DRINGENDE VRAAG : Tuinspoor "lassen"

Gestart door dani, 05 april 2020, 16:56:01 PM

dani

Een dringende vraag....

Nu mijn tuinbaan er ligt en alle sporen zijn gekoppeld, wil ik uiteraard graag proefrijden. 
Dus ik ga de rail netjes maken en dan testen.   Maar hier en daar zit er een raillas die niet echt goed contact maakt.

Ik ga wel met een ringleiding  (2 welfs) werken maar hoe kan je best de draden aan de rails vast maken ?
Er zijn LGB klemmen daarvoor maar die kosten een fortuin als je er zo 40  nodig hebt.

Dus ik heb geprobeer draad te solderen aan de spoorstaven...  met weinig succes  tot hier toe ...

Enkele vragen :
1.  Is gewoon soldeertin  (60-40)  daarvoor geschikt ? 
2.  Hoe zwaar moet je soldeerbout zijn ?   (30 watt is duidelijk te zwak )
3.  Gebruik je daar extra veel of speciale flux vloeistof voor of is de "gewone" ok  ?
4.  is gewone VOB  koperdraad geschikt ?



VOlgens wat ik met de zoekfunctie vind zou het volgende moeten ok zijn :

- S39 gebruiken en nadien afspoelen
- minstens 50 a 60 watt soldeerbout
- koperdraad gebruiken (VOB dus )

Wie o  wie kan me extra raad geven aub ?

Alvast dank

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bollen neus

S39  (alé de goeie shit dan hé) ga je zekerst al niet meer vinden, door onze "groene" vrienden mag dit al jaren niet meer gemaakt worden. Nu noemt dat "soldeerwater".
Den Eric.

Klaas Zondervan

S-39 bestaat nog steeds. Alleen is de samenstelling veranderd. Voor het solderen van b.v. koperen waterleidingen is er S-39 Cu, voor het solderen van staal en RVS is er S-39 RVS.
Maar dat heb je allemaal niet nodig. Voor zover ik de LGB rails ken zijn die van messing. Dat is met gewoon elektronicasoldeer te solderen. Alleen is voor deze rails je bout te licht, ik zou eerder denken aan 80 of 100 watt.

Rangeerduivel

#3
Dani,
Hier tegen mijn deur is een brico "Heco" genaamd, daar is nog volop S39 te vinden...ware het niet dat hij voor 't ogenblik niet open is, en dat is niet omdat het zondag is!!!  ;D
Maar alles zit hem in het opwarmen van de rail.
Hoe zwaarder je soldeerbout, hoe beter.
Ik heb er één van 60 en één van 70 watt en daar krijg je alles mee heet! (wat, dat vul je zelf in... :) :))
Probleem is dat je op den duur de biels ook aan je rails soldeert!
Maar als de rail heet genoeg is, moet zelfs harskernsoldeer lukken, hoe fijn ook, het vet erin gaat voor voldoende vloei zorgen en daar gaat S39 niet veel aan veranderen.
Doch als je hars 'uitgerookt' (opgebrand) is kan je opnieuw wat S39 aanbrengen.

Wat ik nog vergeten vermelden was, klinkt waarschijnlijk logisch en dat is het ook...;
Indien mogelijk gebruik een soldeerbout met een platte toorts, (schroevendraaier model).
Belangrijk is dat het kontaktoppervlak tussen de rail en jouw soldeerbout zo groot mogelijk is, een ronde stift warmt de rail minder gemakkelijk/snel op...

;)


loco

Een ander alternatief is weerstandsolderen. Hiermee soldeer ik spoor 1 (vergelijkbaar met LGB-sppor) zonder dat de dwarsliggers smelten. Ik gebruik geen railklemmen. Ik heb mijn toestel ooit eens uitgeleend aan iemand die hiermee zijn LGB-sporen voorzien heeft van een ringleiding. Dat ging prima. Ik gebruik ook harskernsoldeer en eventueel soldeervet.
Met en soldeerbout zoals beschreven gaat het ook goed, maar dan duurt het iets langer om het stuk spoor op te warmen met een risico dat je ook dwarsliggers in kunststof doet smelten. Meer info over weerstandsolderen vind je ook hier: https://www.cooltrain.be/index.php/kleine-treinen/model-praktijk/weerstandsolderen

