Vervanging voor enkele onderdelen

Gestart door gardevil, 16 maart 2020, 21:36:33 PM

gardevil

voor de meer  technisch onderlegden hier een vraagje.

Voor een projectje heb ik een en ander nodig, echter verschillende onderdelen kan ik niet (meer) vinden (o.a. bij conrad enz)
-IC 4044 (mos4044)
- IC 4014 (mos4014)- transistor BC517 of bcx38c
Bestaan hiervoor vervangingen? Die ik zonder meer kan gebruiken?

Voor jullie beginnen met datasheets enzo, ik kan een print in mekaar solderen, maar daarmee houdt het op. 
Ik heb een beetje basiskennis maar da's al.


Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Klaas Zondervan

Bij Reichelt hebben ze alle genoemde onderdelen.
Ga je zelf een s88 maken? ;)

gardevil

Nee, bezetmelders. Later misschien een S88

Bedankt, ik kijk ff bij Reichel.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Klaas Zondervan

Wat  is het verschil? s88 is toch een bezetmelder?

Michiel

S88 is de terugmelder. De bezetmelding is vb stroomdetectie met diodeschakeling. S88 brengt de "0" of "1" van de bezetmelder naar de centrale. Ten minste, dat is wat ik ervan maak.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ja, maar als je een bezetmelder hebt met stroomdetectie dan zitten de genoemde onderdelen daar niet in. Die zitten echt in de s88 terugmelder.

Michiel

Inderdaad, een diodebrug en een optocoupler is genoeg om een bruikbaar a-polair en galvanisch gescheiden bezetmeldsignaal te hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gardevil

Ik wil deze maken: http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_1.htm
deze heb ik al: S88lpt
gelet mijn bezetmeldmodules blijkbaar naar de Filistijnen zijn heb ik nieuwe nodig.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Klaas Zondervan

Dat is dus bezetmelders en s88 terugmelder op 1 kaart.

gardevil

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 maart 2020, 11:57:31 AM
Dat is dus bezetmelders en s88 terugmelder op 1 kaart.
Heb ik dan de S88lpt nog nodig?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Klaas Zondervan

Ik kan niet vinden wat de s88lpt precies is.

Michiel

#11
Een S88LPT lijkt een 4-kanaals S88 terugmelder zonder bezetmelders maar met optocouplers. 4-voudige diodeschakeling lijkt al voldoende om deze S88LPT met optocouple input te gebruiken. Mits kleine aanpassingen (33ohm ipv 390) en een bidirectionele versie van de PC847, ontbreken er enkel nog de 4 diodeschakelingen om stroomdetectie te hebben met deze s88LPT terugmelders... althans als er vb niet met massadetetie wordt gewerkt...  ::)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11739.0
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

hans63

inderdaad,

het geeft de data van de S88 terugmelders gebufferd door aan de parallelle poort van een  PC (oude printerpoort)
Bij mijn bestaande diorama gebruik ik dat voor de aansturing van de baan met DDW. (software centrale)

de seriƫle uitgang voor loc- en wisselaansturing, de parrallele voor de terugmelders.
Is zelf eenvoudig te bouwen mbv strokenprint.







Michiel

Ik zat er dus totaal naast. Vergeet dus wat ik eerder heb liggen zwanzen.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)