Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

CTY2.5 elektrische mijnlocomotief schaal 1:4.3

Gestart door Havoc, 22 maart 2020, 14:33:03 PM

Havoc

Kwestie van hier eens iets te zetten  ;)

Omdat het bouwen van een live steam loc zolang duurt dacht ik even sneller te zijn door een elektrisch aangedreven 5" (184mm spoor) loc te bouwen. Ook omdat toen het voortbestaan van het spoor van de KMYCA in het rivierenhof twijfelachtig was wou ik niet aan een project beginnen dat misschien nooit zou kunnen rijden.

Ik ben nogal eigenzinnig dus ik wou geen model van een stoom- of dieselloc. En ook geen model van een elektrische loc op bovenleiding. Dan maar op zoek gegaan naar batterijlocomotieven. Liefst iets eenvoudig want het moest snel gaan (famous last words). Dankzij het internet kwam er het volgende te voorschijn:




Bestaat in verschillende maten, gewichten, veel verschillende uitvoeringen en nog veel meer kleuren. Nieuw te koop voor een $12000 of zo.

Tekening dan maar op A3 afgedrukt en beginnen rekenen en denken. Dan een elektrische step voor kinderen op de kop getikt en uit elkaar gehaald. Daar zit een prima bruikbare motor in van 24V/100W. De regelaar was ook bruikbaar. Wel een maat grotere batterijen gekozen van 12V/15Ah. Die hebben dezelfde maat als de gemakkelijker te vinden 12V/12Ah. Om die mee te nemen moest de batterijkast iets groter dan op schaal worden maar niet zoveel verschil dat het zou opvallen.

Andere zaken die gewenst waren:
- een vertraging van ongeveer 1:6 zou ook nodig zijn om de motor zijn volledig bereik te kunnen gebruiken.
- alles op kogellagers

Ik volgde toen nog avondschool lassen en het leek mij een goed idee om net als het origineel zoveel mogelijk te lassen. Het zou een goeie oefening zijn en vlotter gaan dan nog eens veel gaten moeten boren en tappen en nog extra profielen etc. Omdat het snel moest gaan zou ik ook zoveel mogelijk plaatstukken laten laseren.

Dan maar beginnen tekenen.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

De leiddraad is dat het snel moest gaan. Dus zijn er heel weinig foto's gemaakt tijdens het bouwen.

Eerst is het chassis in elkaar gelast:


Omdat je toch wel wat gewicht nodig hebt om trekkracht te hebben is het chassis in 6mm plaatstaal gemaakt. Dat is dan in het echt ongeveer 30mm, niet onmogelijk als je weet dat het origineel 2.5ton weegt.

Met de motor op zijn plaats, de geleidingen voor de aslagers en de koppeling vooraan zag het er al wat "echter" uit:


Ook belangrijk zijn wielen... Je vertrekt van een schijf staal van 2kg. En eenmaal dat een wiel geworden is, dan blijft er nog 0.5kg over...


Met 4 wielen en de buitenkant van de batterijkast ook gelast krijgt het stilaan vorm:
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

De batterijbak was meer werk dan verwacht. Maar eenmaal alles gemonteerd en geverfd is het toch een ander zicht:


Gelukkig kon ik op de avondschool de plooibank gebruiken om die deksels geplooid te krijgen, 1mm plaatstaal is steveiger dan je denkt, zeker als je er een scherpe plooi in wil krijgen  :o

En die gaat open:


Moeilijkste: de strip die over de top loopt en het schilderen.

Als dan alles geschilderd is en terug gemonteerd:



In dat grijze bakje zit de regelaar, ompool relais voor de motor, een spanningsregelaar voor het metertje en een voeding voor een lamp (die ooit nog eens gemaakt moet worden).

Klaar voor vertrek:


En ja, een kar met 2 volwassenen is geen probleem:
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Nog te doen:
- de lamp
- een krukje voor de machinist
- de afdekking voor de regelaar herdoen zodat de meter beter te lezen is
- de tweede batterijkast. Om zeker te zijn dat ik een hele dag kon rijden had ik een 2-de kast voorzien zodat ik snel van batterijen kon wisselen. In praktijk blijkt dit niet nodig maar de stukken zijn allemaal al gelaserd en gelast.
- wat afwerking zoals veiligheidsstrepen, nummer, typeplaatje etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Frank_N

""Ik ben nogal eigenzinnig""

Vertel ons aub wat...., Havocske weer eens in de bocht 8)
Deftig staaltje machine bankwerken, Johan! Chapeau ;)
Groet van Frank

Havoc

#10
Ik wou dit hier vooral eens zetten om wat animo in dit deel van het forum te hebben. Spijtig genoeg heb ik bijna geen foto's van de bouw zelf.

Het was inderdaad een leuk project. Smalspoor op zijn smalst (origineel is voor 600mm). Niet wat ik gedacht had ooit te maken maar achteraf gezien een goeie leerschool. Ook in het realiseren dat hoeveel je ook nadenkt en tekent er nog altijd kemels inzitten eenmaal je de stukken voor je hebt en in elkaar wil steken. En het is nog niet af.

Bedenkingen achteraf zijn bvb dat als je de afstand tussen de assen direct aanpast aan de gebruikte kettingen dat je geen kettingspanners moet maken. Dat is enkele mm verschil in de asafstand die nooit iemand gaat zien maar je maakt het je wel een serieus stuk eenvoudiger! Geen halve schakels te zoeken en geen spanners te maken.

Citaat van: Frank_N op 22 maart 2020, 21:14:54 PMDeftig staaltje machine bankwerken, Johan! Chapeau ;)

Wel, veel draai en freeswerk is er eigenlijk niet aan te pas gekomen. Dat was nu eenmaal de bedoeling van dit project. Het gros is gelaserd plaatwerk dat in elkaar gelast is. Dat was een goeie oefening op zich. Het draaiwerk waren vooral de wielen en assen. En echt bewerkelijke stukken waren enkel de blokken waar de aslagers in passen. Wat busjes voor de scharnieren van de batterijkast. Als de rest zijn halffabrikaten met wat gaten en schroefdraad erin. En dan heeft het nog veel langer dan verwacht geduurd.

Wat nog nooit iemand opgemerkt heeft is dat die eigenlijk de verkeerde richting uit rijdt.... Het zicht over die batterijkast is niet goed. In het echt zal die dus meestal rijden met de batterijkast naar de achterkant van de trein gericht. Dan heb je voluit zicht op de sporen en waar je naartoe rijdt. Maar het leek zo beter voor de plaatsing van de connectoren en elektrische rommel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.