Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ouderen uit de eenzaamheid halen in tijden van Corona

Gestart door Koen, 21 maart 2020, 07:18:48 AM

Koen

Dit heeft niets te maken met treinen maar met een oproep tot ideeën en suggesties.
Ik ben op zoek naar een manier om eenzame mensen die in isolement leven terug een lichtpuntje te geven. Het grote probleem is dat deze mensen meestal niet beschikken over technologieën zoals tablets en smartphones. Mijn doelgroep is voornamelijk oudere mensen die door heel het corona gebeuren volledig in isolement terecht komen. Bezoeken mag niet meer omwille van de risico's dus we moeten op zoek naar een andere manier om deze mensen te bereiken.
Mochten jullie ideeën hebben, deze zijn altijd welkom.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Michael

Koen een mooi streven, maak jij niet deel uit van een orkest? Straat voorstelling daar waar deze ouderen wonen?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Koen

Inderdaad Michael. Alleen is dit verboden.
Wij hebben al geïnformeerd of dit kon maar dit wordt niet toegestaan. Met alle begrip want we moeten trachten om de verspreiding op alle manieren te voorkomen.
Toch bedankt om mee te denken.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Solisten-optreden? Het lijkt me dat ze daar wel een uitzondering voor moeten maken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Goed idee, Gerolf.
Ik ga moeten navragen of dit mogelijk is. Het is wel belangrijk dat we binnen kunnen spelen daar bij een blokfluit geen externe luchtverplaatsing (lees wind) mag zijn. Anders komt er geen muziek meer uit  ;D.
Bedankt voor de tip. Ik ga hiermee aan de slag.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Vandaag tijdens onze wandeling hebben we bij oudere mensen in de buurt aangebeld om een babbeltje te slagen. In heb begin was het van beide kanten wennen want we bleven ongeveer op 4 meter afstand. De persoon in kwestie bleef in de deuropening staan terwijl wij aan de straatkant bleven staan.
Je zag de mensen opfleuren  :). Ze waren blij dat ze even een babbeltje konden slaan.
Ik denk dat we ook op deze manier eenzame mensen kunnen helpen en toch de veiligheidsvoorschiften in acht nemen. Een aanrader voor iedereen! Men zegge het voort  ;). De mensen zijn je enorm dankbaar.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Rangeerduivel

Je zal nog een tijdje aan het werk kunnen blijven hoor Koen!
Volgens de laatste meldingen zijn er voorstellen om 65-plussers "in hun kot" te houden tot volgende herfst  ::)
Ook doet reeds lang een gerucht de ronde dat er een heropflakkering (tweede ronde) van het virus is voorzien tegen volgende herfst, dus dan staan wij weer op nul! :o
Dit maar om een groot(ste) deel van deze forumleden wat op te peppen...velen zijn hier toch al 65+.... :-\

Ik alvast wel... :(

;)

Koen

Inderdaad Rudy. Maar algemeen zijn we er nog niet vanaf. Er is maar 3% groepsimmuniteit, wat bijzonder weinig is.
Maar ik kan je verzekeren dat dit "werkje" een ongelooflijke voldoening geeft!
Je ziet dat die eenzame mensen op een bezoekje zitten te wachten  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Johnnytrein

Ik zit er in elk geval niet op te wachten hoor. 3 x / week naar de kunstnier is al inspanning genoeg verder skype ik regelmatig met mijn kinderen en kleindochter en vrienden uit Duitsland.  :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Koen

Citaat van: Johnnytrein op 23 april 2020, 09:43:21 AM
Ik zit er in elk geval niet op te wachten hoor. 3 x / week naar de kunstnier is al inspanning genoeg verder skype ik regelmatig met mijn kinderen en kleindochter en vrienden uit Duitsland.  :)

Zoveel te beter ;). Het zijn veeleer alleenstaande, oudere mensen die weinig of geen mogelijkheden hebben om te communiceren via de hedendaagse technologieën.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirkh

Mijn bijdrage is remote problemen oplossen op de pc  van de mensen in de verschillende rusthuizen hier in Herentals.
Verder ook via telefoon en remote acces verschillende ouderen leren skype te gebruiken.
En bij bekenden en familie oude smartphones verzameld voor mensen die geen pc hebben, smartphones leeg gemaakt, een pay en go kaartje erin en skype, whatsapp of google hangouts enz..  installeerd en dan via telefoon instructies gegeven hoe te gebruiken.
Zo kan oa mijn moeder van 91 jaar nu contact houden met haar zusters in Mortsel en Keulen.
Ik heb nu een 10 tal mensen terug een kijk op de buiten wereld heb kunnen geven.

Voor de oudere smartphones werkt hangouts blijkbaar het beste omdat die nog enkel 3g ondersteunen en geen 4g en hangouts minder bandbreedte vereist.

Johnnytrein

Koen, ik vind als 71 jarige alleen staande het in elk geval een mooi initiatief hoor. :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Havoc

Citaat van: Koen op 23 april 2020, 09:49:28 AM
Zoveel te beter ;). Het zijn veeleer alleenstaande, oudere mensen die weinig of geen mogelijkheden hebben om te communiceren via de hedendaagse technologieën.

Prima initiatief. Technologie is 1 ding, maar je moet nog iemand hebben om aan de andere kant te zitten.

Ik ben maar begin 50 maar zoveel mensen waarmee ik zou kunnen virtueel babbelen zijn er niet.

En ik herinner me mijn moeder (89) die altijd zei dat het erg was om zo oud te worden want iedereen van je leeftijd rondom jou valt weg. Al de mensen die samen in die straat waren komen wonen als jonge gezinnen, die werden samen ouder en vielen dan 1 voor 1 weg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Koen

Citaat van: Johnnytrein op 23 april 2020, 15:19:04 PM
Koen, ik vind als 71 jarige alleen staande het in elk geval een mooi initiatief hoor. :)

Bedankt.
Dirk helpt door technologie ter beschikking te stellen, ik door aan te bellen. Beide hebben we hetzelfde eindresultaat ... de ouderen uit isolatie halen en gelukkig maken. Daar doen we het toch voor, niet?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Duizendpoot

De corona regels in Nederland zijn mogelijk iets anders dan in België. Maar ook hier speelt de eenzaamheid een grote rol onder ouderen. Wij waren dolgelukkig  om onze dochter en de kleinkinderen na 4 weken weer op afstand te mogen zien. Dagelijks contact met telefoon, video bellen en skypen is heel anders dan elkaar  fysiek te zien. Wij hopen dat de regels versoepeld gaan worden en het  kopje koffie met wat lekkers er bij op een terras mogelijk zullen gaan worden. O ja ik ben een dikke zeventiger,  een fanatieke modelbouwer en probeer de levenslust te behouden.