Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

nieuw baanplan

Gestart door Tekno, 29 maart 2020, 21:08:31 PM

Tekno

Ik heb het plan aangepast (derde keer, goede keer ?)
Ik voorzie drie niveaus. Het schaduwstation komt op het laagste niveau (de 'kelder' - zie gele lijnen op het plan).
Er is plaats voor 4 wachtende locs en er is een keerlus voorzien.
De locs rijden binnen en buiten via onderaan rechts.
Er is nog een tweede in- en uitgang voorzien (kruiswissel onderaan links), doch het is nagenoeg onmogelijk om een verbindingsspoor te plaatsen naar het gelijkvloers (de rode lijnen).



Het station is centraal gelegen op het gelijkvloers (rode lijnen). Aan de rechterzijde is er het spoor naar het schaduwstation, het andere spoor leidt (in een tunnel) naar de andere zijde van het station.
Aan de linkerzijde zijn er 2 sporen die de locs via een lange aanloop naar het paradespoor sturen (de blauwe lijnen).
Ik heb nog voldoende plaats voor een rangeerstation + draaischijf (vermoedelijk aan de rechterzijde).



De blauwe lijnen vormen dus het paradespoor. Links en bovenaan zijn er lange trajecten waar de treinen in een berglandschap kunnen rijden. Aan de rechterzijde en onderaan links rijden ze in een tunnel. Onderaan rechts staat het bedieningspaneel zodat locs en wagons van hieruit op het spoor kunnen gezet of afgenomen worden.

Tekno

Ben ondertussen begonnen met de opstelling van de baan.
Heb hiervoor 4 tafels gebruikt waarop een frame met houten kepers werd bevestigd.
Eerstdaags wordt dit frame uitgevlakt met gyproc-latten waarna de beplating wordt bevestigd.
Het schaduwstation (niveau -1) zal nagenoeg volledig op een MDF-plaat worden opgesteld.
Het zichtbare gedeelte (station e.d.) wordt deels op multiplexplaat, deels op stroken multiplex gelegd.



Ondertussen heb ik het circuit enigszins aangepast :


Het gele circuit is het schaduwstation en bevindt zich op -1.
Hierboven komt o.a. het eigenlijke station (met 4 sporen). Het vijfde spoor onderaan (groen gekleurd) bevindt zich 1 niveau lager (niveau schaduwstation).
Verder is er een rangeerstation met draaischijf (links onder), rotspartijen en dus tunnels (blauw gedeelte aan de 2 zijkanten)  en 2 paradesporen achteraan. Het derde spoor is eerder een wisselspoor.
De zichtbare sporen zijn dus de rode en de groene.
Ik overweeg om nog een ringspoor te leggen rond het rangeerstation (startend in het station en in een lus dalend naar het groene spoor (en dus gedeeltelijk ingetunneld).
Let niet op de soms hoekige stroken : ik zal deze met flexiralils trachten weg te werken.



OlivierV

#32
Mag ik aanraden om geen MDF en vezelplaat te gebruiken, dat gaat buigen na een tijd, en dat brengt dan ontsporingen en slecht treinverkeer en vervolgens frustraties met zich mee. Beter kies je voor een multiplex.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Die tafels gaan niet meer lopen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#34
Indrukwekkende constructie.     Niet verkeerd.   Stevigheid voor alles .    Lijkt ook geschikt als podium voor een orkestje of zo.
Bovenbouw kan dan gerust een pak lichter worden.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 06 juni 2020, 00:13:15 AM
Die tafels gaan niet meer lopen.

Het is duidelijk dat het om een vaste baan gaat  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tekno

Ik had nog een tafel op overschot, dus heb ik ze er maar bijgeplaatst.
Beter met een goede fundering starten.  :)
En ik kan er zelfs een multifunctionele bestemming aan geven zoals Herwig aanhaalt.
In verband met de opmerking van Olivier aangaande MDF. Ik zou de gyproclatten op een maximale afstand van 0,5 m leggen waarop een 18 mm dikke plaat geplaatst en dan nog eens vast geschroefd.  Zou de plaat dan nog doorbuigen ?
Stroken MDF zal ik zeker vermijden en vervangen door multiplex 18 mm.

