Weerstanden worden heel warm bij LED verlichting

Gestart door mahtoska1, 01 april 2020, 15:36:22 PM

mahtoska1

Voor de verlichting in één van mijn Z-huisjes heb ik een schakeling ontworpen. Ik heb deze intussen gesoldeerd en getest. Bij het testen valt me op dat de weerstanden behoorlijk warm worden.

Is dit normaal?

Ik heb al gedacht dat dit komt omdat de spanning wisselt tussen 0 en Vmax.


Dit is de schakeling.

bellejt

met zulke kleine weerstandswaarden moeten dat wel schijnwerpers zijn :)  . Je mag gerust hogere waarden nemen en welke wattage zijn je weerstanden ?

Klaas Zondervan

Je verstookt in elke weerstand ongeveer 0,3 watt. Als dat gewone 0,25 watt weerstanden zijn ben je ze aan het overbelasten.
Het is ook handiger om de twee leds in serie te zetten met 1 weerstand. En dan zou ik die iets groter kiezen, 1k bijvoorbeeld.
Dat de spanning fluctueert tussen nul en max heeft er niks mee te maken.

B_Modelbouw

Kun je de beide leds niet in serie plaatsen met een weerstand...
Zo krijg je een nuttigere verdeling.

of grotere weerstand, kleinere stroom, minder warmte opwekking

De schommeling van je gelijkstroom mag geen invloed hebben op de warmteontwikkeling.
Maar je kan altijd een condensator in het gelijkstroom gedeelte plaatsen, waardoor je de rimpel verkleind
afhankelijk van de grote van de condensator. En nu we er toch een condensator bijvoegen kunnen we misschien ook een spanningregelaar ertussen zetten type 78xx
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Klaas Zondervan

Door een condensator over de gelijkspanning te zetten verhoog je alleen maar de spanning. Dat werkt in dit geval averechts.

mahtoska1

Dit zijn al nuttige tips.

Enig idee hoe ik kan zien wat de wattage van een weerstand is?


Alberke

Die weerstandswaarde is veel te klein!
De effectieve waarde van die gelijkspanning is meer dan 20volt.
Die diodes krijgen het dubbele van hun nominale stroom.
Als ik het zo effe vlug bereken moeten het in uw geval weerstanden van een halve Watt zijn, en dat zijn redelijk dikke!
Probeer eens met 1500 Ohm, veel zachtere verlichting  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

jakke

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

mahtoska1

De weerstanden zijn inderdaad 0.25W. Dat zal waarschijnlijk het probleem zijn.

Ik moet zeggen dat de lichtsterkte niet ze veel is. Dit heeft waarschijnlijk te maken omdat ik geen condensator gebruik en er dus met een gemiddelde van een gelijkgerichte sinus wordt gewerkt als spanning. Bovendien is er ook nog eens spanningsval over de gelijkrichterbrug.

Dreha

Alles aangesloten is zoals op het schema dan gaan de LEDS toch niet werken denk ik, want die staan in sper.

Klaas Zondervan

Citaat van: Alberke op 01 april 2020, 18:44:30 PM
De effectieve waarde van die gelijkspanning is meer dan 20volt.
Niet juist. De effectieve waarde van de wisselspanning is 15V en dat blijft zo na gelijkrichting.

stoomlokje

#12
sorry , 15 v - 1,4 v ( 2x diodespanning )= 13,6 v aan de klemmen dacht ik .
Maar het feit blijft dat de led's inderdaad in sper staan en dat er +/- 0,35 W door de weerstanden gaat, als de led's tenminste juist zouden staan.

Klaas Zondervan

De spanningsval over de gelijkrichter heb ik even verwaarloosd. Bij lage belasting is de spanning uit een transformator meestal meer dan er op staat aangegeven.

En de leds staan inderdaad verkeerdom getekend, dat had ik nog niet opgemerkt.

mahtoska1

Citaat van: Dreha op 01 april 2020, 20:39:01 PM
Alles aangesloten is zoals op het schema dan gaan de LEDS toch niet werken denk ik, want die staan in sper.

Ik heb de LEDs inderdaad fout getekend. Sorry voor de verwarring.