nieuw baanplan

Gestart door Tekno, 29 maart 2020, 21:08:31 PM

Tekno

Ik ben bezig met het ontwerp van mijn baan (K-sporen van Marklin)
Hierbij het ontwerp dat ik in gedachte heb met enige toelichting.
Heb enkele lussen voorzien zodanig dat de locs op alle sporen in beide richtingen kunnen rijden.
Bovenaan links is er een schaduwstation (het eigenlijke station is rechts onder getekend, met de verwijzingen sch. 1 en sch. 2).
De 2 bovenste lijnen van het parcours situeren zich op niveau 1, dus boven het schaduwstation.



Ik ben nieuw in de materie. Er zullen dus nodige aanpassingen dienen te geburen.
Graag jullie opmerkingen

ACFI

Francis

heb je geen grotere tekening?

dit is nogal klein en moeilijk te bekijken.

ACFI

Tekno

ACFI,
Gisteravond nog vlug moeten handelen en te laat gemerkt dat de figuur weinig voorstelde.
Ik heb ondertussen de schets kunnen verduidelijken en een betere link kunnen aanmaken.
Het zou nu moeten duidelijk zijn.
Francis

Tekno

Nog vergeten te vermelden dat ik het plan met SCARM heb aangemaakt. Op enkele plaatsen sluiten de sporen net niet aan mekaar. Ik veronderstel dat dit, omwille van de grotere onderlinge afstanden, kan geregeld worden.

Michiel

Van harte welkom, Francis. Erg leuk dat je met een modelbaan gaat beginnen en dit met ons wilt delen.

Betreffende het baanplan, weet ik niet wat je met je baan wilt bereiken. Dat beschreef je niet in de inleiding. Gaat het om lekker veel treinen laten rijden? Wil je specifiek een periode, regio of ander thema gaan uitbeelden? Hou je de techniek analoog en handbestuurd, of wil je verder gaan naar digitaal en automatisering?

Wanneer ik baanplan lees zie ik een retro-baan, en dat is niet verkeerd. De nostalgie is al een erg leuke ervaring. En als je zoveel mogelijk materiaal van vroeger wilt gebruiken, dan is dit heel begrijpelijk.

Indien je toch eerder een moderne modelbaan nastreeft, dan zou ik adviseren om je denkproces tijdens het plannen om te keren. Niet plannen met het neerleggen van sporen en zien hoe je leuke trajcten kan maken, maar beginnen met te bepalen WAT je wilt uitbeelden. Wat is het centrale thema van de baan? Vertek van dit kernconcept, ontwikkel het, en vervolledig met wat er bij hoort om het operationeel te maken. Op die manier werk je naar een unieke baan, met een sterk centraal thema, en een geconcentreerd baanplan dat de essentie toont.

Maar nogmaals, jij bepaalt wat je leuk vind. Je bouwt een baan voor jezelf. En ongeacht wat de norm is, of wat anderen ervan vinden, als jij gelukkig bent met wat je doet, is dat voldoende. Ik kijk uit naar de vorderingen van je baanplan, en later de bouw ervan, mocht je die ook met ons willen delen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Tekno

Ik heb het voor stoomlocs, diesels en de eerste elektrische locs (zonder een bovenleiding te gaan plaatsen). Beetje nostalgie dus.
Zou de locs graag digitaal aansturen, wissels e.d. manueel te bedienen.
Bedoeling is om een drietal locs te laten rijden, zonder in conflict te komen. Af en toe een of meerdere wissels verzetten zodat de locs een ander parcours kunnen rijden.
In het schaduwstation wachten 2 andere locs op hun beurt.
Zou graag nog ergens een tweede schaduwstation willen inplanten, al was het maar voor één loc. Ik zie echter geen mogelijkheid meer. Het is ook niet de bedoeling om de ganse plaat vol te leggen met rails.
Onderaan links kan ik nog een rangeerstation inrichten
De maximale breedte van de tafel bedraagt 3,7 m, de diepte kan ik uitbreiden tot een 2,7 m.
Links en rechts van het parcours is er een muur.
De bediening van het circuit zou rechts onder gebeuren.
Aan de achterzijde (bovenzijde) blijf ik op een 0,6 m afstand van een andere muur. Deze zijde is dus bereikbaar, mits onder de tafel te kruipen (is doenbaar omdat de tafel op circa 0,95 m wordt geplaatst).
Momenteel nog bezig met de kamer in te richten. Volgende week start ik met de tafel/dragende structuur.

Chrisrail

#6
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Tekno

Klopt. Baanplan 16.
Het heeft wel enige tijd geduurd om het plan te 'vertalen' van M naar K-spoor.
Ik vond en vind het een boeiend parcours.

Gerolf

Ik sluit me aan bij Michiel's overwegingen.
Anderzijds: als je er voor kiest om een plan uit een boekje na te bouwen: Doe gerust hoor. Het is jouw project, als je er maar plezier aan hebt !

Citaat van: Tekno op 30 maart 2020, 10:46:09 AMVolgende week start ik met de tafel/dragende structuur.

Dan lijkt het alsof je keuze al gemaakt is. Waarom vraag je dan een mening over je plan ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tekno

Gerolf,
De kamer meet 3,75 m bij 3,4 m.
Voor maximale bezetting heb ik dan een L-vorm gekozen aangezien de deur zich rechts onder bevindt.
De vorm ligt dus grotendeels vast.
Het zou kunnen dat ik een groter schaduwstation voorzien in de tip van de L (links onder) en te bereiken via een helix.

Michiel,
Als ik een thema zou kiezen, dan is de trein toch maar één element in het geheel, b.v. een station met bijhorende omgeving.
Voor mij zou de trein centraal moeten staan : enkele treinen rijden door een landschap terwijl iets centraler op het bord enkele treinen aan het rangeren zijn.
Ik hou jullie zeker op de hoogte van de verdere opbouw van het circuit. Momenteel nog bezig met het bouwen van de dragende structuur voor de beplating.

Michiel

Een station met doorgaand en rangerend treinverkeer is niet verkeerd. Gezien je een L-oppervlakte ter bechikking hebt, is de diagonaal over de twee benen de langste lengte waarop je je centrale thema kan ontwikkelen. Ik geef dit maar mee als element in je denkoefening.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Tekno

Michiel,
Prachtig voorstel. Ik ga dit zeker aanpassen in het circuit.
Zal de rest dan enigszins moeten aanpassen. Mogelijks zal ik de 2 bochtwissels (midden rechts) al in helling moeten brengen om een haalbaar hellingspercentage te bekomen.
De twee schuine stroken (links boven) zullen verdwijnen. Om alsnog 2 keerlussen te behouden, zal ik het schema van banenplan 16 (marklinboek) overnemen.
De kromme die u voorstelt, zal ik best met flexirails bouwen omwille van meer elegant. Dit wordt dan een lang viaduct ?

Dvroonen

Omdat de ruimte toch maar beperkt is zou ik een station diagonaal bouwen omdat nu alles veel te recht is en de bochten te krap
Ik zie dat er ook een draaischijf is voorzien .Op uw ruimte is dat dan veel te veel op elkaar .Je moet denken "aan de beperkingen herkent men de meester "
 

Tekno

Naar aanleiding van de diverse en terechte opmerkingen, heb ik het plan aangepast.



Er zijn minder sporen maar meer bochten voorzien.
De diagonaal (van links boven naar rechts onder) is rechtlijnig getekend doch zal met flexirails worden uitgewerkt om iets meer elegantie te verkrijgen.
De gele sporen bovenaan bevinden zich in een tunnel. Er komt nog een (geel) spoor bij, evenwijdig aan het bovenste, waardoor er 2 wachtsporen zijn (als klein schaduwstation).


SuSke

Aan de hellingen gedacht om die bruggen die over het station liggen aan te sluiten op de stationssporen??
Het lijkt me erg krap en waarschijnlijk meer dan 3%
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.