nieuw baanplan

Gestart door Tekno, 29 maart 2020, 21:08:31 PM

Tekno

Ik ben bezig met het ontwerp van mijn baan (K-sporen van Marklin)
Hierbij het ontwerp dat ik in gedachte heb met enige toelichting.
Heb enkele lussen voorzien zodanig dat de locs op alle sporen in beide richtingen kunnen rijden.
Bovenaan links is er een schaduwstation (het eigenlijke station is rechts onder getekend, met de verwijzingen sch. 1 en sch. 2).
De 2 bovenste lijnen van het parcours situeren zich op niveau 1, dus boven het schaduwstation.



Ik ben nieuw in de materie. Er zullen dus nodige aanpassingen dienen te geburen.
Graag jullie opmerkingen

ACFI

Francis

heb je geen grotere tekening?

dit is nogal klein en moeilijk te bekijken.

ACFI

Tekno

ACFI,
Gisteravond nog vlug moeten handelen en te laat gemerkt dat de figuur weinig voorstelde.
Ik heb ondertussen de schets kunnen verduidelijken en een betere link kunnen aanmaken.
Het zou nu moeten duidelijk zijn.
Francis

Tekno

Nog vergeten te vermelden dat ik het plan met SCARM heb aangemaakt. Op enkele plaatsen sluiten de sporen net niet aan mekaar. Ik veronderstel dat dit, omwille van de grotere onderlinge afstanden, kan geregeld worden.

Michiel

Van harte welkom, Francis. Erg leuk dat je met een modelbaan gaat beginnen en dit met ons wilt delen.

Betreffende het baanplan, weet ik niet wat je met je baan wilt bereiken. Dat beschreef je niet in de inleiding. Gaat het om lekker veel treinen laten rijden? Wil je specifiek een periode, regio of ander thema gaan uitbeelden? Hou je de techniek analoog en handbestuurd, of wil je verder gaan naar digitaal en automatisering?

Wanneer ik baanplan lees zie ik een retro-baan, en dat is niet verkeerd. De nostalgie is al een erg leuke ervaring. En als je zoveel mogelijk materiaal van vroeger wilt gebruiken, dan is dit heel begrijpelijk.