thuiswerk: ervaringen

Gestart door Havoc, 19 maart 2020, 08:28:09 AM

rgp

Hallo,

Jaren ongelimiteerd beschikbaar zijn kunnen cadrereb, vpn geweigerd (als het echt dringend is, ben ik permanent via gsm beschikbaar), in alle andere gevallen kan het wachten tot de volgende ochtend. Chefs die telkens vragen om s avonds nog iets door te sturen, kunnen de pot op. Time management en 1/3 voor de chef en 2/3 voor de uitvoerder zijn basic competenties.
Vanaf 30/3 telewerk (ben nu in ziekteverlof, maar hou mij wel op de hoogte) met juiste uren (overuren worden niet betaald, dan presteer ik ze ook niet)
@dirk: ik kan je alleen maar gelijkgeven. Bij alle opleidingen die er gegeven worden, zou men best eens een geven: welzijn en de echte basisbehoeften. Velen gaan van hun stoel vallen en zich de vraag stellen: met wat ben ik eigenlijk bezig.

Roland

Havoc

Met de scheiding werk-privé heb ik niet veel problemen. Dat heb ik al lang geleden geleerd. Het kerkhof ligt vol met onmisbare mensen.

Het is gewoon dat ondanks dat er meer tijd is want geen verplaatsing meer te doen dat die tijd eigenlijk niet beschikbaar is. Op een of andere manier is (voor mij) een andere plaats van werk en thuis belangrijk. Ik was voor het begon bezig met een grote interne verhuis/opruim aktie. En alhoewel ik dus nu zeker 1 uur per dag meer heb doe ik gewoon veel minder voor mezelf. Die tijd besteed ik ook niet aan het werk, ik zit gewoon op mijn kont in de zetel rond te kijken. Dat bouwpakket op het andere bureau ben ik nog niet aangekomen. De tekeningen zijn nog geen onderdeeltje verder. De nas is nog altijd niet aangesloten. Eigenlijk nog niets voor mezelf gedaan behalve in de zetel zitten naar tv gapen. En er is op geen enkele zender iets te zien dat de moeite waard is. Zou gaan slapen om 7h als je me liet doen.

Roland, met een collega heb ik onlangs beseft wat een "workaholic" echt is. Neen, die kunnen zich niet de vraag stellen "met wat ben ik eigenlijk bezig". Zelfs al gaat hun gezondheid (fysisch en mentaal) er compleet onderdoor, er is maar 1 ding dat hun bezighoudt: kunnen werken. (niet voor zichzelf welteverstaan) Opname psychiatrie voor maanden en de eerste dag terug thuis en herbeginnen want schuldgevoelens dat ze niet gewerkt hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

steamdriven

Als treinbestuurder hogesnelheidstreinen geen thuiswerk voor mij natuurlijk. Eigen aan het soort treinen nog veel vluchtig contact met internationale reizigers, veel aanwezig in station en tussendoor op de treindepot vrij veel collega's die daar zijn omdat er veel en continue wijzigingen zijn terwijl de depot daar ook niet voor voorzien is.
Daardoor loop ik eerlijk gezegd meer en meer op de toppen van mijn tenen want in ons gezin van 4 zijn er 2 personen met verhoogd risico. De schrik om hen te besmetten zit er diep in...  :(
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

dani

Ik heb al jaren ervaring met regelmatig thuis werken.  Mijn vorige job was heel "internationaal" en met grote tijdsverschillen, ik werkte de laatstee 6 jaar vooral met virtuele teams en mensen in Amerika en  India samen.  Dusd heel vaak van thuis.

Mijn bureau is er op ingericht met een aantal KVM switches  (1 klavier en 1 muis en 2 of 3 schermen die op 4 verschillende machines kunnen geschakeld worden)
Het is in het begin even zoeken geweest naar een goeie technische oplossing en ruimte indeling op het bureaublad, maar een kleine investering en wat puzzel- en schuifwerk en nu loopt dat prima.

