Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Express Nord rijtuigen

Gestart door stevend, 11 april 2020, 21:47:49 PM

dieselfreak

Bedankt heren, zoveel gratis reclame, ik ga er bijna van blozen. ;D  Mijn boek over Lijn 59 was normaal gezien verschenen in de loop van deze maand maar door het corona gedoe zal het wellicht in de loop van mei worden. En idd, er zullen ook een aantal foto's in staan van Nord Belge rijtuigen die in de jaren 60 regelmatig op Lijn 59 te zien waren. Twee boeken die ik ook van harte kan aanbevelen, en Luc kan dat beamen, zijn deze:

50 jaar reizigersvervoer- de metalen rijtuigen (deel 1 & 2) uitgegeven door ARBAC.



MC

loco

In Op De Baan nr. 128 en 129 heeft een uitgebreid artikel gestaan over de ex NB rijtuigen type N (ex Z). Teveel om hier weer te geven. Maar je kunt de nummers zeker nog nabestellen. Zo lang is het nog niet geleden.

stevend

Hey hey dank je heren voor de verhelderende input ,mooie foto's  en tips.

hazegras

Wij reden in Merelbeke in de jaren 70 van de vorige eeuw een omnibus trein van Gent-Sint-Pieters naar Piéton in de namiddag met vertrek rond ± 16u30.
Het was een trein bestaande uit L-rijtuigen met daarbij soms één Nord-rijtuig daartussen.
Het rijtuigstel was van Haine-Saint-Pierre

stevend

zie daar eens , dus het kan toch met gemende stammen.

stevend

er bestaat een gezegde , iets met de duivel z'n staart...
https://www.lsmodels.com/mailing/pdf/Mailling%20Nord%20Belge.pdf?idU=2
Dit is toch te vinden op "het spoor"- net.


ronny-vdv

Welke rijtuigen zijn bewaard gebleven?
Mvg,

ronny-vdv

stevend

volgens ik wiki goed begrijp zouden er 13 herbruikt worden , maar
velen waren in slechte staat en werden toch nog gesloopt .

Doch er zou 1 a3b4 in dienst zijn bij dienst elektriciteit en seininrichting ( uic 80 88 983 0 200 oud nr 32203 )
Bij diezelfde dienst is er ook een c11 in dienst ( 30 88 793 0 529  oud nr 32405 )
Bij de dienst Materieel hebben ze ook een c11 ( uic 30 88 974 0 025 oud nr 32403 )

Dan zijn er nog 3 rijtuigen als museumrijtuig bij CFV3V :
een b9  ( 32303 )
een c11 ( 32402 )
een c7p ( 39104 )


SirGresley

Flickr foto van Edwin Werner: 1995 Ronet

https://www.flickr.com/photos/lok1501/32843561120/

En kijk wat er bij de reactie staat: Sinds Januari 2011 is dit rijtuig in Leykaul, waar het wordt gebruikt voor de verkoop van warme wafels en dergelijke.

Hier bij Railbike, de derde foto:

http://www.butgenbach.be/nl/de-gemeente/de-dorpen/kuechelscheid/
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

GDE

Vandaag set 42 177 mogen ophalen  :D echt mooie rijtuigen .

stevend


Decapod

Weet iemand of LSM nog van zin is om deze rijtuigen in tp IIIa-versie uit te brengen (op Nord-Belge gaat geen ene verstandige ziel hopen)?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

rixke rail

In Zevenembos zijn ze nu al een tijdje in dienst : zie HIER
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Decapod

Ik zie alleen maar ketelwagens en een PROTO60 hoor, Eric.

Ik bedoel de Nord-Belgewagens zoals ze in het begin van de jaren '50 rondreden: met viercijferige nummering. Die heb ik nog nergens gezien. In bestelling bij Het Spoor, maar nog niets van gehoord.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.