Reichsbahn ombouw

Gestart door Peter, 11 april 2020, 10:52:46 AM

Peter

Maar een nieuw draadje geopend.
Dit is voor al mijn ombouwen en/of veranderingen van bestaande modellen naar Reichsbahn (tijdperk II) versies.

De benodigde materialen:
Van links naar rechts:
Gassner beschrifting verwijderaar
DACO decalsetting
en Micro Sol en Set
Boven op de DACO een flesje van het merk Elita models met de juiste kleuren ( zijdenmat)

DSCN4652[1] by Peter Verlooy, auf Flickr

Ook nog nodig: beschrifting sets van Gassner, Beckert enz. (nog geen foto )

Een eenvoudig modelletje om mee te beginnen:
Een stortwagentje van Roco Kat.nr. 46130

Ohne Titel by Peter Verlooy, auf Flickr

En na het verwijderen van de beschrifting en de lading

DSCN4651[1] by Peter Verlooy, auf Flickr

wordt vervolgt


Met vriendelijke groeten
Peter

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Peter

#2
En een uitstekende bron van informatie (een van mijn vele boeken :))

Reichsbahn album by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#3
Klaar voor met de beschrifting te beginnen.

De beschriftings set van Gassner
Micro Sol en Set
En een bekertje met lauw water. (als het water niet koud is lost de decal lijm vlugger op en gaan ze sneller van het papier bij bijna alle merken van decals)

DSCN4653[1] by Peter Verlooy, auf Flickr

Hier onder nog een foto van het grote voorbeeld uit de 30 er jaren
Dat er Stuttgart op staat is normaal.
Deze wagens waren dienstwagens en hadden de naam van het "Gattungsbezirk" waaronder ze ingeschreven waren.
Mijn model komt dus met de naam onder Augsburg

DSCN0238 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#4
Dag Peter,
Plezant dat je verder doet met het omzetten van DB-wagentjes naar DR-beschrifting.

Wat je schrijft over het   Gattungsbezirk    is interessant maar tevens verwarrend.
Een  Gattungsbezirk was een stadsnaam en die duidde een type, een klasse van DR-goederenwagens aan .
Bijvoorbeeld:   een   Kassel of Cassel,  Oppeln, Bremen, e.a.   =    klassen van gewone gesloten wagen
                      een   Dresden, Leipzig                                    =    klassen van gesloten grootvolume wagens
                      een   Breslau, Klagenfurt, Villach,  enz.            =    klassen van houten open wagens.
Een DR-Stuttgart was de klasse van Rs-Rungenwagen  (platte rongenwagens)
En er was blijkbaar een klasse Schotterwagen die  Mainz of Ulm  heette.

Bij  dienstwagens  zou   "Stuttgart"   dan echter een administratieve verwijzing zijn, namelijk horende tot de administratieve dienst Stuttgart.    Dit vind je dan zeker terug in dat boek dat je gefotografeerd hebt.
( persoonlijk heb 'k (nog) niet een Miba-boek   "Dienstwagens" )

Op de wagen op uw laatste zwart-wit foto kan je lezen:  Bf Kornwestheim, of zoiets. Dat zou kunnen kloppen want dat zou in Noord-Stuttgart zijn.



Peter

In dit geval is Stuttgart niet de wagen klasse maar inderdaad het gattungbezirk, net zoals in mijn geval het
Gattungsbezirk Augsburg is.
De wagen Stuttgart heeft trouwens ook nog op de foto te zien de beschrifting Bf Kornwestheim Rbf (dus Bf Kornwestheim Rangierbahnhof)
De kopie van de foto komt niet uit de Miba uitgave maar heb ik dankend van Hermann Gassner gekregen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

Hierin wordt dan ongetwijfeld àlles uitgebreid uit de doeken gedaan  .
https://shop.vgbahn.info/media/pdf/Blick%20in%20diese%20Ausgabe/15087248.pdf     ( gewoon ter info )
Heb je dit boek, Peter ?                (hier nog  niet  in huis...) .