Ik heb nooit echt problemen gehad met de omschakeling thuis / kantoor.  Het laatste jaar werk ik 2dagen thuis en 3 op kantoor, en nu weer al een week full time thuis, en die regeling gaat vlotjes. 
Het is allemaal een kwestie van praktische en technische zaken en afspraken.

MAAR  .. ik kan je helemaal volgen wat het contact met collega's en de algemene sfeer  betreft en dat is inderdaad niet evident.
Ik gebruik heel veel video calls en chat, en voor de rest muziekje er bij  in 'mijn kantoor" en verse koffie af en toe. 
Anderzijds kan ik eens een kkorte pauze nemen om snel waty te knutselen of iets met de hobby te doen...  mijn dag-uren zijn flexibel en dsn kan dat naadloos aansluiten.
Mijn hondje komt me ook regelmatig verplichten om 3 minuten pauze te nemen als ze buiten wil of een koekje wil ...


Al bij al vind ik het best wel aangenaam, zo .     Het is niet helemaal hetzelfde als op kantoor, maar met wat inspanning is het best te pruimen  (tijdelijk)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

modelbaanHO

Ik zit nu ook al heel de week te werken van thuis. 't is te zeggen : vorige week donderdag vrijaf genomen tot en met maandag omdat ik samen met Suske naar Ontraxs zou gaan. Thuiswerken is gestart op dinsdag.

Wanneer het aan de plant manager lag (die gelukkig niet mijn directe chef is) zou ik naar het werk moeten komen. Die man is in volle paniek en weet van geen hout pijlen maken.
Hij telefoneert mij elke dag met een klaagzang die niet ophoud over alle "problemen" die hij moet oplossen. Ocharme den duts.

Maar hij kan me niet dwingen: ik zit eigenlijk samen met de andere gezinsleden in quarantaine. De oudste dochter die normaal in Leuven woont was vrijdag naar huis gekomen en had zaterdag koorts. De huisarts heeft uiteraard onmiddellijk quarantaine bevolen voor haar en iedereen met wie zij in contact is geweest. Dat is mijn jongste zoon, mijn echtgenote en ikzelf...
Ter geruststelling van iedereen: de koorts is sinds gisteren weg en er is nog een hoestje met groene slijmen wat op een bacteriële besmetting wijst. Wij, de andere gezinsleden, hebben geen koorts gehad en hebben ons ook niet ziek gevoeld. Maar de quarantaine duurt nog tot maandag... Dan zal ik wel naar 't werk moeten. Ik werk in een voedingsbedrijf en dat moet blijven doorwerken, anders hebben jullie geen brood meer...

Thuiswerken valt eigenlijk tegen. Vooral omdat ik mijn bureau een beetje nood-gedwongen heb ingericht in de hobbykamer. (Echtgenote in de living en de kinderen elk op hun kamer). 's morgens valt het nogal mee omdat ik sowieso een aantal wederkerende zaken heb die moeten worden gemonitord. Maar in de namiddag is niks nog dringend... Vandaar dat ik nu op 't forum zit.
Van mij mag de gewone dagelijkse routine en het contact met collega's en zo snel terugkomen.

Enfin 't is wat het is. We maken er het beste van.

Aan iedereen : sterkte en hou je zelf en de mensen rondom je veilig en gezond !



Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Havoc

Ik heb vandaag wel gemerkt dat de collega's wat meer beginnen skypen en dat er dan ook wel eens iets anders passeert dan droog werk-gesprekken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stieven76

Ik werk nu de 4de dag thuis. VPN verbinding met remote desktop naar mijn werk pc want we mogen niets van code of documenten van het werk op onze persoonlijke pc hebben.

