Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

FUN met PCB’s deel 2: Belgisch sein

Gestart door Geert, 17 maart 2020, 21:46:16 PM

Geert

Belgisch sein op PCB, Eerst elektrische testen, afwerking zoals lampenkappen, verven en T stuk voor paal volgt later. Solderen hoeft niet, met soldeerpasta de SMD LED's op hun plaats zetten, voor 2min de oven in >200°. Later meer...

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Geert

dat ziet er veel belovend uit.  Ik zie met belangstelling uit naar het vervolg van dit draadje.

Succes !
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

perk

zeer elegante oplossing voor alle draden !

Gerolf

Citaat van: HO_COMP_FAN op 17 maart 2020, 22:10:42 PM
dat ziet er veel belovend uit.  Ik zie met belangstelling uit naar het vervolg van dit draadje. Succes !

+1 !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Na de aanpassingen volgt een Link naar de  Gerber file, dan kunnen jullie deze ook laten maken in China, 14€ voor 20 seinen  ;)  Met de electronica erbij max. 1€ / sein...



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

krispy

ohh super bedankt , kijk ik naar uit
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

C.B.

Die zien er zeker goed uit.
Alleen een tip ;) , dit zijn seinen die enkel in stations kunnen staan.
De seinen in volle baan hebben geen Rood/Wit. (Dus de onderste witte lamp bestaat niet)
Groetjes.
Claudio.

SuSke

In dat geval wordt de onderste lamp afgedekt met een zwarte plaat. Zo heb je er als modelbouwer "iets" meer aan

Elk sein op de baan heeft in principe een 5-lampen seinplaat, maar niet gebruikte lampen worden afgedekt.

(met dank aan Cooltrain)

(met dank aan Railpassie)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Geert

De PCB getekend in EAGLE PCB-ontwerpsoftware, als er veel interesse is pas ik deze aan voor tegensein en eentje zonder wit lampje.


Belgisch Sein v2
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

oebr

knap werk Geert, lichtjes geniaal zelfs.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Geert

En het kan nog kleiner als het moet, N schaal is haalbaar, maar ik vrees dat ik de nog kleinere SMD LED's niet meer kan zien...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Citaat van: Geert op 18 maart 2020, 13:49:40 PM
En het kan nog kleiner als het moet, N schaal is haalbaar...
Het moet niet, maar het mag wel.  ;)

In elk geval een boeiende bouwmethode voor seinen. Goed gevonden, en nog beter uitgevoerd.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mahtoska1


Geert

#14
Ik heb net even een simulatie uitgevoerd bij PCBWAY, mijn huisleverancier PCB's. Mijn ontwerp zit op de limiet van dikte 0,8mm en afstanden koperbanen 6/6mil hiervoor kan je voor 5$ 10 PCB laten maken (20 seinen) Hierbij komt nog eens het dubbele bij voor aangetekende levering. ( je kan ze ook afhalen in China  ;) )

De limieten voor schaal Z ( 0,2 dik 3/3mil koperbanen) wil wel betekenen 155$  Voor 10 PCB's ! Dat is al een ander verhaal...

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen