Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Fleischmann draaischijf

Gestart door Peter, 09 oktober 2006, 20:06:23 PM

Peter

Wat is de beste manier om die draaischijf te digitaliseren, zonder dat dit direkt een hoop geld kost. Ik heb ergens  (op internet) eens iets gelezen over een systeem waarmee je gelijktijdig ook een of twee "gleis-sperrsignale" op de draaibrug mee kon bedienen.
Die uitleg sloeg toen wel op een computer sturing en dat is eigenlijk weer niet de bedoeling.
Het belangrijkste is het bewuste ompolen op te lossen.
Met vriendelijke groeten
Peter

INFO

#1
Daar moet je gewoon een keerlus module voor gebruiken bijvoorbeeld die van Lenz de LK100, of de keerlus module uit de power 3 booster van Uhlenbrock.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

wikumodelbouw

#2
Hoi peter,

Het ompolen is het inderdaad met een LK 100 van Lenz een goede manier.
Zelf heb ik denk ik de zelfde decoder voor de draaischijf digitaal aan te sturen als jij op internet hebt gezien.
Ik bedoel de decoder van Sven Brandt.
Kijk even op www.digital-bahn.de.
De decoder kun je ook met de hand bedienen met de uode handbediening van jou draaischijf. Dit werkt echt perfect.
Mocht je later nog met een Pc gaan werken kun je hem heel gemakkelijk in je programma programmeren zodat er uatomatisch sporen gezocht worden met voorselectie en dergelijke.
Een ander voordeel is dat je niks meer met het relais in joudraaischijf te maken hebt(vergrendeling)omdat deze decoder op een heel andere manier werkt.
Je kunt hem bestellen bij:www.bmbtechnik.de voor 40,00 euro.

Gr wilbert
Ik vind het een echte aanrader.

wikumodelbouw

#3
Hallo

wikumodelbouw

#4
Hallo,
Ik ben even wazig bezig eerst met de ou en de uo verkeerd te typen en daarna met een leeg bericht[?][V][V]

Wilbert

Johnnytrein

#5
Je kan dat leeg bericht toch verwijderen [:)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Frank_N

#6
Als je het keerlusprobleem op wil lossen kan dat door de sporen van de draaibrug niet rechtstreeks van rijspanning te voorzien. Wat  je dan wel hebt is dat je ieder aangedockt spoor bv via een relais van spanning moet voorzien. De soort rijstroom, of dat nou digitaal of analoog of wisselspanning is maakt voor deze oplossing niets uit.
Als je nu toch een bezetmelding op de brug wil hebben, kan dat via de nu ongebruikte rijspanning aansluiting.

Voor mijn draaischijf heb ik een schakeling bedacht met per spoor een relais, en een flip flop. Op deze manier kan ik de draaibrug met druktoetsen of via optocouplers rechtstreeks naar een voorgekozen spoor laten draaien. Ik neem aan dat op een of andere manier de optocouplers door een computer te bedienen zijn.
Misschien heeft iemand daar een idee over??

Ik hoop dat je met dit idee iets kunt.
Groetjes van Frank
Groet van Frank