Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Autotransport in Belgié

Gestart door 59erke, 29 maart 2020, 09:42:34 AM

59erke

Heeft er iemand een idee welke types autotransportwagens momenteel op de Belgische sporen rijden ?

Welke types van welke maatschappijen ?

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Locs+_and_+wagons/Goederenwagen/nl/liste.html?spur=N&gattung=Autotransportwagon
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

het model dat aangegeven staat als tijdperk VI in de lijst die je toonde.
Maatschappijen: STVA, Gefco,...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Kun je iets specifieker zijn Frans ?

Modellen met aanduiding Type VI zijn o.a. DDM98-70 OBB , TA370 SJ/Skandia , TA370 SNCF , TA 370 SBB/GOTH
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

En dat zijn allemaal het type wagon dat heden (meestal) gebruikt wordt.

Andere fabrikant is Roco die de rode en grijze wagens van STVA maakt.
Electrotren maakt dan deze van Gefco weer
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Jullie hebben waarschijnlijk wel door dat de wagons in de link geplaatst door Koen N- versies zijn hé...

;)

59erke

Citaat van: Rangeerduivel op 29 maart 2020, 16:22:04 PM
Jullie hebben waarschijnlijk wel door dat de wagons in de link geplaatst door Koen N- versies zijn hé...

;)

Dank U Rudy

Inderdaad N dus, dus met de wagons van Roco of Electrotren ben ik helaas niets.
De link was trouwens juist informatief.

Bedoeling is juist te weten te komen welk type wagons en van welke maatschappijen hier in Belgie rondrijden.
Als nu blijkt dat bv. Volkswagens met het type DDm915 van de DB tot in Belgie rijden kan ik op zoek gaan naar dergelijke wagons in N.
Ik veronderstel ook dat niet alle landen wagons naar hier sturen, de kans dat een Zweedse wagon hier komt lijkt me klein.

Ik heb het trouwens ook al gevraagd aan Google maar zonder deftig resultaat, daarmee dat ik het hier in de groep gooi.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Houdini

Ik DENK, in de beschrifting dat ze daar staan, enkel de Cobelfret:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Goederenwagen/Autotransportwagon/MF+Train-MF33271/nl/modell_317153.html

De rest komt volgens mij niet in België. Maar ik kan mis zijn hoor.


Citaat van: SuSke op 29 maart 2020, 16:13:46 PM
En dat zijn allemaal het type wagon dat heden (meestal) gebruikt wordt.

Andere fabrikant is Roco die de rode en grijze wagens van STVA maakt.
Electrotren maakt dan deze van Gefco weer

Roco maakt de blauwe Gefco-wagens, in HO. Electrotren niet (die hebben o.a. de Ausiliare-wagens gemaakt).
Roco referentie HO: 66530

Driesel

Beste Koen,

Van de link die je hebt doorgezonden zijn enkel de laatste (deze van Pirata) beperkt inzetbaar op een baan naar Belgisch voorbeeld. Er worden wagens van Sitfa ingezet in België, maar die wijken iets af van het voorgestelde model.

De wagens van het type DDm worden enkel gebruikt voor de slaaptreinen en zijn aangekondigd door HobbyTrain. Fleischmann heeft die ook in hun gamma. Dus niet bruikbaar.

De modellen van MFTrain zijn nog niet leverbaar: van de versies die op je link staan zijn ook geen enkele bruikbaar. Het is wel een type die veelvuldig voorkomt in België, maar dan in de versies van GefCo en STVA. STVA-versies zijn aangekondigd in 2 uitvoeringen (een witte en een rode) en enkel te bestellen bij Menzels Lokschuppen https://www.menzels-lokschuppen.de/index.php?cl=alist&searchparam=autotransportwagen&cnid=xlsearch&attrfilter%5BHersteller%5D%5BMFTrain%5D=1&fnc=executefilter of Trains160 http://www.trains160.com/fr/104_mf-trains.
Maar STVA zette meestal wagens van een ander type in in België. Sinds december 2019 zijn deze wagens verdwenen in de treinen naar Zeebrugge.
De blauwe GefCo's zijn ideaal voor een Belgische N-baan, maar reeds uitverkocht voor ze geleverd zijn! HobbyTrain heeft wel al laten weten een tweede serie te laten maken. Deze laatste zijn ook het meest te zien op het Belgische net. De tractie in België werd tot december 2019 voorzien door een locomotief reeks 13. Vanaf half december 2019 worden deze treinen gereden door Europorte met een Euro 4000 (beschikbaar bij SudExpress).

Andere mogelijkheden zijn de dubbele wagens van Minitrix: deze worden nog steeds (maar met een moderner jasje) ingezet in België, onder andere voor de Audi-trein naar Vorst.

En tenslotte kan je ook de gesloten dubbele autotransporters van Fleischmann inzetten: een tiental jaar geleden in de kleurrijke uitvoering van 'Car Rail Logistics', vandaag in de versies van DB Cargo en ARS


Driesel

En hier wat foto's:

Reeks 28 met STVA's:



Reeks 28 met DB Laaers (zoals de Minitrix-modellen):



Vooraan een Minitrix-wagon, er achter een omgeschilderde (niet geheel correcte) 'Cobelfret'-versie:



GefCo's (zoals de modellen aangekondigd bij MFTrain):



Gesloten wagens voor het transport van nieuwe auto's:




59erke

Dries bedankt voor het zeer duidelijk antwoord, hier ben ik zeker iets mee.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

toen ford nog actief was kwamen zelfs wagons voor de tunnel in genk
ook renfe gezien en sncf spul ;dan veel db
vraag me niet welk type want daarvan heb geen idee het ding was toen ze zo snel mogelijk vol laden met karren dat ze terug weg konden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mark7758

In de treinen van en naar Zeebrugge rijden we met de volgende type wagens: Laeks, Laaeks, Seks, Laaefrss.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.