Omdat het nog niet helemaal duidelijk is, ga ik nog eens uitleggen hoe ik de PCB sein samenstel. Op onderstaande foto zie je links het deel dat voor de elektrische verbinding zorgt tussen de SMD LED's en de overige elektronica. Op deze soldeereilandjes breng je overal soldeerpasta aan. Dit aanbrengen doe ik met een tandenstokertje. Op de seinplaat zelf, rechts op foto, zijn ook soldeereilandjes. Deze hebben geen elektrische betekenis. Ik breng hier ook soldeerpasta aan, maar niet overal. Het is deze soldeerpasta die voor een mechanische verbinding gaat vormen tussen beide onderdelen, nadat de soldeerpasta is gesmolten.
Untitled by
Geert Giebens, on Flickr
Op de SMD LED's staan tekens, een T of een pijltje (er zijn nog symbolen...). Deze geven de richting aan van de MIN-zijde LED. Bij het aanbrengen bepaal je welke zijde van de LED's gemeenschappelijk is, in dit geval is de PLUS gemeenschappelijk.
Untitled by
Geert Giebens, on Flickr
Nadat je de twee delen samen gevoegd hebt, is het belangrijk dat je deze mechanisch op elkaar drukt. Hiervoor gebruik ik metalen krokodillen klemmen.
Omdat het voor mij deze werkwijze ook de eerste keer is, ben ik er nu achter gekomen dat 2min opwarmen in een oven van >200°C niet voldoende is. Er was wel een elektrische verbinding, maar de pasta was binnenin niet gesmolten. Beter is 5min in een oven met hogere temperatuur 250°C of meer.Op onderstaande foto zie je ook dat het bovenste deel van de sein iets kleiner is dan de seinplaat zelf, dit geeft een optisch mooier beeld, de seinplaat lijkt dunnen te zijn...
Untitled by
Geert Giebens, on Flickr
Geert