Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sculptamold Rotsen - een eerste poging

Gestart door Dirky, 24 maart 2020, 20:10:30 PM

Dirky

Als ge den Evan zijn rotspartijen ziet, ja, dat kan niet moeilijk zijn met sculptamold, niet?  ;D

Nu, mijn eerste poging na veel gevloek:
- bijna zeker dat de mengverhouding sculptamold/water/houtlijm niet ideaal was.
- de styrodur heb ik voorgevormd waardoor ik een te dunne laag mengsel heb gezet. Gierigheid bedriegt de wijsheid nogmaals bewezen... :-)
- te koud in mijn kot waardoor veel te lange droogtijden
- een eerste schilderpoging mislukte volledig. Gelukkig geen probleem om er bovenop eens opnieuw te beginnen...
- het groen heb ik er gewoon opgegooid. Later zeker struikjes en grasjes van den Martin te gebruiken.

ziet er zo uit:

IMG_20200324_165907 (2) by Dirky dyniMo, on Flickr

Alhoewel ik veel foto's van rotsen bekeken heb, ben ik er niet echt in geslaagd te sculpteren wat ik in mijn gedachten had.
Er zijn rotsen die een natuurlijke vorm hebben en daar is vaak een logische lagenstructuur in te vinden. Breukvlakken van hetzelfde type afhankelijk van de steensoort.
Maar dan heb je aan de kant van een spoorweg of een gewone weg vaak rotsen die door de mens zijn afgekapt en daar zie je soms de grilligste vormen in. En mijn probeersel moet op zoiets lijken.

Nu nog beter leren sculpteren en een betere inspanning doen i.v.m. kleuren... en we geraken er wel!


steamdriven

Ik ook niet. Valt goed mee.
De grasjes van Martin gaan het geheel nog veel levendiger maken hoor.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

SuSke

Het ziet er zeker niet slecht uit Dirk.

Maar ik begrijp dat je er iets in mist als het om een "door de mens" gebroken rots moet voorstellen.
Welk tijdperk wil je uitbeelden?
In functie van de periode heb je verschillende methodes gehad:
- ruw weg breken met behulp van dynamiet en breekhamer - wat je nu bereikt hebt
- boorgaten en afsplijten van de rots - meestal een vertikaal patroon van boorgaten en daartussen relatief vlakke breukvlakken
- gebruik van de zaagketting - een boring om te starten en daarnaast een glad vlak met schuursporen
- gebruik van grote zaagbladen - van boven naar beneden trapsgewijs gladde oppervlakken

inderdaad dus nog een boel keuzes die openliggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

patrick smout

Dag Dirk,

geen suggesties maar ook ik volg.

(ook sculptamold in huis met nog heel wat rotsen te doen)

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Gerolf

Als eerste poging vind ik dit absoluut bewonderenswaardig  8)

Een door de mens gemaakte afgraving?
Ik volg Frans wel: dan verwacht je iets meer regelmaat door de gebruikte "machines"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Ik vind het knap, Dirk, maar ik ben dan ook geen expert hé.
Voor mij is dit eerder een structuur van natuurlijke rotsen. Ook de kleur is naar mijn mening heel realistisch.
Als je foto's van granietrotsen bekijkt ...

Ik zou zeggen, je bent welkom om rotsen te bouwen  ;).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Steam.N

Dirk,  ik vind je eerste poging prima geslaagd !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ERVIN

Als ik het zo al kon maken zou ik al heel blij zijn. Knap werk hoor Dirk. :)

Metpetergaathetbeter

#9
ik denk mocht je niet aan zelfkritiek gedaan hebben daar er maar heel weinigen dat wel zouden gedurfd/gedaan hebben en eigenlijk is het niet eens kritiek dus ......

Klaas Zondervan

Ik voeg mij bij de voorgaande sprekers. Vind het er heel geloofwaardig uitzien.

Peter

prachtig gedaan. Ik wou dat ik dat ook kon.
Met vriendelijke groeten
Peter

B_Modelbouw

Meer dan geslaagde eerste poging...

Om tegemoet te komen aan de opmerkingen van Suske, waarom geen gebruik maken van echt materiaal.
Hiermee bedoel ik ... het gebruik van een leisteen (mogelijk in combinatie met sculptamold)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


modelbaanHO

Ik vind het wat de kleuren betreft zeer geslaagd.
Voor de structuur : ik heb op heel veel modelbanen al heel wat lelijkere dingen gezien.
Dit gaat zeker in de goede richting, maar ik mis een beetje het naturel.
Goede raad kan ik je niet geven: jouw niveau haal ik niet.
Blijven oefenen zeker...

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

RobVille


Hallo,

Op dit moment ben ik een US-baan aan het bouwen. De ruwbouw van de eerste module is klaar. De nadruk komt te liggen op het landschap. Daarbij speelt Sculptamold een belangrijke rol. Ruim drie zakken sculptamold gebruikt. Werkelijk subliem materiaal. Bedankt Wim (Kautenbach) voor de goede tip :)  Als je de sculptamold aanmaakt met wat minder water, wordt deze smeuïger en dikker qua structuur. Op die manier kun je dikkere lagen op de styrodur smeren Je modelleert het landschap met rudimentaire rotsen en overhangende kliffen. Na een korte droogtijd kun je al dan niet met sculptamold het landschap een meer definitiever vorm geven. De gegoten rotsen van gips en de Sculptamold vormen voor mij een ideale combinatie.




Nu nog de rotsen wheatheren.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction