Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Spoorstaaf lengte

Gestart door robboxxx, 17 maart 2020, 21:52:22 PM

robboxxx

Hallo

Ik wil naast mijn spoor een stapel spoorstaven leggen. Maar wat is de lengte van een spoorstaaf in H0? Kan nergens de juiste lengte vinden.

Klaas Zondervan

Er zijn verschillende spoorstaaflengtes. In de loop van de tijd zijn ze steeds langer geworden. 18 m en 30 m waren gangbare lengtes. En toen kwam het langgelaste spoor, daar kun je elke lengte tegenkomen.

SuSke

Waarbij de 18 en 30m lengte nog min of meer recht lagen, terwijl de langgelaste rails als een spaghettisliert naast het spoor liggen. ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

robboxxx

Ik dank jullie voor de hulp. Ik was vergeten te vermelden dat ik smalspoorder ben. De 18 meter variant is dan waarschijnlijk de meest voor de hand liggende variant.

Cord

Bij veld- en smalspoor zijn alle voor normaalspoor geldende regels anders; er zijn denk ik geen regels. Ik denk dat als je voor smalspoor de maximale lengte van een oplegger aanhoudt dan kun je nooit verkeerd zitten.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Metpetergaathetbeter

ik zocht op Google afbeeldingen en vond deze lijken mij toch al eens korter https://www.stoomgroepdegoffert.nl/nieuws/rails-uit-de-leemkuil-voor-onze-stoomtrein-in-het-goffertpark/

blijkbaar hoeven ze niet eens zo lang te zijn om spaghettisliert te worden