Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Gils spoor 0 baantje voor in ons nieuw huis

Gestart door efl045, 29 maart 2020, 19:20:26 PM

efl045

Momenteel ben ik druk bezig met het ontwerpen van ons nieuw huis, we hebben een krot gekocht om te slopen er een nieuwbouw voor in de plaats te zetten, en 'k ben nu aan de mancave bezig waar een modelbaantje natuurlijk niet mag ontbreken.
Veel plaats ga ik daar niet aan spenderen, 3x3 m lijkt mij meer dan groot genoeg, toch als je er middenin kunt staan. Dat geeft het voordeel dat er op een kleine oppervlakte toch vrij lange rijwegen mogelijk zijn waarbij de treinen dan ook nog altijd uit het zicht verdwijnen omdat je nooit alles tegelijk kunt zien. Dat lijkt mij zelfs interessanter dan een ellenlange baan waar je de treinen altijd kunt zien, hoe ver ze ook rijden.
't Is wel de bedoeling in lagen te werken: dicht tegen de vloer een volledig vlak spoor 0 baantje voor mijn Gils treinen; dicht tegen het plafond een eveneens volledig vlakke heel eenvoudige spoor 1 baan en daar tussenin een h0 baan waar het wel van 'der over en der onder' zal zijn en die dus wat 'dikker' zal uitvallen. Als 3 lagen niet haalbaar zou zijn vliegt de spoor 1 baan buiten, niet in de vuilbak, maar op een groendak (een tuin zullen we niet meer hebben, we gaan van 4000m² naar 140 m²...)

Met Gils is het natuurlijk een beetje behelpen, er zijn alleen heel krappe bogen, slechts 1 boogstraal, maar ik ben er toch in geslaagd iets leuks te ontwerpen, enfin iets waar ik tevreden mee ben, anderen kunnen er uiteraard anders over denken...
In essentie is het een dubbelsporig ovaal met op iedere lus een uitwijkspoor in het 'station'.
Daar kunnen zonder veel poespas 4 treinen  2 aan 2 op rondrijden.
En nog een zijlijntje en wat rangeersporen maken het compleet.
Zo iets:

Maar er kan meer, door een (verborgen in een tunnel) dubbel gebruikte keercirkel te voorzien kan er ook op gereden worden alsof het een dogbone was, treinen kunnen dan terugkeren uit de richting waarin ze vertrokken zijn, toch wat zinvoller dan enkel rondjes rijden.
Dan zou er zo gereden worden:

     

efl045


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Citaat van: Gerolf op 01 april 2020, 11:33:55 AM
Leuk ontwerp  :)
Merci, maar iets te ambitieus, 'k heb het nodige materiaal niet en dat haal je niet zo maar bij in de winkel ;-)
Na inventariseren en downsizen kom ik tot dit met nagenoeg dezelfde mogelijkheden:

Hier en daar wat rare kronkels, maar dat komt omdat ik dubbel zoveel rechtse wissels heb dan linkse.

efl045

En al bij al wordt het waarschijnlijk nog wel wat eenvoudiger, het rondjes kunnen rijden zal ik wellicht toch laten schieten en enkel de dogbone behouden. Er is eigenlijk plaats voor 2 lussen, retro spoor 0 is heel compact, en aangezien dit de onderste baan moet worden kan ik dan in het midden geraken zonder veel poespas, een uitneembaar stuk is dan niet meer nodig.
En dan zou het dat bijvoorbeeld kunnen worden: 

mahtoska1

Het ziet er inderdaad beter uit en vooral minder druk.

efl045

Citaat van: mahtoska1 op 01 april 2020, 20:42:41 PM
Het ziet er inderdaad beter uit en vooral minder druk.
Om de drukte geef ik niet hoor, dit is ten andere materiaal van de jaren 50 toen ze nog niet wisten wat scenery was, her en der wat blikken gebouwen was al luxe en de rest vol met rails, en ik hou daar wel van ;-)
Een verdiepje hoger moet dan nog een Märklin baan komen met M-rails, ook al jaren 50 en 60. Maar daar mogen al wat plastieken huisjes staan :-)
Ik ben geen modelbouwer hé, 't gaat hem bij mij puur om de techniek, enkel de besturing interesseert mij, hoe het er uit ziet totaal niet.   

efl045

Zo komt het in de mancave, 3 lagen op elkaar.
Onderaan de Gils spoor 0 baan:


Daar boven een retro Märklin M-rail baan:


Beide banen bediend vanuit het midden.

En helemaal bovenaan, dicht tegen het plafond een spoor 1 baan waarvan enkel een klein stukje dubbelsporige baan aan de voorkant zichtbaar moet zijn vanuit de mancave als ik met andere zaken bezig ben:
 

't Ja, conventioneel wordt het in geen geval :-)

En zo moet de hele mancave er uit gaan zien, aan de ene kant de modelbanen, aan de andere kant het audio gedeelte en tussenin een ruime werkplaats, vooral voor elektronica, (buizen)versterkers en (buizen)radio's:




Ik heb zo het gevoel dat ik daar heel veel tijd ga doorbrengen, dat wordt een mooie oude dag ;-)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Citaat van: efl045 op 01 april 2020, 21:43:55 PM

Ik heb zo het gevoel dat ik daar heel veel tijd ga doorbrengen, dat wordt een mooie oude dag ;-)
Dat is zeker!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

Alles kan beter, dus nog een variante  ;)
Misschien wel het beste tot hiertoe waarbij alle stationssporen in beide richtingen berijdbaar zijn:

Nog tijd genoeg om te beslissen maar geruststellend dat op 3x3 m al kan wat ik wil: alle treinen komen gekeerd terug naar het station, op om het even welk spoor. Meer moet dat voor mij niet zijn.