Het bevalt me wel, al is het wel druk met de kinderen en vrouw thuis. Ik denk dat het leuker/gemakkelijker zou zijn moest ik hier overdag alleen op mijn eentje zitten.
Pc staat hier beneden in een hoek in de living. Contact met de collega's verloopt via teams online meetings, elke dag om 10u stand up meeting of met een andere collega als je elkaar nodig hebt. Altijd met video, dan zie je elkaar nog. Ik mis mijn wandeling onder de middag met mijn collega wel. Het is maar 10 a 15min en ik zou dat beter hier ook doen.
Wat ook wel klopt is dat het moeilijker is om terug naar je prive leven om te schakelen.

Onze baas is/was niet echt een voorstander van thuiswerken al hopen wij nu wel dat we hierna toch één dag van thuis mogen werken, dat lijkt me wel leuk. Twee a drie weken constant zoals nu gaat wel tegenzitten vermoed ik.

renstimpie

Bij ons is het simpel..  de meeste scholen zijn toe of doen opvang en hebben geen ICT-coordinator nodig met ondersteuning op de klas vloer.  Administratief centrum is ook gesloten.  Dus thuiswerk.  Af en toe een online meeting via Teams..  en voor de rest..  volgend schooljaar voorbereiden..  nieuwe workshops,  nieuwe activiteiten voor in de klas,  nieuwe kant en klare lesfiches...
Eigenlijk leuk werken zo..  waar niet voor 3 weken..  echt terug nood aan sociaal contact..

steamdriven

Citaat van: renstimpie op 20 maart 2020, 00:01:25 AM
Eigenlijk leuk werken zo..  waar niet voor 3 weken..  echt terug nood aan sociaal contact..

3 Weken? Denk dat je dat zal mogen maal 3 of maal 4 doen... :/
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Havoc

Kan je je inbeelden dat je zo MAANDEN in een atoomschuilkelder moet zitten? Dat je niet eens buiten kan? Dat zelfs thuiswerk niet kan?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Citaat van: Havoc op 20 maart 2020, 10:33:05 AM
Kan je je inbeelden dat je zo MAANDEN in een atoomschuilkelder moet zitten? Dat je niet eens buiten kan? Dat zelfs thuiswerk niet kan?
beetje extreem, toch ....  doemdenken is (nog) niet aan de orde gelukkig :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alberke

Citaat van: steamdriven op 20 maart 2020, 09:38:20 AM
Citaat van: renstimpie op 20 maart 2020, 00:01:25 AM
Eigenlijk leuk werken zo..  waar niet voor 3 weken..  echt terug nood aan sociaal contact..

3 Weken? Denk dat je dat zal mogen maal 3 of maal 4 doen... :/
Dokter op de radio spreekt van minstens 10 weken nu
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ronny-vdv

Citaat van: dani op 20 maart 2020, 11:30:52 AM
Citaat van: Havoc op 20 maart 2020, 10:33:05 AM
Kan je je inbeelden dat je zo MAANDEN in een atoomschuilkelder moet zitten? Dat je niet eens buiten kan? Dat zelfs thuiswerk niet kan?
beetje extreem, toch ....  doemdenken is (nog) niet aan de orde gelukkig :)
Neen, doemdenken doen we niet, maar hou er rekening mee dat de maatregelen zullen verlengd en of eventueel verstrengd worden tot medio mei, vrees ik.
Want bij mij stond een redelijk dringende operatie gepland in UZ Leuven voor eind april en deze is reeds geannuleerd en voorlopig verplaatst naar eind mei.
Maar we maken het er beste van!
Mvg,

ronny-vdv

Havoc

Citaat van: dani op 20 maart 2020, 11:30:52 AM
Citaat van: Havoc op 20 maart 2020, 10:33:05 AM
Kan je je inbeelden dat je zo MAANDEN in een atoomschuilkelder moet zitten? Dat je niet eens buiten kan? Dat zelfs thuiswerk niet kan?
beetje extreem, toch ....  doemdenken is (nog) niet aan de orde gelukkig :)

Geen doemdenken, gewoon een bedenking. Op andere forums is het niet beter, velen lopen de muren op. Zelfde reactie van collega's.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

tot in mei daar spraken ze gisteren al van