Peter

De eerste foto met reeds gedeeltelijk aangebrachte beschrifting. Nog ter info: voor het uitsnijden van de
beschrifting raad ik aan een zeer scherp hobbymesje en een goede vergrotingsbril te gebruiken. (zeker geen schaartje!!)
want de decals moeten ieder afzonderlijk uitgesneden worden (decalfilm is uit een stuk)

Herwig: nee ik heb dat boek niet en ga het ook niet kopen. 50,00 euro voor een boek dat ik zelden zal lezen is wat te veel.

DSCN4654[1] by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Mijn geheime wapen om, de soms wel zeer kleine, decals uit te snijden zonder ze te beschadigen.
Dit zeer, zeer vlijmscherp mesje is oa. te koop bij bv. Pipoos.
Een goede raad steek het beschermkapje direkt na ieder gebruik op het mes, want het is volgens mij
nog scherper dan een xacto mesje.

Ohne Titel by Peter Verlooy, auf Flickr 
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#9
De beschrifting is volledig aangebracht. Nu nog enkel een betere lading in de wagen aanbrengen
en het model een laagje zijdeglans vernis (bijna mat) bestaande uit een mix van Tamiya satin en matt, aanbrengen.

DSCN4669[1] by Peter Verlooy, auf Flickr

DSCN4666[1] by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#10
Peter,
Precies een Duits  'mannekesblad'  ....  wat een hoop tekst eigenlijk voor zo'n mini-wagentje.  Maar je hebt alles zeker wel erg netjes over de klinknagels heen gedrapeerd.

( vraag over Gassner en AWLingen, per e-mail )

Peter

Nog wat "weatheren" en een figuurtje er bij en het model is klaar.
Iemand soms suggesties om het modelletje wat te verweren?

DSCN4674[1] by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Zeker.
Maar dan moet je ook eerst de lading terug verwijderen :)
- beginnen met de plankenvloeren al een ander kleurtje en wat verwering te geven
- binnenkant van de kuip voorzien van schuursporen: mataalkleurig en roest (oranje tot roodbruin) - niet te hard overdrijven.
- losschuif kan je ook op dergelijke wijze een beetje leven geven. voornamelijk de randen krijgenhet hard te verduren
- chassis en wielblokken mogen een grijsbruin kleurtje krijgen
- algemeen een lichte stofsluier over de hele wagon in de kleur van de lading, iets meer geaccentueerd boven aan en uitgewassen naar onder toe. voornamelijk in de hoeken en kanten blijft dit stof liggen (klinknagelrand, remmersafdak, op de stangen en vooral onder de kuip.
- een stofsluier aan het chassis omdat er toch al wat gereden is.
- algemene afwerking met buffervet en vet aan de wiellagers en wat roest aan de remschoenen.

Mogelijkheden zat dus.
Hoever je daar mee gaat.... dat moet je zelf uitmaken, maar ik zou heel voorzichtig beginnen.
Maar in ieder geval wel voor een paar uurtjes plezier  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Ben begonnen met mijn (goedkope) Roco E44 om te bouwen/beschriften naar tijdperk II
Het model zelf heb ik bij MSL tijdens een aanbieding een paar jaar geleden zeer goedkoop (nog geen 100 €) kunnen kopen.
Heb ooit voor iemand in Nederland al eens een oude E44 van Roco ombeschriftet naar tijdperk II (lichter grijs en met adelaar)
Ben alvast begonnen met het model helemaal te demonteren.

Het model

DSCN4683[1] by Peter Verlooy, auf Flickr

Alleen de kap

DSCN4684[1] by Peter Verlooy, auf Flickr

En een foto van de reeds gedeeltelijk gedemonteerde bovenzijde

DSCN4685[1] by Peter Verlooy, auf Flickr

Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Nog een foto van de "naakte" kap
Alles wat er af kon, met uitzondering van de loopplanken en railingen, is gedemonteerd

Ohne Titel by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter