Ardoisière de Saint-Ivar, een shelfbaantje

Gestart door steamdriven, 06 april 2020, 15:43:38 PM

steamdriven

Dank allen.

Citaat van: PeterVG op 06 april 2020, 21:04:11 PM
Een rangeerpuzzel vraagt dat geen omloopspoor?
Nu ben je heel beperkt in je rangeerbewegingen.
Je verliest een belangrijke rangeerbeweging. Wagens opduwen in hoofdspoor is niet bepaald realistisch over grote afstanden. Ik zou verwachten dat hier een omloopspoor ligt zodat je een timesaver krijgt.

Citaat van: Tothebeach op 07 april 2020, 09:17:35 AM
Wel heb ik een klein vraagje, wat is het idee achter het kleine spoortje aan de bovenzijde van het engels wissel? Het lijkt me dat je daar niets op kunt plaatsen?

Peter en Michel,
Legitieme vragen. Er is inderdaad meestal een omloopspoor nodig maar dat wilde ik hier vermijden omdat zoveel rails op zo'n beperkte ruimte echt veel insnijdt ten koste van het landschap. Ik heb al niet veel plek. Maar misschien moet ik het later nog allemaal eens herbekijken.

Het kleine spoortje rechtsboven kadert mee in dat verhaal. Dat was oorspronkelijk het begin van het omloopspoor.
Nu is het net nog lang genoeg voor één locomotief maar voor de vernielingen liep ook dat gewoon verder door om dan terug met het doorgaande samen te komen en zo samen met de perrons het echte station te vormen.

Mijn opzet was daarom dat er, in afwachting van definitieve herstellingen aan het doorgaand spoor, ter plekke steeds ook een los rangeerlokje voorzien is die mee de manoeuvres en het rondzetten uitvoert (in het verhaaltje is die ter beschikking voor het hele traject tussen Saint-Ivar en Muno dus die kan af en toe verdwijnen). Een zeldzaam gesleept reizigerstreintje rondzetten, goederenwagons verplaatsten naar de linkse of rechtse cul-de-sac...Dat maakt het hopelijk allemaal wat boeiender. Ik moet ook nog ergens minimaal een asput, wat kolenopslag en een waterkraan kwijt dus de twee locs moeten daar ook af en toe passeren wat bewegingen enkel boeiender maakt. Hoop ik.  ;)

Wim,
Tof, zo'n micro-baantje. Kan ik dat ergens volgen?
Ik ga inderdaad niet de platen zelf gebruiken maar modulebakken maken met identieke afmetingen. Ik heb zowel nieuwe als oude Ivar-rekken en de oude klikken niet vast maar liggen los op. Die bevestigingen ga ik overzetten op de modules.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

traxx2837

Hey Bart,

Ga je dan die paal van de staander tussen de 2 modules er van tussen zagen aan de voorkant? Ik zie die enkel op je railplan, maar niet op je ontwerpen of je maquette. In werkelijkheid gaat die wel lelijk in de weg staan!!

mahtoska1


steamdriven

Citaat van: traxx2837 op 07 april 2020, 20:33:32 PM
Hey Bart,

Ga je dan die paal van de staander tussen de 2 modules er van tussen zagen aan de voorkant? Ik zie die enkel op je railplan, maar niet op je ontwerpen of je maquette. In werkelijkheid gaat die wel lelijk in de weg staan!!

Daar heb je gelijk in, Dirk. Maar de centrale steun zal toch moeten blijven staan want anders dondert alles in elkaar.
Die paal achteraan zit gedeeltelijk achter de leistenen muur, dus daar valt het wel mee. 't Is een compromis dat ik zal moeten aanvaarden door te werken met dit Ivar-systeem.
Ik zal straks de maquette aanpassen en zien wat het geeft.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Fretbol

Kun je deze paal niet vervangen door iets dat doorzichtig is? (plexiglas ???)

Of is er geen mogelijk om met een L-vormige drager te werken zoals bij planken die aan een muur bevestigd worden?

Ronald

Dat heb ik ook overwogen maar Ivar is zo gemaakt dat je daar niet zomaar een stuk uit kunt zagen. En wat is er mis met een deling in het midden? Je kunt dat in je concept verwerken en een 2-deling maken in je scenery. Misschien niet gebruikelijk maar zeker goed te doen.

Fred

De volumestudie ziet er al geweldig uit.  Ik volg met belangstelling!
Frederic

steamdriven

#22
Ik heb de steunen toegevoegd op de volumemaquette. Mij valt het allemaal nog wel mee, geen cruciale dingen die belemmerd worden. Daarmee dat natuurlijk ook de opslag van de goederenkoer centraal gepositioneerd is. Toen ik met deze rekken iets wou ontwerpen waren de steunen natuurlijk al een uitgangspunt. Hou er ook rekening mee dat deze volumestudie piepklein is én dat ze in dit ruwe karton feller afsteken dan in werkelijkheid.


CFC9A19C-3219-4223-8BF4-BD41A51D478C by Bart Aertgeerts, on Flickr
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Tothebeach

CiteerHet kleine spoortje rechtsboven kadert mee in dat verhaal. Dat was oorspronkelijk het begin van het omloopspoor.
Nu is het net nog lang genoeg voor één locomotief maar voor de vernielingen liep ook dat gewoon verder door om dan terug met het doorgaande samen te komen en zo samen met de perrons het echte station te vormen.

Mijn opzet was daarom dat er, in afwachting van definitieve herstellingen aan het doorgaand spoor, ter plekke steeds ook een los rangeerlokje voorzien is die mee de manoeuvres en het rondzetten uitvoert (in het verhaaltje is die ter beschikking voor het hele traject tussen Saint-Ivar en Muno dus die kan af en toe verdwijnen).
Leuk idee, samen met een kort rangeerlokje treinen samenstellen.

Ga je de bakken vast tussen de banen zetten? Of wil je ze er regelmatig tussenuit halen?


Dit is een bak van 30x80. Met passen en meten past deze net tussen de stelling. Diagonaal er in, diagonaal eruit. Zo was het bij mij eigenlijk de bedoeling. Maar voor mij functioneerde het niet. Als je een bak maakt die ook nog tussen de stellingpoten gaat maken, wordt het nog krapper, en zul je (voor het kantelen) rekening moeten houden met grotere gaten bij de stellingpoten.
Voor een vaste opstelling heb je een mooi plan. Maar als je de bakken er tussenuit wilt halen, is het misschien een idee om van karton een goede bak te maken, zodat je zelf kunt ervaren of het functioneert naar jouw wensen.

Groet,
Michel

steamdriven

Ik begrijp je punt, Michel.
Dit zal ik inderdaad eens goed moeten bekijken wat dat heeft zeker belangrijke repercussies. Waarschijnlijk zal het dan uiteindelijk een vaste baan worden want nog smaller maken zie ik niet direct zitten... Dank om mij erop te wijzen.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Tothebeach

Het is voor mij de reden geweest om naar een bredere IVAR te gaan. Ik schuif de bakjes er nu gewoon in.
Succes met het uitwerken!

Groet,
Michel

steamdriven

#26
Allen,

Klopt het dat mijn foto's niet langer meer zichtbaar zijn? Wat ik kan zien is dikwijls niet wat jullie kunnen zien.
Indien ja, waren daar vroeger ook al problemen mee in deze thread?

Ik dacht dat ik alles goed had geconfigureerd maar blijkbaar doe ik iets grondig fout.
Ik heb geïnvesteerd in een Flickr Pro opslag, dus het zou toch moeten lukken.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

doomslu

Ik zie ze inderdaad niet.
Het lijkt er op dat er iets aan het adres van de foto's veranderd is, ofwel werkt de 'share' niet?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Ik zie de foto's ook niet, maar wel de links. Als ik daarop klik komen ze alsnog tevoorschijn.

Decapod

#29
Even gecheckt door 'citaat' te gebruiken: kan niets mis zien aan de manier waarop je de foto's inbedt in je posts. Misschien probleempje bij instellingen van Flickr zelf? Zijn je foto's juist gedeeld?

Ik volg met belangstelling. Hier ook zoiets van zin.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.