efl045

Puntlassen met zware elco(s) is poepsimpel, ene pool van de opgeladen elco(s) tijdelijk aan de railstaaf vastmaken met klemmetje, andere pool van de elco(s) aan het ene uiteinde draad die je aan de rail staaf wil lassen en het ander uiteinde van de draad op de gepaste plaats tegen de railstaaf houden, die smelt er ineens aan. Dat heeft menigeen al per ongeluk gedaan :-)
Best oogbescherming dragen want het gesmolten metaal wil wel eens in de ronde vliegen.

dani

Bedankt voor al de tips, mannen.
Ik ga daar mee aan de slag.   
'k heb nog wel ergens een potje  "flux" staan en misschien ook nog een bout van 60 Watt.

MERCI !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

stoomlokje

Dani , als je gaat solderen , beter een zwaardere bout , 100 a 150 W , hoe heter hoe beter.
Dat klinkt eigenaardig , maar het is zo, met een heel warme bout kan je in een kortere tijd je soldering maken , i.v.m. het verwarmen van de biels ( om dat tegen te gaan ).
grtjs,
Saskia

Klaas Zondervan

En met flux een beetje oppassen. Als dat van het S-39 type is, zeer spaarzaam toepassen. Een cocktailprikker er in dopen, uit laten druipen en dan over de soldeerplek vegen. Maar het belangrijkste is de soldeerplek goed schoonkrabben, dan heb je eigenlijk geen extra flux nodig buiten de flux die al in het soldeer zit.

efl045

#10
Om wat inspiratie op te doen ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=VgxKwLpmbJc
Ik gebruik dat al 10-tallen jaren om van alles aan elkaar te lassen, vooral omdat ik vroeger zeer makkelijk aan grote capaciteiten kon geraken, ik werkte vroeger in een kerncentrale en daar moeten op kritische plaatsen alle elco's 10-jaarlijks vervangen worden.
Er worden daar continu ontelbare elco's vervangen waar eigenlijk op dat moment nog niks aan scheelt... en die perfect zijn om een lasapparaat mee te maken, dat kun je toch niet laten liggen ;-)

Ook voor het grovere werk bruikbaar: https://www.youtube.com/watch?v=ow0VC_UQNM4

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#12
Ik heb gisteren even in de g arage rond gesnuffeld en nog 3 "vergeten" soldeerbouten gevonden..

1.  een regelbare van 30 Watt met een veel te fijne punt  --> afgevoerd
2. een "pistool" type  van 100 Watt  met zo een "beugeltje"   -->   contactoppervlak te klein  -->  afgevoerd
3. een  "klassieke" stevige van  Welco  van 80 watt met een platte punt van ongeveer 8 mm breed   -->   hmmmmm....

Na het "krassen" op de rails  om alle mogelijke vuil en corrosie weg te krijgen en een zuiver oppervlak te hebben, even getest met een beetje  harskern soldeer en koper elektriciteis draad...   

A.  draad vertinnen
B.  draad tegen de rail
C.  soldeerbout er tegen tot het tin weer vloeit
D. een beetje extra tin er bij
E. mooi laten uitvloeien en dan laten stollen...

.. SUCCES !!!   De "las" is netjes , maakt mooi contact en blijft stevig op zijn plaats.
Een verbinding die zelfs een goeie "ruk" aan de draad  opverleeft .
Vanavond nog eens testen met wat flux er bij, maar  waarschijnlijk niet nodig.

BEDANKT aan alle helpers en meedenkers
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Ik gebruik een iets andere volgorde:

A. draad vertinnen
B. rail vertinnen
C. draad tegen rail
D. soldeerbout er tegen tot het in elkaar vloeit
E. soldeerbout weg en laten stollen.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 07 april 2020, 11:25:39 AM
3. een  "klassieke" stevige van  Welco  van 80 watt met een platte punt van ongeveer 8 mm breed   -->   hmmmmm....

Zo hadden wij het ook aanbevolen hé Dani, maar daarvoor zal dien "bedankt" wel dienen mijgedacht!  ;D

Blij dat het lukt nu...

;)