Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

FUN met PCB’s deel 2: Belgisch sein

Gestart door Geert, 17 maart 2020, 21:46:16 PM

Geert

Nu even op een rijtje wat je eventueel nodig hebt: ik heb alles besteld via Ali Express, dat doe ik al 3 jaar en nooit problemen mee gehad. (Ondertussen al meer dan 150 bestellingen uitgevoerd) Levertijd kan wel lang oplopen!

Opgelet: de hier voorgestelde linken kunnen in de verloop van tijd niet meer bereikbaar zijn!  Ook kan het zijn dat je bij andere Ali-Express aanbieders goedkoper uitkomt. Het is wat zoeken in het aanbod/hoeveelheid en eventueel verzendkosten!


Het belangrijkste: de PCB LED's type 1206 deze bestel ik met 5 kleuren waarvan je er 3 nodig hebt GROEN, GEEL en ROOD, en eventueel WIT. BLAUW kan je gebruiken voor andere projecten (indicatie voor aanwezigheid van 5V bv.) Deze zijn verpakt per 20 stuks, Voor Geel komt dat niet goed uit voor 20 seinen je hebt er immers 40 nodig. Je kan GEEL ook appart bestellen, zie maar...

Bij ALI EXPRESS


SMD LED 1206
by Geert Giebens, on Flickr


Als je deze nog niet hebt soldeerpasta:

Ali-Express: Soldeerpasta


Soldeerpasta
by Geert Giebens, on Flickr


Niet echt nodig, maar wel aan te raden: 2x3pin  1,27mm/pitch  rechte hoek vrouwelijke pin-header (foto komt niet overeen met gewenste item!).

Ali-Express: 2x3pin  1,27mm/pitch


PCB connector 2x3 1,27mm Pitch
by Geert Giebens, on Flickr


Niet echt nodig, maar wel aan te raden: 2x50pin  1,27mm/pitch  mannelijke pin-header. Deze is in te korten naar gewenste lengte!

Ali-Express: 2x50pin male pin-header


PCB Connector 2x50  1,27mm Pitch. Afbreekbaar
by Geert Giebens, on Flickr][/url]


Ook niet echt nodig: PCB connectors pitch 2,54mm. Op PCB kunnen ook draadjes gesoldeerd worden. Mijn voorkeur is wel PCB-connectors. Indien je de WIT LED niet gebruikt dan is 5 pinnen voldoende Anders heb je er 6 nodig. Foto is maar voorbeeld gewenste PCB connector.

Link bij Ali-Express waar ik deze in het verleden bestelde ondertussen verdwenen, zoek naar ander Ali-Express leverciers...


PCB Connectors 2,54mm.    X5.  of.   X6
by Geert Giebens, on Flickr


Ook niet echt nodig, maar wel handig: afstandbussen tussen PCB en onderzijde houten bodemplaat waarop rails liggen. Afstand is afhankelijk van dikte bodemplaat. Deze zorgen er voor dat er ruimte zit tussen gesoldeerde uiteinden weerstanden en bodemplaat. Meer hierover in een ander antwoord, immers in het echt is er een norm hoe hoog de seinplaat moet staan, t.o.v. hoogste punt rail.

Ali-Express afstandbus


Afstandbus  3mm x5mm
by Geert Giebens, on Flickr


Weerstanden 1/4W. De waarde van deze weerstanden heb ik gekozen bij gebruik 5V voeding= 680 Ohm. Je kan deze per 100 of zelfs per 300 bestellen. Bij 5V voeding vloeit er ongeveer 3mA per LED, ruim voldoende. De LED's gaan later via PWM aangestuurd worden.

Geen link en foto weerstanden toegevoegd.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#46
Om sein verder af te werken kan je gebruik maken van EVERGREEN styrene strips.

Lampenkappen achterzijde seinlamp  vol profiel 2,5mm diameter 1 to 1,5mm ingekort:

Lampenkap Evergreen 213


Seinlamp behuizing
by Geert Giebens, on Flickr


Seinpaal zelf samen te stellen...: Evergreen 135


Sein mast
by Geert Giebens, on Flickr


Je kan de seinplaal ook uitvoeren als H-profiel, hiervoor gebruik je T-profiel van Evergeen Evergreen 764


Het ontwerp PCB seinpaal (wit op onderstaande foto) is aangepast aan dimensies Evergreen styrene strips  :) : 0,8mm dik /2,5mm breed.

De uiteindelijke kleur paal is nog niet zeker, zal staalblauw worden (door Corona maatregelen  zijn winkels nu dicht en zal voor later zijn) Voor het gemak heb ik op PCB ontwerp de paal al een styrene kleur wit gegeven  ;) (zijde weergegeven op foto waar seinplaat op komt)


Seinpaal
by Geert Giebens, on Flickr


Voor de seinkapjes voorzijde experimenteer ik nog mat zwarte drinkrietjes.

De betonnen sokkel onderaan sein zal uitgevoerd worden met pluimkarton of zoiets...

 

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Hi Geert

Ik blijf volgen en bedankt voor de aanvullende informaties.

Heb me door de PCBWay bestelling geworsteld, hopelijk is alles goed verlopen.  Enkel in de Message van PCBWay  met de AlliExpress link ontbrak de informatie van het aantal stuks.
Heb dan maar 12 genomen en vervolgens de munteenheid verzet van dollar naar euro. , Kwam dus uit op 11.25 euro.

--> ik neem aan dat je verder de orderstatus opvolgt in PCBWay en niet in AliExpress, maar dat je wel in Alliexpress bij levering de ontvangst moet afronden ter effectieve betaling ?

Ben reuze benieuwd om aan de test te beginnen. 

Alvast dankt voor het delen van dit project.

mvg

Dirk

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

#48
Klopt helemaal Dirk, op te  volgen via PCBWAY en betaling via Ali. De ordernummer van Ali kan je best terug koppelen naar PCBWAY via message, hoeft niet maar heb ondervonden dat het sneller gaat.

Met die 12 stuks bedoelen ze dat je zo tot 12$ komt...

Het is door jullie feedback hier, dat het steeds duidelijker wordt hoe zelf te bestellen.  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gardevil

Net besteld. Ging zeer vlot, bijna onmiddellijk goedkeuring, dan verdere stappen en op de koop toe als nieuwe klant nog een korting van 5 dollar.

10 printjes komen op 8$ inclusief verzending.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

hapkin

Geert merci om zo uw werk er van te maken. TOP
Ik heb bijna alles in bestelling bij de chinees, enkel die vrouwelijke pin-header die zijn wel heel duur in verzending.
Heeft iemand er ander gevonden ...


HO_COMP_FAN

Geert,

PCBWay heeft een probleempje met de Zip file welke ik via je link heb opgehaald en gebruikt :

"Hello,pls attached pic1 that each hole is stacked with another hole, but it is not completely overlapped. This kind of continuous hole processing production is difficult,so pls kindly check can we delete one of them?"

Foto bijvoegen lukt me momenteel niet in dit forum.

Wat moet daarop geantwoord worden/gebeuren ?

gr,
Dirk


Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

#52
Moeilijk in te schatten wat ze bedoelen als ik geen foto zie wat zij bedoelen.

Ondertussen zijn er al wel wat forum leden die dezelfde ZIP file doorgestuurd hebben zonder problemen.

Mijn ervaring is wel dat dit een menselijke inschatting is daar in China. Ze kijken zeer snel naar de Gerber-Files die op de zip-file staan. Voor sommige Chinezen is het OK voor andere die slecht geslapen hebben mogelijk niet.  8)

Als het zeer duidelijk is dat dit niet kan, dan stellen ze soms toch voor dit toch uit te voeren aan een veel hogere productiecost. (wat we niet willen hé >:( )

Ik raad aan dat je eerst toch probeert mij duidelijk te maken wat ze bedoelen op hun foto, mogelijk is het niet belangrijk en pas ik de zip-file aan.

Je kan het ook nog eens proberen onder andere naam, andere naam zip-file, en is de kans groot terecht te komen bij een andere Chinees (of Chinese) die hier geen probleem in ziet.

Je moet eens naar het filmpje kijken op hun site : ik kan er geen link plaatsen: 'Inside PCBWay Factory' de eerste minuut zie je redelijk veel Chinezen de binengekomen Gerber files vlug beoordelen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#53
Citaat van: hapkin op 29 april 2020, 01:00:57 AM
Ik heb bijna alles in bestelling bij de chinees, enkel die vrouwelijke pin-header die zijn wel heel duur in verzending.
Heeft iemand er ander gevonden ...

De verzendkosten zijn duurder geworden dan 4 maand geleden toen ik ze voor de eerste keer besteld heb.  >:( Gaat dit terug omlaag de komende maanden kan ik niet inschatten? 

Enkele weken geleden andere gezocht maar niet veel goedkoper gevonden. Deze toch weer moeten bestellen een 40 tal en dan zie je dat de verzendkosten voor 40 stuks maar een beetje stijgen t.o.v. 10 stuks. Dit zal een product kunnen zijn dat in groep aangekocht '200 of meer' rendabeler kan zijn, maar dan zit je weer met de verdeling in België...

Het is ook het duurste onderdeel van de hoop, al bij al 0,3€/stuk dat bij de PCB komt die maar 0,6€ kost (als je deze besteld via China post tenminste...  ;) ) Met de rest van de elektronica erbij kom je nog maar net bovende 1€ per sein.   :D

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Geert,

zie PB voor meer info.

Vind het ook vreemd dat andere forumleden geen foutmelding hebben ontvangen ivm het ontwerp in de (Github-)zip .  Lijkt er sterk op dat ik de verkeerde Chinees getroffen heb, hopelijk is dit geen voorbode van Corvid-19.  ;)

We kijken uit naar je onderzoek van de foutboodschap en je verdere aanbevelingen.

Alvast dank

Dirk

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

Dirk zijn probleem met de PCB Chinezen is geregeld  8) . Niet juist gecenterde boorgaatje lag aan de basis van een verontwaardigde Chinees. Niet te zien met blote oog, maar deze wakkere Chinees zag het toch wel zeker... Zip file aangepast en heeft nu wel de Chinese test doorstaan.

Voor zij waarbij de zip file wel de Chinese testen eerder doorstonden zullen er niets van merken.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#56
Dat het uitlijnen van seinplaat en seinpaal niet elke keer even perfect verliep (omdat seinplaat, bewust gekozen, iets groter is), kwam ik nu op het idee daar een PDF-file van te maken dat je kan afprinten. Je legt daar de seinplaat op, voorzie deze van soldeerpasta en MSD LED's. De seinpaal ook van soldeerpasta, en met hulp van PDF-file kan ze perfect uitlijnen. Dan de oven in ... (zonder papier hé)

Op de PDF-file, die je hier kan vinden, staat een maataanduiding die na uitprinten ook 70mm moet zijn, zoniet de schaal printout aanpassen. Op de volgende versies PCB ga ik deze soldeerhulp mee afprinten op PCB, sorry voor zij die deze nu al in China besteld hebben.  8)


Uitlijnhulp sein PDF
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#57
Sommige hebben hun PCB's thuis al ontvangen, optie DHL gaan blijkbaar veel sneller dan China post. (maar daar betaal je iets meer voor).

Voor je in het wilde weg begint te zagen. Op de PCB's staan lijntjes op. Je zaagt er niet op maar, langs de lijntjes...


Zaaglijnen
by Geert Giebens, on Flickr

Achteraf met schuurpapiertje wat bijwerken (korrel 400) De zijkanten worden achteraf mee zwart gespoten.


Glad schuren zijkanten seinplaat
by Geert Giebens, on Flickr

Volgende week mogen de winkels terug open en kan ik het nodige in huis halen om dit project af te ronden...

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

C.B.

Amaai  :D , zien die seinpanelen er goed uit Geert.
Ben wel eens benieuwd van het eindresultaat met de lenskappen erop.
Groetjes.
Claudio.

efl045

Vraagje, waarom zijn de panelen van je seinen afgerond? In werkelijkheid zijn die toch hoekig?