Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Piko MW/AR 553

Gestart door Gaspar, 24 maart 2020, 17:15:14 PM

PeterVG

#30
Motorwagen 4906 werd in 1983 gekocht door enkele privépersonen. Dadelijk werd de motorwagen gerestaureerd in tweetintengroen als 553.29. Er werd toen gekozen om de dubbele koplampen te behouden en de motorwagen niet terug te voorzien van een enkele koplamp. De motorwagen werd een tijd ingezet bij de CFV3V te Mariembourg. Aangezien de eigenaren van de motorwagen mee aan de wieg stonden van TSP is de motorwagen overgegaan in handen van TSP. Helaas wordt de motorwagen niet ingezet op de Bocqlijn. Hij wordt trouwens niet meer aan het publiek getoond maar hij zou rijvaardig zijn.

https://www.flickr.com/groups/3033935@N21/

https://flic.kr/p/iDzC1C

http://www.pfttsp.be/index.php/nl-NL/materieel/motorwagens/147-4906-553-29

bellejt

#31
als ik er eentje in geel-rood zou bestellen zal dat wel bij modeltrein paradise zijn.Kleinschalig maar steeds vriendelijk.Tenzij hij er geen meer zou hebben en ik bij de grote VBV moet gaan.Kwa prijs is er meestal nauwelijks verschil.

Metpetergaathetbeter

#32
http://www.modelbaanho.be/Pages/Winkels.htm   niet erg veel gezocht en meteen deze gevonden er zijn er ongetwijfeld nog

Metpetergaathetbeter

is hier nergens een kaart waar de winkels in kaart gebracht zijn?

doomslu

#34
Citaat van: mark7758 op 28 maart 2020, 08:55:43 AM
Bang niet, maar als iedereen de grootste noemt, verdwijnen de kleintjes vanzelf. En die moeten ook leven.
Haal het bij een winkel. Die hebben NU zeker alle klanten nodig. Winkels zijn dicht. (Verplicht of op eigen wens.)
Zeker, Mark.
Bestel ze in eigen land!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Waterman

#35
Citaat van: bellejt op 28 maart 2020, 09:31:55 AM
als ik er eentje in geel-rood zou bestellen zal dat wel bij modeltrein paradise zijn.Kleinschalig maar steeds vriendelijk.Tenzij hij er geen meer zou hebben en ik bij de grote VBV moet gaan.Kwa prijs is er meestal nauwelijks verschil.

Yup, deze zomer eens langsgeweest en best een sympathieke kerel. Als hij verzending doet zeker een optie!

Metpetergaathetbeter

#36
zouden we allemaal moeten doen ;) Maar je hebt er waar die enkele centen, euro's belangrijker zijn dan de plaatselijke getroffen handelaren te helpen

Metpetergaathetbeter

#37
had je mijn pm gehad?

mark7758

#38
Citaat van: doomslu op 28 maart 2020, 09:38:57 AM
Citaat van: mark7758 op 28 maart 2020, 08:55:43 AM
Bang niet, maar als iedereen de grootste noemt, verdwijnen de kleintjes vanzelf. En die moeten ook leven.
Haal het bij een winkel. Die hebben NU zeker alle klanten nodig. Winkels zijn dicht. (Verplicht of op eigen wens.)
Zeker, Mark.
Bestel ze in eigen land!  ;)
Doe ik ook. (Heb ik al gedaan. ) In het noorden van het land. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Waterman

#39
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 maart 2020, 09:41:41 AM
had je mijn pm gehad?

Yup, en met een handelaar waar jij goede ervaringen met hebt ben ik veel meer dan met een lijst met winkels die ik ook wel kan googelen  ;)

Die kleine handelaars moeten het toch vooral hebben van mond aan mond reclame geloof ik  :)

Herwig

#40
Persoonlijk begrijp 'k niet goed de afkorting    DMU   in de hoofding van dit draadje.
Is dit géén Engels voor  Diesel Multiple Unit ?
De  NMBS 553   is toch gewoon een ééndelige MW ( (diesel)motorwagen)  of eventueel  een  AR (auto rail) in 't Frans en al helemaal niet  'multiple' ?

Heb het nog steeds niet grondig bestudeerd bij Piko, dus kan me vergissen, maar 'k wacht rustig op één-of-andere saaie groen-groene versie/nummering tijdperk 3b ...

jodo

#41
volgens Wikipedia wordt de Engelse afkorting DMU ook gebruikt voor eenledige motorwagens

Dreha

#42
Misschien 'Diesel Motor Unit'?

Sicco

#43
DMU is Engels inderdaad en betekend Diesel Multiple Unit. Multiple niet als in meer delen, maar multiple schakelbaar met andere treinstellen. Dus ook de eendelige motorwagens zoals de class 121, 122 en 153 zijn DMU's.
Dit is hier dus een Britse term die abusievelijk voor een Belgische motorwagen wordt gebruikt en tevens inhoudelijk niet klopt, want de 553 kent natuurlijk geen multiple sturing.
AR of MW is correct
Dit is dus een type 553 die later reeks 49 werd, en voor de duidelijkheid en ten overvloede, nooit rood-geel geweest is

Sicco

#44
Citaat van: PeterVG op 27 maart 2020, 21:27:26 PM
Citaat van: SuSke op 27 maart 2020, 17:48:37 PM
De tijdperk 4 versie zie ik ook wel rondrijden op Den Overslag en Marchan'Dix  ;D
Mijn bestelling eens plaatsen bij de huisleverancier sé
Dit is een tijdperk IV versie. Het is een model van de TSP motorwagen zoals hij eind jaren 80 gerestaureerd werd. Ik ben er helemaal niet zeker van of deze 553.29 ooit met dubbele koplampen in 2 kleurengroen heeft rondgereden in tijdperk III. Slechts enkele motorwagens hebben in de jaren 50 met dubbele koplampen deze kleurstelling even behouden.
Wie weet meer.
Het 46 geluid stoort mij. Maar ja wie ben ik...gewoon een Brossel liefhebber.

:o Je bedoelt dat deze 553 het geluid van de geremotoriseerde (GM) 46 heeft?  :-[