DRINGENDE VRAAG : Tuinspoor "lassen"

Gestart door dani, 05 april 2020, 16:56:01 PM

dani

inderdaad Rudy, daarom had ik even een "merci" getikt  voor jullie tips.

En ik wou even ter vergelijking de anderen ook testen, en de bevindingen nog eens bevestigen, als iemand ooit met dezelfde vraag st kan die dan meteen  mee leren uit mijn ervaring en jullie tips .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 april 2020, 12:34:52 PM
Ik gebruik een iets andere volgorde:

A. draad vertinnen
B. rail vertinnen
C. draad tegen rail
D. soldeerbout er tegen tot het in elkaar vloeit
E. soldeerbout weg en laten stollen.

Het rail vertinnen heb ik ook geprobeerd.   Het is wel "handiger" in die zin dat je niet meer soldeertin moet toevoegen tijdens het eigenlijke "lassen"  (solderen eigenlijk) en dus je beide handen kan gebruiken om de draad en de soldeerbout vast te houden, ipv nog eens te liggen friemelen met dat rolletje tin...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Het is niet alleen dat je een hand tekort komt. Bij solderen is het niet genoeg als de soldeertin smelt, het materiaal waaraan je soldeert moet minstens de smelttemperatuur van het tin bereiken voor een goede hechting. En dat bereik je makkelijker door eerst de rail te vertinnen. Bij het samensmelten van de vertinde rail en de vertinde draad hoef je dan niet meer zo ver door te warmen, zodra het vloeit kun je de soldeerbout weghalen.

dani

goede tip Klaas...   dat ga ik zeker nog verder "uitdiepen " als ik straks een paar lasjes ga neerleggen op d epunten waar het cvontact "stokt".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

even na-muggenziften of een intressant 'wistjedatje';
Het woord "lassen" is hier niet van toepassing, het gaat hier om solderen.
Bij lassen worden de aan elkaar te verbinden materialen (al dan niet samen met een electrode) in elkaar gesmolten.
Het materiaal wordt dan dmv een 'vlamboog' zodanig opgewarmd tot het smelt.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjwv9_ttNboAhXCGuwKHWOyA8cQFjAAegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FVlamboog&usg=AOvVaw1Qpo0wsesKrgRcgmIySUOw

Het soldeertin smelt veel vlugger dan bvb staal oid, dus wordt er niet "gelast" maar "gesoldeerd"...

't Is maar dat ge 't weet! 8)

Nè!  ;)

dani

ja Rudy dat klopt en dat haal de ik zelf ook al aan...   maar 't is toch goed om te weten en te herhalen, dan blijft het plakken :) :) :)
En je kan ook "explosielassen".  Heb ik in mijn tijd als docent aan de hogeschool (in een ver verleden) nog experimenten mee gedaan maar niet van toepassing op de  modelsporen.


Intussen heb ik wat 1,5 mm²  VOB draad gestript en geplooid om "mooie" boogjes te maken.
Die heb ik al lichtjes vertind aan beide uiteinden en liggen klaar voor straks.

Trouwens, op die verbindingen kan ik ook meteen aansluiten op de ringleiding.  2 vliegen ....






De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Citaat van: Rangeerduivel op 07 april 2020, 15:27:09 PMBij lassen worden de aan elkaar te verbinden materialen (al dan niet samen met een electrode) in elkaar gesmolten.
... 't Is maar dat ge 't weet! 8)...

... en daarom noemen we zowat elke mechanische aan elkaar gezette verbinding van spoorstaven een raillas.  ;D



Sorry voor deze nutteloze interventie. Doe maar rustig verder...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 07 april 2020, 15:57:32 PM
En je kan ook "explosielassen".
Is dat niet hetzelfde als wat men nu ook thermietlassen noemt, of is dat nog iets anders?
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjB_aaiydboAhULNOwKHVanBcYQFjAKegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Ftechnischwerken.nl%2Fkennisbank%2Ftechniek-kennis%2Fthermietlassen-of-exothermisch-lassen-van-spoorrails%2F&usg=AOvVaw286BpHY5yKMQbH69_0P3ww

Citaat van: Michiel op 07 april 2020, 16:02:52 PM
... en daarom noemen we zowat elke mechanische aan elkaar gezette verbinding van spoorstaven een raillas.  ;D


Dat woord zal hier wel uitgevonden zijn door énen die er in de verste verst geen verstand van had/heeft!  8) ::) ;D

;)

Klaas Zondervan

In het grootbedrijf worden spoorstaven ook mechanisch verbonden zonder te smelten, en dat doen ze met..... lasplaten.

dani

ja... lassen , solderen, mechanisch verbinden,  plakken, kleven, vijzen ...
Poteeto - Potaato   :)     Dat even terzijde  :)

Intussen ben ik zowat 18 meter ver geraakt met enkele brugjes en de sporen wat opgepoetst terwijl ik bezig was.
Het solderen gaat heel goed , zonder flux :)

Ik geef toe het ziet er niet echt "professioneel" uit, maar het werkt wel !  Daar gaat het om .





Na al dat werken, even een test ritje en dan mag "de biertrein" eens langs komen, maar dan zonder bier :) :) :)

Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr


En een filmpje : (let veen niet op de hyperactieve Beagle )

https://www.youtube.com/watch?v=b9Qe5FkdgCk
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 08 april 2020, 06:48:20 AM
En een filmpje : (let veen niet op de hyperactieve Beagle )
Leuk filmpje Dani, is dit met Wifi gestuurde trein?
Of zit die Wifi in Neelah haar halsband?  ;D

grt Piet.

dani

helaas niet Piet.

Het testrijden gebeurt analoog met dit kleine werk-lokje.
Daarvoor heb ik een 24 volt voeding  gebruikt, een Arduino  met een richtings schakelaar en een draaiknop, en een 10A  H-brug eindtrap   (afgezekerd met een 5A  autozekering voor de zekerheid)  Er wordt een PWM signaal gebruikt  waarmee het treintje lekker rijdt :)

Eens alles is doorgetest via deze methode worden de  verschillende trajecten aangesloten op de ringleiding en dan pas komt de peranente 24V voeding er aan te pas  samen met de wifi router  en de smartphone  die dan de  Wifi treinen (get gro geschut)  kan besturen.

Voor de simpele testen van "rijdt hij of niet"  is dit "semi-analoog"  middeltje voldoende.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

stoomlokje

Dani  , een goede oplossing,
Ik heb er 1 opmerkingetje bij: Als je die draadbruggen langer zou maken , dan kan je die mooi wegplooien tussen de dwarsliggers en later in de grindbedding wegwerken.

dani

Citaat van: stoomlokje op 08 april 2020, 13:54:49 PM
Dani  , een goede oplossing,
Ik heb er 1 opmerkingetje bij: Als je die draadbruggen langer zou maken , dan kan je die mooi wegplooien tussen de dwarsliggers en later in de grindbedding wegwerken.

Dat klopt Saskia.    Maar ik weet nog niet of ik grind of andere bedding ga gebruiken, aangezien het geheel op paletten gemonteerd is en daar  spleten tussen zijn waarlangs het grind weg "stroomt".   In elk geval een goeie tip, merci.  Ik ga de volgende beugeltjes inderdaad langer maken  en  "platkloppen" :) :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Johnnytrein

Dani, Hoe lang blijft die Atlas met geladen wagons daar nog staan?  ;)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about