SuSke

#37
't Is niet omdat je er een dikke plaat oplegt en die elke 0.5m een steun geeft dat ze niet gaat doorbuigen op termijn. Elke houtsoort zal dat op termijn altijd doen. Net zoals je volle massieve balken gaan torsen op termijn.

Alleen heeft MDF het nadeel dat zijn structuur geen weerstand biedt aan die doorbuiging terwijl bij multiplex dit wel het geval is.
Bovendien is de MDF plaat die je bij de DHZ-zaak koopt veel gevoeliger aan vochtigheid in de meest algemene zin van het woord (dus ook aan luchtvochtigheid) en zal dus sneller zwellen, krimpen en dus vervormen. Zelfs éénzijdig schilderen kan al problemen geven bij sommige kwaliteiten van MDF.
Ik weet het, MDF is veel goedkoper dan multiplex, maar de redenen daarvoor zijn er dan ook.
Vergelijk de MDF die je in de DHZ-zaak koopt zeker niet met de MDF die een professional te pakken kan krijgen.
Veel hangt af van de verhouding vezels/lijm, het soort lijm en de persing (hardheid). Voornamelijk het laatste is belangrijk. Hoe hoger de persing, hoe beter, maar ook hoe lastiger om te bewerken.

Wat bedoel je juist met "Gyproc-latten". Welk profiel wil je dar voor gaan gebruiken. Die profielen geven wel steun en stijfheid aan gipskartonplaten (als je 2 lagen platen zet), maar zijn individueel ze qua stijfheid "an sich" geen fluit waard. 't Is dus maar hoe je ze vast gaat maken dat er iets aan sterkte komt in de structuur.

Succes in ieder geval.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

Als je maar ondersteuning voorziet in 1 richting zullen de platen altijd op termijn doorbuigen, je belet dat door de platen kruiselings te ondersteunen, kijk maar eens goed in dat draadje hoe ze het goed doen: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26524.0/topicseen.html

Tekno

Gyproclatten zijn de geschaafde latten van 45 mm bij 22 mm en komen haaks op de kepers te liggen.
Op de kepers komen er strookjes gyproclat (max. 50 cm lang) zodat er zich een raster vormt waarop de plaat kan steunen.

SuSke

't zijn dus gewoon vuren houten latjes die met uitzondering dat ze in de stalenprofielen passen niks met gipskartonplaten te maken hebben. ;D ;D ;D ;D

En hoe ga je die dan leggen?? 22mm hoog waardoor ze ook geen sterkte hebben of toch 45mm hoog.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Francis,

het is niet omdat het groot en zwaar is, dat het goed is.

Zoals hierboven gezegd, dit gaat doorbuigen.

Kijk naar de bouw van Minima Forma.

Zoals jezelf zegt: een goede fundering, wel neem geen recuperatie, maar degelijk materiaal en leg tijdelijk een spoor minder en stel de aankoop van rollend materieel even uit.

Roland

Tekno

ik schroef de latten op hun platte kant vast op het frame.
zaterdag ga ik dan multiplex-plaat halen (houthandel, gene gamma)

de roosters waarop de plaat komt te liggen zijn max. 60 cm bij 50 cm.
dikte multiplex 12, 15 of 18 mm ?

rgp

Tekno,

Als je met de platte kant op uw frame vijst, heb je de grootste kans op doorbuiging: de hoogte moet best groter zijn dan de basis.

Plaatdikte: 8mm is voldoende. Ter info de nieuwe modulebakken van 0-Forum zijn in een raster van 60 x 60 en bedding alsook de zijkanten in 8mm populierenmultiplex.

Roland

SuSke

#44
Citaat van: rgp op 09 juni 2020, 13:53:06 PM
...een raster van 60 x 60 en bedding alsook de zijkanten in 8mm populierenmultiplex...

Ruim sterk genoeg en super licht

Citaat van: Tekno op 09 juni 2020, 13:47:17 PM
ik schroef de latten op hun platte kant vast op het frame.

Los in de strikvraag gelopen dus. Zoals Roland ook al zegt, sterkte en stabiliteit krijg je alleen als je werkt in de hoogte. Als je dus die latten van 22x45 met de 45mm in de hoogte gat vastzetten wordt die 22mm weer een uitdaging om daar een schroef in te draaien.
Wat ge beter kunt doen, is de platen gewoon op de raster leggen en tussen je draagstructuur de platen versterken met een lat die tegen de plat schroeft.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.