Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

FUN met PCB’s deel 2: Belgisch sein

Gestart door Geert, 17 maart 2020, 21:46:16 PM

Geert

Het zit hem in de details om het eenvoudig te houden. Op de PCB zit een buigmal met de exacte afstand om handvat vooraan seinplaat te buigen. De twee inkepingen is de juiste afstand. Voor het handvat zelf gebruik ik het afknipte draad van een weerstand (0,5mm dik). Het handvat moet nog zwart geverfd worden.

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Het solderen van een pinheader 1,27mm is niet eenvoudig met een gewone soldeerbout. De methode die ik toepas, en eenvoudig is, is het opvullen van de soldeergaatjes met soldeerpasta. Daarna steek je de pinheader op zijn plaats, en de oven in >200°C voor een minuutje. De weerstanden lukt nog wel met een gewone soldeerbout  ;)

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#17
Voor het plaatsen van de SMD LED's heb ik rekening gehouden met de afstanden van de LED's. De  rechthoekige diagonaal van de LED is 2,5mm, de gaten waar deze in moeten is ook 2,5mm, deze passen perfect, en staan altijd in het midden van het gat. De metalen lipjes van de LED's die voor de elektrische verbinding moeten zorgen zijn zeer dun <0,2mm. als de twee PCB's met aan beide zijde soldeerpasta op elkaar gelegd worden, dan zie je de kleine spleet bijna niet meer. Het voordeel van soldeerpasta aan beide zijde is dat deze een sterke verbinding zorgen na uitvloeien in de oven.

De SMD LED's koop ik aan per set van 5 kleuren voor 20 stuks elk, blauw is er ook bij, deze gebruik ik voor andere doeleinden...

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

jakke

Geert ,
Hoed af voor je vindingrijkheid en je vermogen dit te verwezenlijken .
Zal  dit te zien zijn op een of andere tentoonstelling ?
Knap .

Jan


Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

#20
Geert,

mooi vervolg , kijk al uit naar de link met de gerber files zodat we eens een setje kunnen bestellen en uitproberen.

Ondertussen 2 vraagjes :

- Welke type van SMD gebruik je (type 1206 / 605...  andere)
- Fixeer je de SMD met druppeltje lijm vooralleer je de gehele "sandwich"  in de oven steekt voor 2 minuten ?

Groeten en alvast dank voor de info,
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

krispy

Citaat van: HO_COMP_FAN op 18 maart 2020, 22:28:24 PM

- Fixeer je de SMD met druppeltje lijm vooralleer je de gehele "sandwich"  in de oven steekt voor 2 minuten ?



Fixeren met lijm is overbodig als ze op de Bovenkant van de PCB staan , gewoon drupje sold pasta , led ongeveer goed plaasten en de capilaire kracht doet de rest tijden smelten   ;)

Wel kleine opmerking , zou dit niet in een oven doen waarna je achteraf eten klaarmaakt , de dampen die vrijkomen zijn echt niet gezond hoor

Weet waarover ik spreek , soldeer hier bijna dagelijks beroepsmatig , vandaar 
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Geert

SMD LED's : https://nl.aliexpress.com/item/32289160842.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dSzSsJG

Het solderen doe ik thuis in een AGA oven, daar wordt de lucht continue ververst. Het kan ook in een gesloten gas-BBQ met temperatuurmeter, het blijft wel experimenteren. De eerste sein was mislukt, te veel soldeerpasta en kortsluitingen...

Soldeerpasta: https://nl.aliexpress.com/item/32982343349.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dLQ6vtk

straks een serie seinen samenstellen...

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

krispy

@ geert , liever klein beetje pasta dan teveel , anders heb je inderdaad veel shorts en dat is moeilijker weg te krijgen dan hier en daar bij te werken
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

HO_COMP_FAN

Kris,Geert

Addertje zit (figuurlijk)dus in de oven.....  wederhelft zal dat niet leuk vinden,terecht.

Met soldeerbout voorzien van fijne soldeertip misschien haalbaar met Smd leds size 1206 of zou het een  alternatief zijn om geleidende lijm te gebruiken , voor zover deze te vinden is voor dit fijn werk.

Wordt vervolgt,
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

krispy

Normaal lukt tot smd 0603 zeer goed te solderen , even oefenen en dat moet lukken , desnoods onder loep , 0402 da's al heel wat anders , eilanden zijn dan effectief piepklein dan moet ge zeer goed gerief hebben en zeer fijne punten , geen gewone goedkope bout uit de supermarkt of zo
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

755philippe


Hallo,
Voor een kermisattraktie heb ik vorige week een 200-tal 0603 leds gesoldeerd op kleine eilandjes met een soldeerkop van 0.12mm. Nog 600 stuks te gaan, een beetje meer dan 5 leds per sein. Het solderen is te doen maar je moet geduldig zijn.
Even een foto van een van de Pcb's waarop 48 leds zijn gesoldeerd.


     
Mvg


755philippe

Geert

Omdat het nog niet helemaal duidelijk is, ga ik nog eens uitleggen hoe ik de PCB sein samenstel. Op onderstaande foto zie je links het deel dat voor de elektrische verbinding zorgt tussen de SMD LED's en de overige elektronica. Op deze soldeereilandjes breng je overal soldeerpasta aan. Dit aanbrengen doe ik met een tandenstokertje. Op de seinplaat zelf, rechts op foto,  zijn ook soldeereilandjes. Deze hebben geen elektrische betekenis. Ik breng hier ook soldeerpasta aan, maar niet overal. Het is deze soldeerpasta die voor een mechanische verbinding gaat vormen tussen beide onderdelen, nadat de soldeerpasta is gesmolten.

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Op de SMD LED's staan tekens, een T of een pijltje (er zijn nog symbolen...). Deze geven de richting aan van de MIN-zijde LED. Bij het aanbrengen bepaal je welke zijde van de LED's gemeenschappelijk is, in dit geval is de PLUS gemeenschappelijk.

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Nadat je de twee delen samen gevoegd hebt, is het belangrijk dat je deze mechanisch op elkaar drukt. Hiervoor gebruik ik metalen krokodillen klemmen.

Omdat het voor mij deze werkwijze ook de eerste keer is, ben ik er nu achter gekomen dat 2min opwarmen in een oven van >200°C niet voldoende is. Er was wel een elektrische verbinding, maar de pasta was binnenin niet gesmolten. Beter is 5min in een oven met hogere temperatuur 250°C of meer.

Op onderstaande foto zie je ook dat het bovenste deel van de sein iets kleiner is dan de seinplaat zelf, dit geeft een optisch mooier beeld, de seinplaat lijkt dunnen te zijn...

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Er zijn wel wat problemen...

Ik heb zwarte PVC-tubing met diameter 2,5mm die perfect past bij de kleur van de seinplaat en de schuinen kapjes boven de seinlampen voorzijde seinplaat. Het schuin afzagen lukt niet goed, hiervoor moet ik experimenteren met een mal ofzo?

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Rangeerduivel

Citaat van: Geert op 20 maart 2020, 09:28:59 AM
Ik heb zwarte PVC-tubing met diameter 2,5mm

Afgezien van het hele project dat prachtig is, (ik zou zelfs optie nemen voor 2 stuks moest 2 de moeite zijn...? :-\) zou ik deze buisjes niet gebruiken omdat ze een nogal dikke wand hebben, Ikzelf heb in een vorig project drinkrietjes gebruikt.
Zelfs al zijn ze van een ietwat grotere diameter, je kan ze kops op de plaat lijmen, ze hoeven daarom niet in het gat te passen...
Voordeel, ze snijden gemakkelijk en de wanddikte is perfect
Nadeel, je moet ze nog eens overschilderen

Geert, je hebt PB.

;)