Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MaîTres Du ludiSme - MTD-Club-project voor oktober 2021

Gestart door Gerolf, 26 maart 2020, 20:44:35 PM

Gerolf

Zoals al enkele keren aangekondigd: Een apart draadje om al die mysterieuze "waar ben ik mee bezig"-berichten te bundelen.

Zoek niet naar overzichten of plannen of ... het geheel houden we als verrassing voor onze clubtentoonstelling in oktober.
In dit draadje tonen we wel bouwstappen, onderdelen, ...

Allereerst: over de naam van het project ...



"MaîTres Du ludiSme":

MTD zijn hoofdletters - die verklaring moet je alvast niet ver zoeken
Sm zit er ook in. Dat gaat niet over een andere hobby, maar over een schaal: Meterspoor in schaal S

Speels, maar zeker ook een behoorlijke kwaliteit van modelbouw - dat streven we in elk geval na  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Elektronica speelt zeker een rol, en microcontrollers spelen hierin de hoofdrol:

Heel wat printjes die samen zullen werken:



Eerst een proefopstelling. Links op de tijdelijke plaat zie je de (stevige) computervoeding:



Als het lukt, zal het ding ook geluid maken:



... en er zal uiteraard ook licht zijn ...



... en er zal zeker beweging zijn ...

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Belangrijke acteurs zijn trams. Meterspoor in schaal 1/60 (dat is ongeveer schaal S)

Modellen zijn niet in de handel, dus dat werd 3D-teken- en printwerk, met vallen en opstaan.
De loc is een bekend buurtspoorweg-stomertje:














De wagens, zowel goederenwagons als rijtuigen:











Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

3D-printen is leuk, nog leuker als je een scanner hebt.
Dat geeft de mogelijkheid om herkenbare figuren in het project te hebben:



Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Wow, dit draadje nét ontdekt ...
Prachtig werk, Gerolf !!!

Dat trammetje doet me denken aan een eigen projectje dat even in de freezer zit ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

oei. dit wordt weer wat. Wat goeds in elk geval, maar wat dan precies...  8)

Alan On Track

Hola, ik ben benieuwd wat dit gaat worden!

Ik heb me onlangs ook een 3D printer gekocht, maar moet alles nog wat uitzoeken. Vooral het juiste tekenprogramma moet ik nog vinden
Modelbouw is een kunst

Gerolf

#8
Bedankt voor de belangstelling  ;)
Wij zijn vooral benieuwd of alles gaat lukken.

Het gaat in elk geval om een club-project, met 4 leden hebben we een tof groepje.
  Drie ervan zitten op dit forum: Suske, ModelbaanH0 en ondergetekende

Deze is net uit de printer gekomen, en ga ik seffens (ligt nu te drogen) uitproberen:



Het gaat om een "figuurtje" in een grotere schaal: 1/10
Eerder deed ik pogingen in schaal 1/20, en daaruit geleerd:
- hoe je een "beweegbare mens" best modelleert (eigenlijk komen de anatomie-lessen van "ooit" goed van pas)
- hoe je die best tekent, zodat de stukken vlot passen én fatsoenlijk uit de printer komen
- dat 1/20 toch te klein is voor de ruimte waar ze in komen. Dat hoort een atelier voor te stellen, en het plafond is pakweg 35cm hoog ...

Dit is die toekomstige werkplek:



Het atelier voor de figuren komt in de rechterzijde, de voorkant van die doos.
  In de achterkant komt "straks" het kloppend hart van de elektronica, en nogal wat al dan niet grove mechaniek

Schaal 1/10 én schaal 1/60 hoor ik jullie zich afvragen ... jawel hoor
Het project bestaat uit 2 delen, die wel degelijk een verband hebben met elkaar. Ook fysiek:



Dit verbindend onderdeeltje is behoorlijk fors. Ter referentie: je ziet op de foto M16 bouten en moeren ...
Ik wacht nog op een nalevering van 2 lageringen, die intussen al een keer fout gelopen is.
Pakje zogezegd afgeleverd, maar niks gezien ... nu zouden ze op 4 of 6 april aankomen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Luc

Citaat van: Gerolf op 28 maart 2020, 09:50:14 AMPakje zogezegd afgeleverd

Da's lastig, he!

Ik ben nieuwsgierig te zien hoeveel ton gij op dat metalen deel zult leggen!  :)
Oufti!

Gerolf

Oeps ... al bijna 2 weken niks geplaatst in dit draadje. Stel je voor dat jullie denken dat ik er niks aan doe  ;D



De doos is intussen naar de zolder verhuisd, en wordt nu stap voor stap gevuld met elektronica. Die stukken waren al eerder deels gebouwd en getest, maar nu kunnen ze "echt" hun nut tonen.
Deze "implementatie" zal nog best wel even duren, maar we moeten nu eenmaal op onze vrije dagen toch in ons kot blijven ...

Citaat van: Luc op 28 maart 2020, 10:29:29 AM
Ik ben nieuwsgierig te zien hoeveel ton gij op dat metalen deel zult leggen!  :)

Toch wel wat ... Ik vermoed zo'n kilo of 30 die de lageringen in bedwang moeten houden
De achtergebleven naaldhulzen zijn intussen (eindelijk) aangekomen en geplaatst. Nu nog soepel draaien  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stedahult

Mvh. Steef

Havoc

Citaat van: Gerolf op 28 maart 2020, 09:50:14 AMTer referentie: je ziet op de foto M16 bouten en moeren ...

Ter referentie: een M16 bout heeft een treksterkte van 9.4 TON voor een ordinaire 6.8 kwaliteit. En die van Gerolf hebben opdruk dus dat zijn waarschijnlijk 8.8 versies waar hij 12.5 TON kan aanhangen.

Ik denk dat er bovenop een echte NMVB loc gaat staan als aandachtstrekken.... :) Soms overdrijven we echt wel in deze hobby. Een simpele M3 is meestal meer dan genoeg. Ik gebruik ook liever een M6 omdat de gaten gemakkelijker te tappen zijn en de bouten en moeren wat beter te handelen zijn. Maar M16 is toch wel enorm!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald