Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Spoorplan Noorderkempen

Gestart door mardig23, 13 april 2020, 22:52:34 PM

mardig23

Beste Medemodelspoorders,

Reeds enkele weken ben ik aan het tekenen aan fase 1 van mijn nieuw spoorplan.
Dat is met Anyrail, en voorlopig in K-rail op de zichtbare delen, en C-Rail op de onzichtbare (vooral omdat ik daar nog veel van heb liggen)
Aangezien ik eigenlijk het meeste op betonrails wil leggen zal dit in de praktijk nog wel veranderen, maar je moet ergens beginnen natuurlijk.

En aangezien het jaren geleden is dat ik dit nog deed mis ik toch wat basic info, waarover er hier waarschijnlijk al veel geschreven is, maar ik niet snel en concreet een antwoord vind.

1) Krijg ik een stam LS models met 7 of 8 rijtuigen (M6) door een R2 spiraal naar boven met 1 loc?
2) Als ik de spiraal dubbel leg in C-rail, krijg ik dan 1 stam LS naar boven, en 1 stam naar beneden, zonder dat die elkaar raken met R2 en R3?
3) Als ik het goed voorheb, kan ik met K-rails minder CM klimmen per slag omdat ze een lager profiel hebben. Hoeveel cm is eigenlijk optimaal per rondje in K of in C rail?
Mvg Karl

55erke

Beste ,
Ik heb een baan in c rail en r 2 is echt wel een lijdensweg voor lange rijtuigen op schaal. Ik zeg niet dat het niet kan maar ik heb tog de ervaring dat dit vroeg of laat tot problemen leidt.
Ik gebruik altijd zo groot mogelijke straal , r4 , r5 ,... maar daar heb je ruimte voor nodig natuurlijk.
Later heeft de baan een uitbreiding gehad en nu zitten er wel r3 stukken in , maar er word hoofdzakelijk met goederen gereden op dit traject en die hebben daar geen problemen mee.
Nog een paar tips ;
Aanloopbogen kunnen ook helpen , bvb marklin  24912.
Als het een mogelijkheid is , leg eens een testbaantje op de grond en jaag u stammen er eens door  ;)

Groetjes
Johan




mardig23

Bedankt Johan,

Ik heb geen R2 en R3 in de baan zitten, die zijn allemaal R4-5-6 en Flex.
Ik heb ruimte genoeg in lengtes, maar met grote Spiralen in hoeken, komt te baan te ver uit de hoek.
Om die dus in R4 of groter te leggen heb ik op de verschillende plaatsen geen plaats.

Mvg Karl

evan

Uit ervaring met de modelspoorbaan te Train World.  De Klimspiralen zijn R4 en 5 en er rijden stammen met max 6 M6 van LS.  Kleinere stralen gaan wringen denk ik ook voor t kruisen.  Door de R4 en R5 straal kan je in een omwenteling ook voldoende (8 a 9) cm stijgen met een nog respectievelijke helling.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Even rekenen. Als je maximaal 2,5 % helling neemt, dan heb je 400 cm nodig voor een comfortabele 10 cm hoogte. Dat betekent een cirkel met als straal 64 cm. Komt dat niet ongeveer overeen met R5?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *


svvander

Citaat van: doomslu op 14 april 2020, 08:51:29 AM
Even rekenen. Als je maximaal 2,5 % helling neemt, dan heb je 400 cm nodig voor een comfortabele 10 cm hoogte. Dat betekent een cirkel met als straal 64 cm. Komt dat niet ongeveer overeen met R5?

Klopt... maar ik heb al horen zeggen dat 2% met een sleep van een stuk of 8 wagens, al redelijk zwaar is voor een loc in model. Klopt dit?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Je kunt de lengte per omwenteling vergroten door geen cirkels te leggen maar ovalen. Dus halve cirkels met rechte stukken ertussen.
Een heel andere overweging: als je eigenlijk niet genoeg ruimte hebt kun je je afvragen of je die spiralen echt wil. Ik heb zelf helemaal niks met spiralen, het is alleen maar dode rijlengte.

bellejt

mijn spiraal is k rail R5 en dat haalt zelfs een rangeerloc met 7 wagens achter.Heb wel tussen de bogen 3 rechte geplaatst dus is eigenlijk een ovaal en daar is de stijging wat minder .

Zichtbaar op pagina 5  : mijn baantje

svvander

#9
Goede tip, die ovalen! Niet bij stilgestaan. Nu spiralen worden vooral gebruikte om op of over kleinere afstanden, grotere hoogtes te overbruggen, niet? In mijn baanplan (dat ondertussen al terug in de prullenmand ligt), had ik voorzien om achter een heuvel, berg of industrieterrein (verdoken dus), het spoor over de ganse lengte van de baan, zachtjes te laten dalen om zo het schaduwspoor een verdiep lager te bereiken. Niet zo eenvoudig over een lengte van +/- 3 meter. Want stel dat ik 20cm zou willen dalen, dan zou dit (via een online calculator gerekend), uitkomen op 6.67%. Moest ik maar dalen naar 8cm (wat volgens mij te nipt is), dan zitten we op 2,67%.

Als ik Klaas zijn tip zou gebruiken, dan kan ik 2m extra gebruiken (het andere been van de "U") en daar al zakken mits een bocht in de hoek... dan kan ik over 5m laten dalen. Maar dan kom ik er nog steeds niet... Dus dan maar over de volledige lengte van de baan, laat ons zeggen 8m en 20 cm zakken, dan kom ik juist aan 2,5% (zonder aanloop etc.). Reken ook dat je best niet start vanuit een bocht...

Conclusie; daarom kies ik dus voor een spiraal.  ;) Of een kleine spiraal en de dalen over een deel van de baan. <<Sorry Karl, om uw topic te kapen>>
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Citaat van: svvander op 14 april 2020, 11:26:23 AM
Niet zo eenvoudig over een lengte van +/- 3 meter. Want stel dat ik 20cm zou willen dalen, dan zou dit (via een online calculator gerekend), uitkomen op 6.67%. Moest ik maar dalen naar 8cm (wat volgens mij te nipt is), dan zitten we op 2,67%.

Sven,
In HO hoef je maar 12cm per verdiep aan te houden, en dat maakt een helling van 3m lengte goed doenbaar.
Althans, bij mij is dat toch het geval, enkel 2 of 3 assige rangeerlokjes durven wel eens in de problemen komen als die geen antislipbandjes hebben en je er een paar wagons durft aanhangen.
Mijn 8040 van Esu echter heeft daar niet zo vlug problemen mee want hij heeft a.s.bandjes, diezelfde lokjes van Roco bvb hebben die niet en die hebben dan veel vlugger problemen...
Een grote loc heeft dan, met 5 of meer rijtuigen ook niet de minste moeite!

;)

svvander

Ok, maar als ik dan het verdiep over de ganse lengte wil aanhouden en ik wil er een lokje tussenuithalen bijvoorbeeld, dan heb ik te weinig marge. Ik moet het allemaal eens goed bekijken. Wel goed dat ik nu al weet dat mijn Roco's in de problemen gaan geraken.

Ik ga het, als het zo ver is (nu kan ik niet verder werken aan mijne zolder, omdat ik geen materiaal meer heb en ik niets meer kan aankopen door de crisis), eerst eens testen. Dan verder tekenen, terug testen... en dan zien we wel.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mardig23

Ik wil die spiralen liever niet, maar ik heb een bepaald plan in mijn hoofd, en ik had naar mijn eerste idee ook meer dan genoeg ruimte om het uit te voeren.

Die spiralen zitten er in om van het zichtbare gedeelte naar de schaduwstations te gaan (uiteraard ::)), en moest ik het zichtbare gedeelte simpeler maken zou ik over de totale lente van de baan genoeg plaats hebben om gewoon rechtdoor met 1.5% naar boven en beneden te rijden.

Maar nu zit ik met 2 verschillende trajecten (een HSL, en een voorstelling L59) waarop volledig gescheiden verkeer mogelijk is, en daardoor moeten de schaduwstations gedwongen dieper liggen dan -12cm...

Dat krijg ik in het huidige idee enkel klaar met spiralen.

Meer spiralen in R5 ga ik niet leggen, dat neemt in verhouding veel te veel plaats in. Met de rechte stukken ovalen maken zou misschien wel de oplossing kunnen zijn, dat ga ik eens testen in Anyrail...

Dat wil zeggen: Plan herdenken!! :o

Als het op wat begin te lijken zal ik het hier eens posten, dan kunnen jullie je mening geven, en kan ik de miserie er misschien op voorhand nog uithalen!

Thanks!
Mvg Karl

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mardig23

Ja kan ook, maar dat gaat snel werken als bottleneck.
Zeker als al het verkeer van heel de baan over 1 spiraal naar boven en beneden moet.

Ik moet in het huidig idee 30 cm stijgen/dalen voor de voeding voor de HSL, en 15 cm voor de L59.
Om een dynamisch beeld te krijgen op 4 sporen (2x HSL en 2x L59) en dan ook nog eens realistisch (groot hondebot met schaduwstation aan beide zijden,dus niet door een keerlus en terug de andere kant op) gaat dat met een enkelsporige spiraal niet lukken denk ik.

Maar ik heb misschien een oplossing, maar daar heb ik dan weer de mening nodig van jullie, aangezien ik nog nooit een moderne baan TP VI heb gebouwd.

Stel:

Het hoofdstation op de langste lengte op de HSL ligt op niveau 0. In het huidige idee ligt de L59 daarvoor, met een niveauverschil van 12 cm. (dus op -12)

Als ik het niveau van de L59 verlaag naar -24cm, zou ik het huidige idee kunnen aanhouden maar de vraag is of je dat er nog realistisch kan laten uitzien.
Ik kan dan wel iets meer ruimte laten tussen de twee lijnen om natuur of een weg te voorzien of zo, maar 24 cm is volgens mij best veel...

Mvg Karl