Corona

Gestart door ronny-vdv, 12 maart 2020, 18:15:23 PM

ronny-vdv

Gerolf,
Mijn petje af voor de zorgwerkers.
Het zijn harde tijden, maar laat iedereen zich aan de regels houden, aub.
Mvg,

ronny-vdv

svvander

Pfff, rare tijden. Ik weet niet goed wat ik er allemaal van moet denken. Iets meer dan 2 maand geleden zie ik ze zo op nieuws nog zeggen: "geen paniek, we zijn voorbereid en het is nog heel ver weg."
Chinees Nieuwjaar was nog niet begonnen, veel mensen vertrokken van hun thuisland heel de wereld rond om Chinees Nieuwjaar te vieren. Geen maatregelen, op nationaal niveau.

Een dikke 2 weken nadien volop paniek in Italië... ondertussen al meer dan 1.400 overledenen. Nog steeds geen maatregelen op Belgisch niveau, maar ze houden de situatie toch wel in de gaten.

Nog voor het Krokusverlof duikt de eerste besmetting over de grens op. Het eerste (officiële) Belgische geval volgt kort erna. Op 02/02 citeerd de Morgen Maggie De Block (Open VLD): "Het protocol heeft zeer goed gewerkt, het virus is onder controle." Protocol? Welk protocol. Dat er geen protocol was (en nog steeds volgens mij, maar goed), bleek de dagen nadien. Mensen komen terug uit ski-verlof uit Noord-Italië. De richtlijnen waren als volgt: "Indien u tergkomt uit een risico-gebied en u heeft koorts, gelieve uw huisarts te verwittigen." Geen algemene screening... gewoon bij de huisarts langsgaan en die verwijst u dan door naar het ziekenhuis. Ook hier zie ik de beelden van het nieuws nog levendig voor mij. Lege wachtzalen in het UZ Gent (was het Gent... maakt niet uit) en de art die rustig uitlegt hoe het werkt... "We zijn voorbereid." Niet dus.

Wij kregen toen al telefoon (van zo'n een automatisch bandje), met duidelijke instructies wat mag en kan en hoe je moet handelen in situatie x of y. De scholen gaan gewoon open na de Krokusvakantie, geen vuiltje aan de lucht.
En dan, plots... oei, het is toch wel iets uit de hand aan het lopen. Woensdag bij onze werkgever groot alarm. Alle evacuatieplannen op code oranje... maar nog geen concrete acties. Ondertussen beslist de regering om alle evenementen, indoor met meer dan 1.000 man (op verantwoordelijkheid van de organisator of de stad) al dan niet te laten doorgaan. Verschillende evenementen verlagen hun toeschouwers aantal naar 900 (!). De dag erna beslist onze regering dat we in een gedeeltelijk lockdown gaan. Eerst de scholen niet, dan toch wel. Chaos alom, mensen slaan aan het hamsteren en de dag dat de horeca moet sluiten voor x-aantal weken, geven ze er nog eens een goede lap op... want ja, dan kunt ge niet besmet worden.

Ik moet verplicht van thuis uitwerken. Ik heb er geen probleem mee (al mis ik het sociaal contact). Mijn vrouw die verantwoordelijke is voor een afdeling in een grootwarenhuis, moet gaan werken. Die kan niet besmet worden blijkbaar?

Ben ik de enigste dat dit hier allemaal heel vreemd vind? Protocol? Actieplan? Paniek vermijden? Hoe kan het dat voor zulke situaties niet sneller te handelen valt?

Maar goed: onze vriend aan de andere kant van de plas heeft zichzelf nog niet laten testen en geeft vrolijk op TV handjes aan iedereen (terwijl er stafmedewerkers besmet zijn). Maar Europese instroom kan niet meer. Tenzij ge van het VK komt... da ligt officieel niet meer in Europa   ::) :-[ :-X :'(
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

755philippe


Net gelezen dat er nu massaal veel belgen zijn die nabij het grensgebied van Nederland wonen een pintje gaan pakken bij onze noorderburen omdat daar de cafés open zijn. Hoe ABSURD is dit. Kun je dan in een nederlands café niet besmet worden ?? Men wil besmetting voorkomen en er worden maatregelen getroffen en wat doen de mensen... achterpoortjes zoeken. Ik denk dat deze mensen de ernst van de situatie niet begrijpen of ligt het misschien aan mij ???? Ik hoop eigenlijk dat deze mensen besmet geraken en er doodziek van worden zodat ze eens beseffen welke impakt dit allemaal heeft.




Mvg


755philippe

Havoc

Citaat van: 755philippe op 14 maart 2020, 19:39:00 PMIk denk dat deze mensen de ernst van de situatie niet begrijpen of ligt het misschien aan mij ????

Neen, het ligt niet aan jou. Egoïsme vooral maar ook pure domheid. En een overheid die in het begin de foute boodschap van "een griepje" de wereld in gestuurd heeft. Weinig mensen hebben een ECHTE griep gehad. Een stevige snotvalling, keelontsteking, bronchitis is geen griep! Eenmaal zoiets gelanceerd komen alle latere boodschappen van "het is erger" niet meer door. Omgekeerd werkt het wel. Maar als je begint met te zeggen het is niets, dan kan je later niet meer corrigeren en zeggen "het is héél ernstig". Dan wordt je niet meer au sérieux genomen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Moet je opletten, iedereen binnen blijven.
Geen sport van welke soort dan ook op de tv.
Dan maar vroeg naar bed.
In december een geboortegolf.
Ik geloof er heilig in.

grt Piet.

