nieuw baanplan

Gestart door Tekno, 29 maart 2020, 21:08:31 PM

Tekno

De lengte van de kleinste U (onderaan links) bedraagt 3,05 m. In uiterste nood kan ik de 2 U's verlengen door het invoegen van rails met halve lengte (9 cm) waardoor er nog eens 18 cm bijkomt.
De lengte van de lus (onderaan rechts) is 3,09 m lang.

Gerolf

Je plan is zeker beter dan het eerste. Goed zo !
Je hellingen lijken inderdaad wat te krap. Persoonlijk zou ik de sporen niet over, maar onder je station laten lopen. Spiraalsgewijs naar beneden en een groter schaduwstation ...
Nog een tip: verlaat even je tekenprogramma en neem potlood en papier. Dat gaat veel sneller, en het zal je fantasie prikkelen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 11 april 2020, 10:22:37 AM
Je plan is zeker beter dan het eerste. Goed zo !
Je hellingen lijken inderdaad wat te krap. Persoonlijk zou ik de sporen niet over, maar onder je station laten lopen. Spiraalsgewijs naar beneden en een groter schaduwstation ...
Nog een tip: verlaat even je tekenprogramma en neem potlood en papier. Dat gaat veel sneller, en het zal je fantasie prikkelen  ;)
En probeer korte bochten in het zicht te vermijden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

efl045

Ik zou niet alleen bochten in het zicht vermijden maar ook lange trajecten volledig in het zicht vermijden, die zien er altijd onzinnig uit. De treinen rijden op de oppervlakte die je ter beschikking hebt altijd een ongeloofwaardig parcours, precies een rollercoaster of slotcar racebaan.
Ik ben een groot liefhebber van retro banen en daar werd over het algemeen alles in het zicht gelegd, maar dan uit noodzaak, de treinen werden op het zicht bestuurd, er was nog nauwelijks automatisatie en een trein mocht eigenlijk nooit uit het zicht verdwijnen of dat leidde gegarandeerd tot een botsing..
Later werd er veel meer met verborgen sporen gewerkt en met schaduwstations, met de nodige automatisatie kun je de treinen blind laten rijden. En dat schept een veel interessanter treinverloop, het treinverloop wordt onvoorspelbaar en veel interessanter.
Die schaduwstations en verborgen sporen gebruik je ook, zelfs keerlussen, maar je creëert er een nauwelijks interessanter treinverloop mee.
Als ik je advies mag geven zou ik vanuit het centrale station geen lange trajecten laten vertrekken waarop je de treinen kunt blijven volgen. Zorg dat treinen die vertrekken altijd ergens verdwijnen voor ze een ongeloofwaardige bestemming lijken te kiezen en dat ze liefst niet direct weer te voorschijn komen maar afgewisseld worden door een andere trein. En laat ze bij voorkeur gekeerd weer keren naar het station.Gebruik je keerlussen daar voor, om treinen verborgen te laten keren. Je krijgt dan een veel realistischer treinverloop: een trein vertrekt in een bepaalde richting, hij verdwijnt, je ziet dan eerst wat andere treinen en na een tijdje keert de eerst vertrokken trein terug uit de richting waarnaar hij vertrokken is.
En wil je een trein toch op een lang lang traject kunnen volgen, een paradebaan, laat die paradebaan dan een geloofwaardig traject volgen, een berm of een vallei of een viaduct, maar zeker geen gekke kronkels of bochten, en vertrekken en eindigen in een schaduwstation en niet in een zichtbaar station, dat lijkt veel echter en geeft je ook de mogelijkheid treinen te laten passeren die helemaal niet in je zichtbaar station passen, omdat ze of te lang, of elektrisch zijn terwijl je station geen boven leiding heeft of sneltreinen die een lokaal station nooit zouden aan doen. De paradebaan kun je dan bijvoorbeeld dubbelsporig maken, het zichtbare station enkelsporig aansluiten op het schaduwstation.
Een goede, verrassende en geloofwaardige flow is altijd schaduwstation - zichtbaar station - schaduwstation en parallel daarmee schaduwstation - paradebaan - schaduwstation. En dat kan dan over hetzelfde schaduwstation gaan.
En als je oppervlakte beperkt is en je wil grote hoogteverschillen, overweeg dan 2 aparte banen die niet met elkaar verbonden zijn. Het is toch voor niets nodig en zelfs ongeloofwaardig dat alle treinen overal kunnen komen? Dat geeft je veel meer vrijheid in je planning.
 

Dvroonen

Hiermee is alles gezegd
 

evan

Dat laatste Argument van Franky is een heel goede tip!  Zelf pas ik dat ook toe in ontwerpen.  Niet elk traject moet verbonden zijn met elkaar ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Powered By Diesel

Citaat van: Tekno op 30 maart 2020, 10:46:09 AM
...Beetje nostalgie dus.
Zou de locs graag digitaal aansturen, wissels e.d. manueel te bedienen.
Bedoeling is om een drietal locs te laten rijden, zonder in conflict te komen. Af en toe een of meerdere wissels verzetten zodat de locs een ander parcours kunnen rijden.
In het schaduwstation wachten 2 andere locs op hun beurt.
Zou graag nog ergens een tweede schaduwstation willen inplanten, al was het maar voor één loc. Ik zie echter geen mogelijkheid meer. Het is ook niet de bedoeling om de ganse plaat vol te leggen met rails...

Als ik dit lees denk ik dat het niet de bedoeling is om een naar het grootbedrijf "realistisch" treinverkeer uit te beelden. Enkel rondrijden met de treinen op een parcours en genieten van de passerende loks met verschillende rijmogelijkheden.
Ik denk dat de meesten onder ons begonnen zijn met spoorplannen uit de boekjes of de uitbreidingssets en het genieten van de combinaties die we zelf maakten, zonder teveel stress rond het zo goed mogelijk benaderen van de werkelijkheid.
Puzzelen met wissels rails en passtukjes tot we een nieuw plan hadden om uiteindelijk meer info te vergaren en dan voor zij die het wilden, meer realisme toe te voegen.

Als ik nu zit te priegelen en prutsen en naar informatie zit te zoeken of dit wel in werkelijkheid kon, denk ik toch soms met heimwee naar het onbezorgd m-rails neerleggen, een tunneltje timmeren met wat panlatten en een plastic zak en rijden maar.  ;)
running on heavy fuel

SuSke

Citaat van: Powered By Diesel op 11 april 2020, 22:45:19 PM
...
Als ik nu zit te priegelen en prutsen en naar informatie zit te zoeken of dit wel in werkelijkheid kon, denk ik toch soms met heimwee naar het onbezorgd m-rails neerleggen, een tunneltje timmeren met wat panlatten en een plastic zak en rijden maar.  ;)

En er is niets dat ons tegen zou mogen houden om dat nog steeds te doen. ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

Ik heb er ook zeker niks op tegen om gewoon rails uit te leggen en er zo maar iets op rond te laten rijden, mijn voorkeur gaat daar zelfs naar uit gezien mijn voorliefde voor het blikken materiaal van de tijden dat alles nog kon, maar ik heb een 2de stokpaardje dat daar een beetje haaks op staat, ik bestudeer al meer dan 50 jaar baanplannen in allerhande publicaties, ik heb er al ontelbaar veel zien passeren en op den duur zie je toch wel duidelijk wat goed bedacht is en wat gedoemd is om snel te vervelen en wat gegarandeerd tot een teleurstelling moet leiden. Ik probeer ook al sinds mijn kindertijd baanplannen te ontwerpen, heb er ontelbaar veel van uitgevoerd of zien uitvoeren door anderen en heb ondertussen wel al ontdekt wat de truken van de foor zijn om iets leuks in elkaar te steken. De laatste jaren ontwerp ik enkel nog iets in Wintrack , laat er in Koploper treinen op rond rijden tot er een interessant treinverloop is, haal de bottelnecks er uit en amuseer mij daar virtueel mee. Ik leg zelfs geen rails meer uit :-)
Scenery heeft mij nooit geïnteresseerd, ik zie mij dan ook niet als modelbouwer maar als bedenker en ontwerper. Ik heb ongeveer 300 locomotieven in kasten, dozen, gewoon rond slingeren, dozen vol rails en ik geniet er van om dat te hebben, het is gewoon een verzameling, en er van te dromen dat het ooit allemaal nog eens kan rijden. Na een beroepsloopbaan van meer dan 30 jaar in engineering die abrupt geëindigd is door een gebroken rug ten gevolge van een vreselijk zwaar verkeersongeval is dat voor mij DE manier om mijn hobby te beleven volledig in het verlengde van mijn beroepsloopbaan.
En als iemand dan zo iets vraagt...
Citaat van: Tekno op 29 maart 2020, 21:08:31 PM
Ik ben nieuw in de materie. Er zullen dus nodige aanpassingen dienen te geburen.
Graag jullie opmerkingen
...kan ik het uiteraard niet laten mijn kennis en ervaring in verband met ontwerpen te delen, zonder een railplan op te dringen of zelfs maar in het voorgestelde railplan hier en daar wat aan te passen, gewoon wat goede raad van tante Kaat waar iedereen mee doet wat hij wil. Mooie gerealiseerde modelbanen tonen laat ik over anderen die daar meer kaas van gegeten hebben dan ik  ;) En zo zijn er hier duidelijk veel meer dan ontwerpers van baanplannen, dat is hier maar magertjes,  dus ik zag mijn kans  :)

patrick smout

Dag Franky,

Bottlenecks eruithalen en treinenverloop bestuderen bmv koploper vooraleer je echt start met de bouw is inderdaad een prima tip . Ik heb ook aan de lijve ondervonden dat, ondanks dat ik tevreden ben over het zichtbare gedeelte, het treinenverloop niet altijd vot was. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in breekwerken nadat de baan gebouwd en geautomatiseerd was. Problemen zaten bij mij vooral in het niet zichtbare gedeelte. E.e.a vindt zijn oorsprong in het feit dat ik maar 1 schaduwstation heb maar ook de treinen wil laten terugkomen uit de richtng waar ze naar toe vertrokken zijn ( en in beperkingen in beschikbare ruimte). Extra inhaalspoor toegevoegd halverwege een enkelsporig traject van ruim 8 m lang richting schaduwstation, extra passeersporen aan het schaduwstation. De aanpassingen zijn vooraf wel gesimuleerd en, rekening houdende met wat nog realiseerbaar was, gaven ze toch een aanzienlijke verbetering in treinenverloop.

mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Tekno

Franky,
U maakt het me niet gemakkelijk met het aanbrengen van diverse, waardevolle tips.
Het idee van schaduwstation - station - schaduwstation ga ik echter niet kunnen uitvoeren omwille van :
- beperkte plaats
- ik moeilijk afstand kan doen van mijn idee dat de locs hun toertje moeten rijden. Bij de combinatie schaduwstation-station-schaduwstation moet ik een beetje denken aan een catwalk.
Ik had gedacht aan de combinatie van een gedeelte als zichtbare baan (aan de linkerzijde) - station - schaduwstation (aan de rechterzijde) met keerlus + vluchtweg om de loc uiteindelijk aan de andere kant van de baan te zien opdagen.
In verband met een paradebaan en een schaduwstation als tweede baan. Wordt dit schaduwstation dan als tweede plaat boven het onderliggende schaduwstation gebouwd ?

Michiel,
Ik heb ondertussen de potloden aangescherpt om het ontwerp eerst manueel uit te tekenen.

Michiel

Citaat van: Tekno op 12 april 2020, 15:15:39 PM
Michiel,Ik heb ondertussen de potloden aangescherpt om het ontwerp eerst manueel uit te tekenen.

Zeg maar Gerolf, want hij bracht het potlood-idee aan.  ;)
En ik denk dat het zal bevallen. Veel plezier met het plannen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#27
Francis, het is er mij geenszins om te doen het je moeilijk te maken, zoals ik zeg ben ik zelf van het type dat er plezier aan kan beleven gewoon wat rails in elkaar te steken en er om het even wat op te laten rijden  :)
Maar om er zoiets van te maken moet je toch geen goede raad vragen, dan moet je gewoon je ding doen en je van niks of niemand iets aantrekken.
Ik had de indruk dat je viste naar goede raad en advies, dus zette ik even mijn andere pet op en de anderen mogen het altijd zeggen, ik denk niet dat ik onzinnige zaken voorgesteld heb.
Wat ik geef als advies was net bedoeld voor beperkte oppervlaktes, zelfs veel kleiner dan jij ter beschikking hebt.
Wat ik zeg is gebaseerd op meer dan 50 jaar ervaring, vroeg of laat ontdek je al die dingen zelf wel, maar het blijft mij wel een raadsel wat je dan wel wilde horen als advies..

En wat betreft schaduwstations, zoals al gezegd, op de oppervlakte die jij hebt kan dat met 1, maar als je grote hoogteverschillen wil best met 2 op verschillende hoogtes, dan ben je van al die hellingen of klimspiralen af.

En als slot om het duidelijk te maken, advies en tips zijn altijd vrijblijvend hé, denk je er je voordeel te kunnen mee doen, dan gebruik je dat, indien niet leg je het zonder meer naast je neer.
En dat is nu net het interessante aan een forum, vaak halen meelezers meer uit adviezen en tips dan de topic starter, enfin, al wat je hier schrijft is altijd wel voor iemand bruikbaar  ;)

Tekno

Franky,
U mag het me nog moeilijker malen als u nog tips heeft.
Ik heb het misschien verkeerd uitgedrukt, maar ik ben u zeer dankbaar voor uw inbreng.
Zelf ben ik nog maar enkele maanden bezig en dacht het uitstippelen van een baan vlotter zou verlopen. Niet dus.
Aangezien het niet de bedoeling is om een tweede en misschien derde baan te bouwen na enkele maanden van teleurstelling, heb ik jullie mening gevraagd.
Ik ben een al  oor naar de tips en adviezen van kenners, in het bijzonder van zeer ervaren mensen.
Zal dan ook uw inbreng grotendeels trachten te verwerken.
Het zal enge tijd duren voor een verbeterd plan, maar ik heb het er voor over.

Gerolf

Citaat van: Tekno op 12 april 2020, 22:24:31 PM... Aangezien het niet de bedoeling is om een tweede en misschien derde baan te bouwen na enkele maanden van teleurstelling, heb ik jullie mening gevraagd ...
... Het zal enge tijd duren voor een verbeterd plan, maar ik heb het er voor over ...

Goed dat je deze wending gemaakt hebt. Een tip voor wat plan-basisideeën: http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm
Nog een tip: verlaat het trein"plaat"-idee. Je onderstel is waarschijnlijk wel bruikbaar, maar gebruik geen volledige plaat er op.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw