en er ook een verbindingsspoor is tussen beide dat heel occasioneel gebruikt wordt.

Of bijvoorbeeld net voor Denderleeuw op lijn 50 en 50bis ttz de oude en nieuwe lijn van Gent naar Brussel.

ACFI

mardig23

In het beste geval 20 cm tussen de trajecten, idealiter zou dat 15 cm zijn...

Bedoeling was om ze te leggen zoals op uw eerste foto maar dan botsen de spiralen op het einde van de trajecten met elkaar.

En van de muur ben ik oog geen fan, zeker niet omdat het een weergave is van de omgeving Waasland - Antwerpen (Kempen)...
Er zijn zo wel wat hoogteverschillen, zoals naast de Ring thv Berchem, maar 24cm is in het echt iets meer dan 20 meter zeker?

Steven, Waar de 94 en de HSL1 elkaar vinden is er ook geen verschil tussen beiden van 20 meter dacht ik. (en 50 en 50A liggen op hetzelfde niveau, niet?)
Voor de rest is het wel iets in die richting dat ik zoek ;D
Mvg Karl

ACFI

Bij 50 en 50A passeert 50A op een brug over de oude lijn en er zijn twee verbindingsbogen.

https://www.google.be/maps/@50.8825803,4.1112557,674m/data=!3m1!1e3

Lijn 94 is enkele meters verschil maar. https://www.google.be/maps/place/50%C2%B037'51.2%22N+3%C2%B051'28.1%22E/@50.630876,3.8556113,678m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c3000f5a7bd741:0xcad731ecfb623a59!2sAat!3b1!8m2!3d50.6304302!4d3.776992!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.6308764!4d3.8577996 Er is daar geen kruising en dus ook geen nood om hoog te gaan.

Op lijn 25/27 had je ten noorden van Mechelen ook nog de bouwwerken waar de lijn naar Antwerpen-Zuid (via Wilrijk en de forten) afsplitste van de lijn naar A'pen Centraal. Voor de rest is dat daar zo vlak als in de polders. Dus dat kan je eventueel wel doen.

ACFI

SuSke

Citaat van: doomslu op 14 april 2020, 15:52:30 PM
..
En nu verwacht ik hier een reeks foto's om het tegendeel te bewijzen.  ;D Doe maar hoor. Ik zit eigenlijk met hetzelfde 'probleem' bij mijn toekomstige plan... Ik zoek inspiratie.  ;)

Zou ik durven ...   ;D ;D

Ja, de gekende foto:

BM04 by Frans Peeters, on Flickr

Hier varieert het hoogteverschil van 6 naar 15 cm
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Wow! (Diene met zijn brommerke op 't fietspad ligt er wel bekan  ;D )
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

TBCédric

Moest je beide spoorlijnen willen verbinden lijkt me iets gelijkaardig zoals het station van Sint-Niklaas doet met L54.

Je zou natuurlijk ook het voorbeeld kunnen nemen zoals L25 en L27 dat je wat meer uit elkaar haalt. Dit tussen Hove en Berchem bijvoorbeeld. Ik ben zelf ook thuis op de L59. Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Citaat van: SuSke op 14 april 2020, 18:04:39 PM
Citaat van: doomslu op 14 april 2020, 15:52:30 PM
..
En nu verwacht ik hier een reeks foto's om het tegendeel te bewijzen.  ;D Doe maar hoor. Ik zit eigenlijk met hetzelfde 'probleem' bij mijn toekomstige plan... Ik zoek inspiratie.  ;)

Zou ik durven ...   ;D ;D

Frans, de situatie op jouw foto klopt helemaal. Rangeren bij het water en de doorgaande lijn op een berm.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mardig23

Zeg Frans, Hoe diep is Vaerweghdok eigenlijk?

Ik ook Cedric, want ik denk dat ik het mezelf veel te moeilijk aan het maken ben... ::)
Mvg Karl

modelbaanHO

Modulebakken aan de voorzijde zijn 80 cm diep.
De bakken van het schaduwstation (achterzijde) zijn 50 cm.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Voor de afmetingen van de bakken, zie het antwoord van Luc. ;) ;)

Maar de dok zelf is maar 6cm diep  ;D ;D ;D

8) 8) 8) 8)

(kan er niets aan doen: corona quarantaine ::) ::) ::))
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.