Rangeerduivel

#20
Citaat van: PietB op 14 maart 2020, 21:49:25 PM
Moet je opletten, iedereen binnen blijven.
Geen sport van welke soort dan ook op de tv.
Dan maar vroeg naar bed.
In december een geboortegolf.
Ik geloof er heilig in.

grt Piet.

Blijkbaar wulpse plannen Piet...?  ;D ;D

;)

PietB

Nee hoor Rudy, zeker niet dat zou ik mijn vrouw en kinderen niet aan willen doen.
Trouwens sinds 1977 niet meer bij machte me voor te planten, sterilisatie ondergaan.
Maar ik kan me zo voorstellen dat er veel mensen pogingen ondernemen, bij gebrek aan ander vertier.  ;)

Havoc

Weinig waarschijnlijk. Dat er meer koppels eens een nummertje gaan opvoeren, dat geloof ik nog wel. Maar dat die nu plots geen anti-conceptie meer gaan gebruiken omdat het lock-down is? En hormonale anti-conceptie is niet in 1-2-3 uitgewerkt, dat houdt nog enkele weken-maanden aan. Als je dan weet dat sommige koppels jaren moeten proberen voor het lukt. En stress heeft een negatieve invloed. Neen, ik denk niet dat we in 9 maand een overbelasting van de materniteiten gaan hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

evan

Ik denk dat er eerder echtscheidingen uit voort zullen komen doordat ze nu op elkaar lip zitten in plaats van naast elkaar te leven in de huidige samenleving...   ::)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Havoc

Dit is verdorie een gevaarlijk moment. Teveel goesting om op Ebay en dergelijke te zitten... Ik vind dat de regering nu alle webshops die geen eten verkopen moet afsluiten! DRINGEND!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Ook geen goed idee Johan, want dan krijgen we weer een obesitas-golf binnen een paar maanden.  ;D ;D

Citaat van: evan op 15 maart 2020, 10:27:30 AM
Ik denk dat er eerder echtscheidingen uit voort zullen komen doordat ze nu op elkaar lip zitten in plaats van naast elkaar te leven in de huidige samenleving...   ::)

Die kans is reëler dan een geboortegolf

In ieder geval heb ik mijn trips naar Zweden per direct allemaal laten annuleren. Geen risico nemen om daar voor een paar weken op een piepklein appartement zonder modelbouwgerief te zitten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Havoc,

ik denk dat de regering door de situatie stelselmatig aan te passen, de enige juiste methode heeft gebruikt.  stel je voor dat ze van in het begin de huidige maatregelen had genomen; dan was er gewoon burgeroorlog ! De vlaming zijn cafe sluiten, de voetbal afgelasten, zijn verlof weigeren, .. het kot was te klein.
En dan te bedenken dat dit slechts een pandemie is, één waar men nog tijd krijgt.  Stel je voor een ernstig ongeval in een kerncentrale en er MOET ONMIDDELLIJK gereageerd worden.  Dan sterven er meer door de maatregelen dan door het ongeval.

Roland

Herwig


En dat de medewerkers in de medische en verzorgingssector het aub kunnen volhouden in de dag- & nacht-instellingen voor gehandicapten, WZC's,  ziekenhuizen, enz.. 
Alvast dank en proficiat.
( De dagcentra voor mensen-met-een-beperking zijn gesloten tot half april, tot-nader-order .  Die cliënten zijn thuis)

PietB

Citaat van: 755philippe op 14 maart 2020, 19:39:00 PM

Net gelezen dat er nu massaal veel belgen zijn die nabij het grensgebied van Nederland wonen een pintje gaan pakken bij onze noorderburen omdat daar de cafés open zijn.
En dan lekker naar de meest besmette provincie van Nederland gaan?
Lekker slim hoor, haal die pint toch in huis.

PaulC

Citaat van: PietB op 15 maart 2020, 14:06:02 PM
Citaat van: 755philippe op 14 maart 2020, 19:39:00 PM

Net gelezen dat er nu massaal veel belgen zijn die nabij het grensgebied van Nederland wonen een pintje gaan pakken bij onze noorderburen omdat daar de cafés open zijn.
En dan lekker naar de meest besmette provincie van Nederland gaan?
Lekker slim hoor, haal die pint toch in huis.

Oh dat is niet allen bij jullie hoor! Hier (Spanje) juist hetzelfde. Door de strenge maatregelen van de burgemeester van Madrid (alles sluiten) vonden de Madrilenen het niet beter om een extra weekje "vakantie" te nemen in hun buitenverblijf aan de Costa's of in de bergen. Dan moet je weten dat de regio Madrid de meest besmette regio is van heel het land. Dus massale export van het virus naar de andere regio's. Verantwoordelijkheid = nul.
Vanaf vandaag zitten we in "Lockdown", huisarrest voor iedereen. Enkel nog buiten voor levensnoodzakelijke boodschappen.

Paul