Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Digitaliseren M2 stuurstand

Gestart door trainspottingjr, 28 maart 2020, 22:25:08 PM

trainspottingjr

Nu ten tijde door het coronavirus er toch voldoende tijd is om modelspoorgeralateerde zaken te doen heb ik besloten om te beginnen aan volgend project: plaatsen van een functiedecoder in een stuurrijtuig M2.

Nu heb ik het betreffende rijtuig gedemonteerd met de nodige voorzichtigheid en kom ik tot een kleine print met een aantal draden erop gesoldeerd en dan de uiteindelijke leds zelf. 

De vraag luid als volgt,  is er hier iemand die hier al reeds ervaring mee heeft.

Als functiedecoder wil ik gebruik maken van een laisDCC

Digitaliseren M2 stuurstand Marklin by Jelle Raets, on Flickr
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Thommy

Olivier! Hij heeft ooit de mijne onder handen genomen (omdat er een stuk ontbrak in de originele waardoor de lichten niet veranderden van rijrichting)
Greetz

Thommy

Rangeerduivel

Even terzijde Jelle, de "overgevoelige" trapjes staan op het punt om af te breken en dan loop je kans om ze te verliezen,
Best ergens opbergen tot na de 'werken'...

;)

patrick smout

Dag Jelle,

heb enige tijd geleden een M* 2-rail M2 stuurstand voorzien van een ESU Fx en binnenverlichting.
Ook tegelijk de stroomopname verbeterd (neemt nu L/R stroom af op alle assen/wielen).
Lichtopbrengst van de frontlichten/sluitlichten wat opgekrikt want die was gewoon heel erg zwak.
Verder het strooilicht nadien weggewerkt in de cabine ( frontlichten straalden door langs de zijwand) en strooilicht opgelost dat door de binnenverlichting via de koppeling de rails verlichtte. LEDjes ook wat zwart geschilderd langs de zijkanten zodat uitstraling minimaal was.
Daarvoor heb ik een Os.Kar M4 stuurstand omgebouwd. Daar heb ik 2mm rode/witte LED's met cylinderkop gebruikt. Nog even getwijfeld om dit ook voor de M2 te doen maar de lightpipes zaten nogal redelijk hard vast in de M2. Maar netjes laten zitten.
Best wel wat werk mee gehad maar zeker niet moeilijk.
De binnenverlichting van al mijn rijtuigen is niet schakelbaar en is altijd aan. Lichtopbrengst staat heel laag, overdag niet zichtbaar.
In het donker prima zichtbaar zonder het effect van een rijdende kerstboom.

Van de M2 heb ik jammer genoeg geen foto's genomen tijdens de ombouw. Ik kan je mogelijk wel helpen als je een vraag hebt.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

trainspottingjr

Dat van dee trapjes had ik pas gezien van zodra de kap er af genomen was, en inderdaad de trapjes bevinden zich niet in de beste staat.

Deze zal ik verwijderen en even veilig opbergen en na de werkzaamheden terug monteren.

Nu mijn vraag Patrick, het originele printplaatje heb jij dit hergebruikt of er volledig uitgehaald?

Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

patrick smout

Dag Jelle,

Originele print is er helemaal uitgesloopt maar ledprintje is behouden.

Mvg,  Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Dreha

@trainspottingjr: heb PM gestuurd

Stieven76

Ik volg  :) Hier ligt ook een M2 stuurstand die nog origineel is, behalve de gelijkstroomwielen dan. Zou deze ook graag voorzien van de wisselende front en sluitverlichting.

Rangeerduivel

Citaat van: Stieven76 op 30 maart 2020, 17:20:55 PM
Ik volg  :) Hier ligt ook een M2 stuurstand die nog origineel is, behalve de gelijkstroomwielen dan. Zou deze ook graag voorzien van de wisselende front en sluitverlichting.

Stieven,
Wanneer het enkel is voor front- of sluitverlichting vind ik de meerkost van een funktiedecoder wat overbodig,
Anders is het wanneer je binnenverlichting met al dan niet stuurpost verlichting inbouwt, dan heb je tenminste een reden voor inbouw decoder.
Voor gewoon sluit- of frontverlichtng volstaat het 'sleep'systeempje van Marklin echt wel...met het enige verschil dat bij stilstand van de trein de lichten gewoon blijven branden.

Da's mijn mening hé... :-\

;)

bellejt

juist.Maar voor amper 13 eurootjes heb je een functiedecoder van brelec.Heb ze hier ook in gebruik en lekker te combineren met de esu decoders (die wat duurder zijn) .Natuurlijk bouw je dan binnen  en cabine verlichting in.Met stroomvoerende koppelingen (enkelpolig) dan een lekker verlicht stammetje voor weinìg geld (als je ali verlichting en onderdelen gebruikt :)  )

doomslu

In MSM 201 wordt een decoder ingebouwd in een M1-stuurstand. Misschien best dat artikel eens lezen?  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stieven76

Citaat van: Rangeerduivel op 30 maart 2020, 17:57:17 PM
Citaat van: Stieven76 op 30 maart 2020, 17:20:55 PM
Ik volg  :) Hier ligt ook een M2 stuurstand die nog origineel is, behalve de gelijkstroomwielen dan. Zou deze ook graag voorzien van de wisselende front en sluitverlichting.

Stieven,
Wanneer het enkel is voor front- of sluitverlichting vind ik de meerkost van een funktiedecoder wat overbodig,
Anders is het wanneer je binnenverlichting met al dan niet stuurpost verlichting inbouwt, dan heb je tenminste een reden voor inbouw decoder.
Voor gewoon sluit- of frontverlichtng volstaat het 'sleep'systeempje van Marklin echt wel...met het enige verschil dat bij stilstand van de trein de lichten gewoon blijven branden.

Da's mijn mening hé... :-\

;)

Toen ik deze gekocht had, had ik onder de set dc wielen gestoken en ik dacht dat door de digitale spanning ze allebei branden of niet meer wisselden. Ik zou het nog eens moeten testen.

Rangeerduivel



Dit systeempje zorgt er toch voor dat ze switchen...?  :-\

;)

trainspottingjr

Dat systeem zorgt inderdaad voor het switchen van de verlichting.

Alleen laat dit systeem sterk de wensen over.

Alleen heb ik nu meer voor dat beide verlichting tesamen branden, vandaar dat ik een functiedecoder wil installeren zodanig is dat probleem van de baan.

De voorgestelde decoder in MSM 201 is inderdaad een mooi alternatief als je hem volledig gaat uitrusten met interieur verlichting en cabineverlichting maar hier moet hij enkel dienen om de verlichting op een correcte manier te laten branden.
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

OlivierV

Ik gebruik ook datzelfde systeempje van Rudy bij mijn 2 stuurrijtuigen. Geen klagen over eerlijk gezegd.
Functiedecoder heb ik inderdaad bij die van Thomas ingebouwd omdat dit ontbrak als ik me goed herinner.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan