FUN met PCB’s deel 2: Belgisch sein

Gestart door Geert, 17 maart 2020, 21:46:16 PM

Geert

#60
Ik wil eindelijk eens een project afronden,  daarom.  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

evan

Franky, er zijn 2 soorten en zijn afhankelijk van hun generatie.

Rechte hoeken en afgeronde hoeken.

Afgerond:
https://www.standaard.be/cnt/g6532hrpj

Recht:
https://www.flows.be/nl/transport/spoorbond-roept-leden-op-staking-op-te-schorten

@ Geert, knap projectje.  Ben benieuwd om een afgewerkt sein te zien.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

efl045

Ik baseerde mij op de foto's in dit draadje waar de hoekige getoond worden.
In werkelijkheid eigenlijk nog nooit op gelet, waar ik woon op de buiten staan er geen  ;-)

C.B.

Beide vormen bestaan anno 2020 nog steeds hoor.  ;)
Groetjes.
Claudio.

efl045

'k Hoop dat de vorm niet wil zeggen dat vroeger alles rond draaide en nu eerder vierkant  ;)

SuSke

Dat is niet de bedoeling Franky, maar je weet nooit met beeldspraak  ;D ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Geert

#66
Ik verwacht deze week de aangepaste PCB's via China post . Deze hebben 10 seinen met witte lamp en 10 seinen zonder witte lamp. Er zijn nog wat andere aanpassingen op PCB die niet zo belangrijk zijn.

Van de eerste 20 heb ik er ondertussen al een 5 tal verknoeit. Omdat ik weet dat er nog andere forumleden deze hebben besteld via PCBWAY, is het handig om nu al mee te delen wat je niet moet doen, en tips om het solderen SMD's wel goed uit te voeren. De laatste 10 PCB seinen zijn nu zonder problemen goed gelukt.

Nogmaals het is de bedoeling soldeerpasta aan te brengen aan beide delen PCB's sein. Op het seinbord een klein beetje op de soldeereilanden, zodat de SMD LED's goed blijven plakken. De SMD LED's, die je best aanbrengt met pincet,  passen perfect in het gaatje en zullen niet meer verschuiven en blijven op hun plaats plakken. De SMD LED's hun voetjes zijn van metaal langs beide zijden en vormen achteraf een mechanische gesoldeerde verbinding tussen beide PCB delen.


Soldeerpasta  in schaaltje
by Geert Giebens, on Flickr

Op de PCB waar de elektrische verbindingen lopen naar seinvoet moet je wat meer soldeerpasta aanbrengen. Maar ook niet te veel anders krijg je achteraf soldeerbolletjes die via elk opening er uit komen. Deze kun je wel snel verwijderen, maar toch...


Te veel soldeer pasta geeft soldeer bolletjes
by Geert Giebens, on Flickr


Overtollig soldeerbolletje
by Geert Giebens, on Flickr

Nadat LED's en PCB's voor een 4 à 5 tal minuten in de oven zijn samengevloeid, test ik elk LED afzonderlijk uit met een 4,5V voeding met weerstandje in serie (vergeet deze weerstand niet, de LED's branden wel hevig, maar kort  :( , zelf weer ondervonden tot mijn stomheid) op foto zit deze weerstand mee onder krimpkous. De klemmen die de beide delen samen houden laat ik zitten, moest het zo zijn dat er een LED niet oplicht, dan kan deze weer even de oven in. Als dit niet lukt, dan is de sein verloren. Het is onmogelijk dit de herstellen.

EDIT: de baterijhouders zijn zeer goedkoop te bestellen bij ALI en zijn veel handiger dan een vaste voeding voor test werkzaamheden.


Elektrische test na solderen LED's
by Geert Giebens, on Flickr

Eens je het wat onder de knie hebt gaat het goed vooruit. Geen gesukkel meer om kleine draadjes te solderen aan de SMD LED's. Als het goed lukt heb je een kleine spleet van 0,2mm tussen beide delen PCB. Bijna verwaarloosbaar.


Dikte soldeer voet SMD LED's geeft een spleet van 0,2mm
by Geert Giebens, on Flickr

Als alle 5 de LED's branden (of vier zonder witte LED) dan soldeer ik de haakse voet aan de PCB. Hiervoor heb ik de methode aangepast. Ik breng wat soldeerpasta aan met punt schroevendraaier over soldeergaatjes, pers wat soldeerpasta in de gaatjes. Proper moet dat niet zijn en breng de voet aan in de gaatjes. Het solderen doe ik nu wel met soldeerbout met fijne punt. Bij het solderen zal het overtollige soldeerpasta samenvloeien per soldeergaatje.


Soldeer pasta voor pin header
by Geert Giebens, on Flickr


Zelfde methode gebruik ik ook op voet PCB. De andere onderdelen zoals weerstanden soldeer ik met harskern soldeer vanaf rol.


Solderen mannelijke pinheader
by Geert Giebens, on Flickr


Ook nu test ik de sodereningen uit per sein voor ik over ga na de volgende fase.


Elektrische test voor eindafweging
by Geert Giebens, on Flickr


Ik heb nu eindelijk al het nodige voorzien voor de verder afwerking sein  ::), verf en styreen profielen (winkels zijn terug open  :) ).

Eerst experimenteren welk kleur ik ga gebruiken voor de seinpaal ...

EDIT: omdat ik de LED's aanstuur via PWM, heb ik de serie weerstand  verlaagt tot 270 Ohm, ik had ondervonden dat de gele (oranje) LED's te weinig licht gaven. 

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gardevil

Eindelijk tijd gevonden om een seintje in mekaar te freubelen. Is niet echt moeilijk, alleen een beetje opletten.

Het geheel aan mekaar gebakken met een heetlucht pistool. Echtgenote zag het gebruik van de oven niet zo zitten ;)
Eerste poging ging wat te hard. Resultaat: een gesmolten sein, dat wonder boven wonder nog wel  werkte :)
Tweede poging, heetlucht pistool een standje lager (± 400*) 20 tal seconden verwarmd en hieronder de resultaten:
2020-07-11_09-33-05 by Gardevil _, on Flickr
2020-07-11_09-33-15 by Gardevil _, on Flickr
2020-07-11_09-33-28 by Gardevil _, on Flickr
2020-07-11_09-33-39 by Gardevil _, on Flickr
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

krispy

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Geert

Frank,
bedankt om je ervaring met PCB seinen tot hiertoe mee te delen.

Ikzelf ben bezig met de keuze bepaling kleur seinpaal. Diverse grijstinten probeer ik nu uit. Later post ik wel foto's hierover.

In een veel latere fase ben ik van plan het printje dat onder de baan komt te voorzien van µC-decoders. Omdat ik alles aanstuur met LocoNet, zal dat een LocoNet decoder worden.

Geert


Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gardevil

Geert,
was tot hiertoe een leuke ervaring.   Ga een dezer de 'mast' volledig zwart verven en kijken of ik de lichtkappen kan laseren. Heb een goed voorbeeld van een messing seinsetje waarmee het moet lukken.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?