Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

functies wissen uit sounddecoder?

Gestart door Belgaboy, 31 maart 2020, 14:25:53 PM

Belgaboy

Hallo allemaal,

Ik heb een loc van Fleischmann (Re460 met sound) en merk daar in de functietabel bv op F8 een stationsaankondiging in het Duits.
Is het mogelijk om deze functie te wissen en F8 vrij te geven ?

De bedoeling zou zijn dat ik dan via F8 mijn interieurverlichting in mijn wagons kan in en uitschakelen. Deze LED strips hebben een eigen DCC decoder ingebouwd. (E-Modell 31029)
Zoals het nu is krijg ik bij het gebruik van F8 de stationsmededeling samen met het inschakelen van de interieurverlichting van de wagons. :(

Heeft iemand een idee hoe ik dat kan doen?

Centrale is de Z21 samen met de multimaus zowel bedraad als draadloos.

Alvast bedankt voor de suggesties.

Vriendelijke groeten
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Break302

#1
Via functie mapping de F8 in de geluidsdecoder uitschakelen !
Om welke decoder gaat het hier, gewoon om te weten welke Cv je moet bewerken ?
Probeer eens CV 478 op 0, dat zou de stationsomroep moeten uitschakelen.

Jos

Belgaboy

Hoi Jos,

Het is een reeds af fabriek ingebouwde sounddecoder in de Fleischmann loc 731378, ik heb geen idee welke merk Fleischmann gebruikt...

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Rangeerduivel

Als je CV8 kan uitlezen laat ons het nr weten en wij zeggen U welke het is...

;)

Belgaboy

Rudi, CV 8 = 145  (Zimo?)

Jos, ook even CV478 uitgelezen en die staat op 0, F8 geeft nog steeds de stationsomgeving

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Rangeerduivel


Break302

Dat gelde dus voor een ESU V4 decoder  :-[
Een Zimo sound decoder heb ik hier niet liggen !

Jos

Snobby Crash

Let op met het wissen van sound in een loc die van fabriek uit ingesteld is met sound.
Indien je het geluid wist, en het is geen ESU, is het mogelijk dat je er geen geluid meer kan opzetten en dat je je loc opnieuw naar de fabrikant moet opsturen... Vaak is dat omdat de fabrikanten hun eigen opgenomen geluid willen afschermen, zodat je het niet kan kopieren...

Ik heb het voorgehad met een Roco... geluid eraf gehaald, en nu krijg ik er geen ander geluid meer op...

Geert


krispy

Kan je niet gewoon de F8 toets hermappen  ?
( zoals bij esu , daar wordt gewoon het soundslot afgezet , blijft behouden in decoder maar men mapt hierop dan een bvb aux uitgang  )

heb geen ervarig met andere merken , maar esu is daar wel gemakkelijk in , zekers met hun geleverde sw hiervoor , niets van cv onthouden , gewoon aanklikken wat je wil  en klaar
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Belgaboy

#9
Hoi,

Met alle info die ik hier kreeg samen heb ik een oplossing gevonden. Het zijn inderdaad Zimo decoders die Fleischmann gebruikt.
Daarmee kan je een bepaald geluid toewijzen aan een specifieke functieknop.
F8 had origineel een stationsomroep in het Duits. Dat zit opgeslagen in CV408.  (CV 400 tot 428 verzorgen de 28 functies die mogelijk zijn)
Standaard staat de CV408 op 0.  Door nu een alternatieve waarde in te brengen tussen 0 en 28, kan ik het geluid toewijzen aan een andere functietoets. Ik heb op CV 408 de waarde 17 (vrije functie op het model) ingebracht en inderdaad de omroep staat nu op F17 en F8 is vrij.

Ik ben het geluid niet kwijt en ik heb ondertussen ook de interieurverlichting van de sleep gewijzigd naar F8.

Bedankt mannen voor alle suggesties.

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.