Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

AM08 - Van Biervliet in tractie rijden

Gestart door B_Modelbouw, 11 april 2020, 20:27:00 PM

B_Modelbouw

Beste Modeltrein Vrienden, 

Wie oh wie heeft de beide AM08 treinstellen van Van Biervliet in tractie rijden ? Vandaag al een halve dag bezig beide identiek te zetten, maar in de eerste bocht loopt het al mis en duwen ze elkaar uit te sporen...

Oude is een ESU Loksound V.4 en de nieuwe een ESU Loksound V.5...
Deze laatst heeft steeds een hik bij het starten en vermoed dat dit de oorzaak is.

Wie kan helpen... alvast bedankt
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


ERVIN

Die " Hik " heeft te maken met ofwel je startspanning ( iets verlagen) staat standaard op 3 , ik zet deze altijd op 1 , dan vertrekken mijn locs heel rustig , ofwel met parameter K , met deze laatste  telkens enkele stappen hoger of lager zetten en dan testen.


B_Modelbouw

Het rare is dat bij het individueel inrijden van de treinstellen in Koploper, dit fenomeen niet zichtbaar was... alle snelheidsstappen geijkt in beide richtingen. Als ook gewoon op de baan heeft die het ook niet. Lijkt me een extreem raar fenomeen van Lastregeling in de V.5, die plots zegt dat er trager gereden wordt en dit tracht bij te regelen door met een ruk te versnellen en zo de ontsporing veroorzaakt.

Vuile rails valt nagenoeg uit te sluiten, daar ik locs perfect kan laten kruipen over de baan zonder hinder.

Indien het met in de komende twee dagen niet lukt ze identiek te krijgen in Tractie ... zie ik maar een oplossing om gelijke versies van decoders te plaatsen.



Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


B_Modelbouw

Citaat van: ERVIN op 11 april 2020, 21:57:59 PM
Die " Hik " heeft te maken met ofwel je startspanning ( iets verlagen) staat standaard op 3 , ik zet deze altijd op 1 , dan vertrekken mijn locs heel rustig , ofwel met parameter K , met deze laatste  telkens enkele stappen hoger of lager zetten en dan testen.



In een Loksound 5 zijn er een pak meer parameters in te stellen ... En afregelen tot een mooi rijgedrag staat nog niet gelijk aan een identiek rijgedrag met een Loksound 4, waarbij deze perfect kruipt in snelheidsstappen 1,2 en 3 (snelheid ijken in deze lage stappen neemt al gauw een 1/2 uur in beslag) ... Zowel minimale als maximale spanning staan bij mij stevig ingesnoerd ...
Optrekken en afremmen staan klein ingesteld zodat Koploper dit mooi voor zijn rekening neemt en niet zomaar de stopblokken voorbij schiet.

Als je wil kan ik beide files eens doorsturen ... En is het misschien handiger te zoeken naar de juiste settings ...

Dan waren de Tweetjes van Jocadis of de Duikbrillen een gemakkelijkere opgave om ze samen te laten rijden in tractie.
Maar ja, wat doen we anders in tijden van Corona en blijf in uw kot. 't Zullen hier de 24h van (mijn) Zolder worden ;o)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC