Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

FUN met PCB’s deel 2: Belgisch sein

Gestart door Geert, 17 maart 2020, 21:46:16 PM

Geert

Bedanktvoor de tip met drinkrietjes, nog niet aan gedacht, hopelijk heb ik deze nog liggen in zwart?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

krispy

@ Geert

Mischien twee losse eilandjes voorzien op onder en bovenlaag van de seinplaten  ,  en deze op de bovenlaag niet zetten naast de leds maar afstellen op de onderlaag , mischien dat dit gemakkelijker gaat werken en minder kans op shorts denk ik

Verder ziet dat er zeer ferm uit
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Geert

Nieuwe versie als test, weer 20 seinen besteld. Nu ook met bord als keuze zonder wit seinlicht. Nog geen tegensein, dat is voor later. Als dit lukt dan ga ik ook enkele aanpassingen doen voor met opstaande bak voor aangeven doodlopend spoor of V.

Het zal druk 'sein' op mijn baantje  ;)


sein versie 3
by Geert Giebens, on Flickr



Wat veldonderzoek gedaan, een vraagje voor de kenners (ik niet dus...), waarvoor dient de extra lamp onder seinbord gericht naar machinist net boven kastje met T op?


Tegensein te Lier
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

TBCédric

Dat is een beheerd sein. Normaal is deze niet-permissief. Dat wil zeggen, moest dit sein gestoord zijn ,dat er een gehele procedure gevolgd moet worden alvorens je deze mag overschrijden.

Het lichtje daarboven zorgt voor een permissief karakter. Dat wil zeggen dat Infrabel weet dat het sein gestoord is en de bestuurder deze mag overschrijden zonder heel de procedure te moeten doen.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

C.B.

Ha , de Geert heeft een fietstochtje gemaakt aan de Netedijk te Lier.  ;D

Het overschrijdingslicht (ronde witte lamp / witte cirkel in LED) wordt stelselmatig ingevoerd op alle bediende seinen en op automatische seinen die overwegen beschermen.
Als ze brandt , is de reisweg wel aangelegd , maar krijgen ze het sein niet open. (Bediende seinen) , dus het sein blijft rood met het wit overschrijdingslichtje.

Bij de automatische seinen die overwegen beschermen  (niet bediend door een seinpost) waar dit lichtje brandt , wil dus zeggen dat er wel een probleem is , maar dat de overwegen in orde zijn. Dus hier moet je enkel de rit op zicht toepassen , brandt het lampje niet , moet je bijkomend wel de veiligheidsvoorzieningen aan de overwegen toepassen.
Groetjes.
Claudio.

Geert

Goed gezien waar de foto genomen is Claudio.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#36
De vorige aanpassingen zijn niet aanvaard  :( Ze zien dat daar in China als een PCB bestaan uit 9 gescheiden delen. Dit is tegen te regels om deze daar (PCBWAY) te fabriceren aan gunstige prijs. Het is de bedoeling er 1 PCB van te maken aan 10 stuks. Dan maar terug naar de vorige 'aanvaarde' versie mits enkele kleine aanpassingen. Je ziet dat ik nu 1 seinbord heb getekend zonder witte lampje en 1 met witte lampjes. Je ziet ook dat het lijkt dat dit 1 PCB is met diverse koperbanen tussen, de extra koperbanen zaag je achteraf gewoon door, zie je op afgewerkte sein niets van. Je merkt ook nutteloze boorgaten op de hoeken.. Zo dan ken je nu mijn trucjes om er 1 PCB van te maken.  ;)

gemaakt bij PCBWAY, 10 stuks, afmetingen 86 op 92mm dikte 0,8mm zwart.

Betaald via ALI express rond de 12€ voor 10 PCB's. De Gerber-file op ZIP formaat, die je moet bijvoegen,  te vinden via deze link EDIT: 30/4/2020: Zip-file in link aangepast.


Belgisch sein PCB V4
by Geert Giebens, on Flickr

de linken naar andere componenten volgen later (of zijn reeds hiervoor al te vinden) met bouwbeschrijving... Nu kan je eventueel al bestellen, duurt even voor je ze aangetekend opgestuurd krijgt (3 tot 4 weken).

succes,

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#37
De ZIP file niet uitpakken, normaal aanvaarden ze liefst een ZIP file...

als er nog vragen zijn, stel ze hier, mogelijk ook nuttig voor andere  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

hapkin

Geert kan je eens een printscreen maken van welke dingen je allemaal aanvinkt ...
Er zijn zoveel dingen die je kan kiezen bij PCBWAY


Geert

#39
Enkel het volgende wijzigen:

Lenght 86. Width 92

Quantity 10

Thickness 0,8

Solder mask. Black




Shipping cost Belgium China post

Daarna ZIP file aanduiden op je PC


De volgende stappen leg ik hierna uit...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#40
De volgende stappen die je moet uitvoeren bij PCBWAY en Ali Express:

je kan order opvolgen:

-Eerst wachten of order aanvaard wordt, stap Under Review, zoniet krijg je via Message reden waarom niet.
-Volgende stap is Awaiting Payment: hierin geef je aan dat de order OK is en dat je wil betalen.
-Volgende stap is Uncompleted Payment: Nu geef je aan via een Message dat je wil betalen via Ali Express en dat ze een link moeten geven om dit te kunnen uitvoeren. (alles in Engels vragen...)
-Volgende stap is dat je via Message deze link krijgt. Hierin staat uitgelegd dat je 12 keer dit item moet bestellen (komt overeen met 12$, afhankelijk gewicht enz...) Dus:Deze link uitvoeren, dan kom je bij Ali Express site uit. Je betaald dan deze order (12 x) via jou bank of wat dan ook...
-De order ID van ALI express geef je terug via Message van  PCBWAY dat je betaald hebt. Dit hoeft niet, maar gaat veel sneller.

Klinkt uitgebreid, maar werkt al meermaals bij mij...

Als de betaling OK is, dan kun je later de production status volgen van je PCB, dit is leuk om te volgen welke stappen ze op dat moment in China uitvoeren.

Als de PCB 100% klaar is kan je volgen waar deze zich bevinden tussen China en België (tracking).

Dit alles samen kan snel gaan voor je deze thuis hebt: 2 weken, of bij begin Corona tot 6 weken zelfs....

Geert

Edit: houd rekening met tijd verschil tussen China en Europa, elke stap kan soms meerdere uren of dagen duren...
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

svvander

Pff, ik ben er eens naar gaan kijken... is niet evident. Is er geen mogelijkheid om een "powerbuy" te plaatsen. Als we weten hoeveel er nodig zijn... kunnen we ze in 1 bestelling doorgeven. Misschien krijgen we dan nog korting.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Geert

Ik begrijp dat het niet eenvoudig is om deze PCB's met succes zelf te bestellen, volgens mijn beschrijving althans...  voor mij lijkt het logisch, voor andere mogelijk niet. Ik heb voorlopig de keuze gemaakt geen tussenpersoon te zijn om de nodige bestellingen op mij te nemen.

Het is zelfs raar dat hoe meer je besteld hoe duurder ze worden per stuk. Het zijn prototypen tot 10 stuks die je moet afnemen.

Bovendien is het bedrag van omtrent de 12€ voor 20 seinen aangetekend tot bij jou thuis niet veel denk ik. Ik moet ze zelf ook weer in België aangetekend verzenden naar geïnteresseerden, dat wil ik nu net niet.

Dan is er het risico dat een pakketje van 20€ of meer bij de douane beland met weer extra kosten.

Ik doe al genoeg om de nodige files kosteloos vrij te geven, mijn hobby is ook jullie hobby.  :)

Maar wie weet in de toekomst af te halen In Leuven of andere modelspoorbeurzen waar ik als bezoeker kom.

Voor mezelf is dit ook nog maar een prototype waar ook ik nog veel moet van leren.

Wordt vervolgd.  ;)


Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

hapkin

Het is heus niet zo moeilijk... gewoon lezen en enkel de dingen ingeven die Geert zegt.
Al de ander dingen laat je gewoon staan zoals ze staan.
Wel effe opletten met de verzending ik heb de DHL genomen omdat ik dacht 12 euro + verzending
Geert bedoelde eigenlijk 5 euro + 7 euro verzending, dat is 12 euro alles in

Te snel gelezen dus  ::)