Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

sporen kuisen

Gestart door timo, 28 maart 2020, 11:52:31 AM

timo

hallo is dat goed dat je met vochtig doekje met dissolvont de sporen kuist of is dat te gevaarlijk  grt timo
timothy

Gerolf

Dissolvant? Dat zou ik echt niet doen ...
Railgum (of desnoods een inktgom)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Dissolvan is zoals Gerolf zegt ten stelligste af te raden.
Dissolvant is aceton en dat kan bepaalde kunststofdelen oplossen/beschadigen.
Laat je touwens nooit verleiden met één of ander vloeibaar product, een railgom kost +/- 9€ en je bent voor jaaaaaaaren veilig en goed.

;)

Klaas Zondervan

Dissolvant is niet per se aceton. Het is een algemeen woord voor oplosmiddel, kan dus ook wasbenzine zijn. Dat is minder agressief. Maar ik vind een railgum ook een beter middel.

Ludwig

Maakt een railgum op termijn ook geen kleine krasjes ?
Is mij toch altijd zo gezegd.
Ik gebruik altijd wasbenzine.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Klaas Zondervan

Dat een railgum krasjes maakt is een hardnekkig sprookje.

PietB

ATF, dat is olie die in Automatische transmissies gebruikt wordt.

https://www.youtube.com/embed/bmOPOcxXPjE

SirGresley

Railgum: neem een nieuw stukje rail en wrijf er maar eens een minuut over en dan zie je de krasjes. En wat komt er dan in krasjes....
Wasbenzine of wapenreiniger maar nadien altijd goed verwijderen.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Michiel

Een railgom maakt geen krassen. Als de jouwe dat wel doet is het geen railgom, maar misschien een inktgom of zo met zand in verwerkt. Hardnekkig vuil (lijmspatten, verfresten,... ) met een houten spatel los titsen. Gaat meestal vanzelf, en ook geen krassen. Ik hou het schoonmaken van de rails droog, Elke vorm van oplosmiddel vermijd ik, want tast uiteindelijk toch je baan aan. Maar ieder heeft z'n eigen systeem waar ie gelukkig mee is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Ik gebruik, buiten een enkele keer de Roco railgum, mijn oude vertrouwde Liliput tankwagens. De eerste gevuld met SR24 (gaat jaren mee) en de twee volgende gewoon met droog vilt. Het produkt zelf maakt niets vuil en laat geen sporen op de biels en ballast nu.

Mijn Liliput sleepje

DSCN3829-2 by Peter Verlooy, auf Flickr

En mijn reeds jaren meegaand SR24

DSCN3831-2 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: SirGresley op 06 april 2020, 13:47:09 PM
Railgum: neem een nieuw stukje rail en wrijf er maar eens een minuut over en dan zie je de krasjes.
Neem een nieuw stukje rail, doe er niks aan en kijk goed: je ziet krasjes. Die zitten er al vanaf het productieproces in.

Dit verhaal steekt regelmatig de kop op. Jaren geleden heb ik al een test gedaan omdat iemand beweerde dat je rails slijten van een railgum. Ik heb toen van een nieuw stuk rail eerst de spoorstaafhoogte gemeten. Toen met een railgum er honderden keren over heen en weer geragd, net zo lang tot het railgum helemaal aan flarden was. Toen weer gemeten: geen verschil te ontdekken.

Wat mij betreft hoort het sprookje dat een railgum slecht is voor je rails op de plek waar het hoort: in het sprookjesboek.